Curry_Man Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 Om man nu har en färdigmastrad låt och kommer på att den skulle behöva tempo justeras lite (+ elller - några Bpm), påverkas kvaliten om man timestretchar låten i tex Wavelab, eller skall man behöva hårddisk inspela allt igen??? Någon som vet?
Pluffo Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 Jo, kvalitetsförlust får du räkna med. Om du bara justerar tempot ytte pytte lite kan du dock kanske komma undan med ett ok resultat.
Andreas L Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 Nu kan jag givetvis ha fel, men är det inte i en sådan här situation som det kan löna sig att ex. exportera låten i en hög samplingsfrekvens? Känns som att det skulle vara en bra ide att ha en hög upplösning "på längden" i ett sådant fall?
Pluffo Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 (redigerat) Nu kan jag givetvis ha fel, men är det inte i en sådan här situation som det kan löna sig att ex. exportera låten i en hög samplingsfrekvens? Känns som att det skulle vara en bra ide att ha en hög upplösning "på längden" i ett sådant fall? Du har faktiskt lyckats hitta en praktisk användning för att arbeta i högre upplösning än CD-standard 🙂 Redigerat 9 juli 2004 av Pluffo
VacUm Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 Nu kan jag givetvis ha fel, men är det inte i en sådan här situation som det kan löna sig att ex. exportera låten i en hög samplingsfrekvens? Känns som att det skulle vara en bra ide att ha en hög upplösning "på längden" i ett sådant fall? Du har faktiskt lyckats hitta en praktisk användning för att arbeta i högre upplösning än CD-standard 🙂 Vaahaa? Är det verkligen så att det funkar bättre att timestretcha om man ligger på en högre samplingsfrekvens?? Har inte testat men skulle bli jäkligt glad om någon i så fall kan förklara hur det går till!!!
Dagon Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Hm, nu var det ju länge sedan den här tråden var aktiv men: Låg upplösning = lite information utgör varje sekund av ljud. Därför blir det inte så snyggt när man sprider ut bitarna ytterligare. Hög upplösning = Mycket information utgör varje sekund av ljud. Därför blir det inte lika tunnsått om man timestretchar. Förenklat och möjligen fel, men det är min teori.
VacUm Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Tycker inte det borde spela nån roll... Men ska testa en dag när jag inte har mycket för mig. Hur man än vrider och vänder på det så måste man ju tillföra information eftersom pitchen ska hänga kvar.
Mistchiff (oregistrerad) Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Det kanske låter sweet om du Fibblar till det lite med Time stretch. Prova Fibbla till det och se vad outcomet blir det finns inget som är perfekt mastrat så du kan ju inte klandra ideen innan du har provat =D
Danny Cort (oregistrerad) Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 (redigerat) Om man nu har en färdigmastrad låt och kommer på att den skulle behöva tempo justeras lite (+ elller - några Bpm), påverkas kvaliten om man timestretchar låten i tex Wavelab, eller skall man behöva hårddisk inspela allt igen??? Någon som vet? Sagt det förr Acid Klockrent, kommer inta att påverka kvaliteten nämnvärt. Jag kan fixa till dig, är på mitt allra hjälpsammaste humör nu så passa på... Redigerat 29 augusti 2004 av Danny Cort
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.