Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man nu har en färdigmastrad låt och kommer på att den skulle behöva tempo justeras lite (+ elller - några Bpm), påverkas kvaliten om man timestretchar låten i tex Wavelab, eller skall man behöva hårddisk inspela allt igen???

Någon som vet?

Annons
Postat

Jo, kvalitetsförlust får du räkna med. Om du bara justerar tempot ytte pytte lite kan du dock kanske komma undan med ett ok resultat.

Postat

Nu kan jag givetvis ha fel, men är det inte i en sådan här situation som det kan löna sig att ex. exportera låten i en hög samplingsfrekvens?

Känns som att det skulle vara en bra ide att ha en hög upplösning "på längden" i ett sådant fall?

Postat (redigerat)
Nu kan jag givetvis ha fel, men är det inte i en sådan här situation som det kan löna sig att ex. exportera låten i en hög samplingsfrekvens?

Känns som att det skulle vara en bra ide att ha en hög upplösning "på längden" i ett sådant fall?

Du har faktiskt lyckats hitta en praktisk användning för att arbeta i högre upplösning än CD-standard 🙂

Redigerat av Pluffo
Postat

Du har faktiskt lyckats hitta en praktisk användning för att arbeta i högre upplösning än CD-standard 🙂

Vaahaa? Är det verkligen så att det funkar bättre att timestretcha om man ligger på en högre samplingsfrekvens?? Har inte testat men skulle bli jäkligt glad om någon i så fall kan förklara hur det går till!!!

• 1 månad senare...
Postat

Hm, nu var det ju länge sedan den här tråden var aktiv men: Låg upplösning = lite information utgör varje sekund av ljud. Därför blir det inte så snyggt när man sprider ut bitarna ytterligare. Hög upplösning = Mycket information utgör varje sekund av ljud. Därför blir det inte lika tunnsått om man timestretchar.

Förenklat och möjligen fel, men det är min teori.

Postat

Tycker inte det borde spela nån roll... Men ska testa en dag när jag inte har mycket för mig. Hur man än vrider och vänder på det så måste man ju tillföra information eftersom pitchen ska hänga kvar.

Mistchiff (oregistrerad)
Postat

Det kanske låter sweet om du Fibblar till det lite med Time stretch. Prova Fibbla till det och se vad outcomet blir det finns inget som är perfekt mastrat så du kan ju inte klandra ideen innan du har provat =D

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om man nu har en färdigmastrad låt och kommer på att den skulle behöva tempo justeras lite (+ elller - några Bpm), påverkas kvaliten om man timestretchar låten i tex Wavelab, eller skall man behöva hårddisk inspela allt igen???

Någon som vet?

Sagt det förr

Acid

Klockrent, kommer inta att påverka kvaliteten nämnvärt.

Jag kan fixa till dig, är på mitt allra hjälpsammaste humör nu så passa på...

Redigerat av Danny Cort

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.