Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag programmerar idag trummor i Reason med min Evolution-synth. I Reason har jag tidigare använt Redrum, men sen nåt år tillbaka har jag helt gått över till NN-XT och använder Reason Drum Kits 2.0. Klart otroligt resultat! Men att göra det på detta sätt har sina nackdelar.

Men nu har jag riktigt stora funderingar på att köpa ett digitalt trumset, Roland TD3KW. Dels för att lära mig spela trummor men framför allt för att försöka lägga trumgrunderna med detta för senare kvantisering och vidarekorregering i sequencern direkt (Jag kommer inte på många år kunna spela lika bra trummor för att endast kvantisera 🙂 ).

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Det finns självklart midiutgång från trumsetet och jag vill veta om någon t ex testat att koppla ett digitalt trumset till NN-XT och använder Reason Drum Kits.. Eller någon annan erfarenhet i sammanhanget som är värd att dela med sig?

Hade varit gott med lite tankar kring detta!!

Annons
Postat

vi har TD6 och EZ drum i Cubase

funkar rakt in utan problem och inställningar.

vi får se hur EZ-DFH expansionen funkar när den kommer.

Postat

tjenare, jag har dfh alltså inte superior, funkar det inte då? Jag får det nämligen inte att funka för jag kan inte styra vart alla signaler ska komma, det suger lite. Slår jag på kaggen tryck massa random piano tangenter ner. What to do?

Postat
tjenare, jag har dfh alltså inte superior, funkar det inte då? Jag får det nämligen inte att funka för jag kan inte styra vart alla signaler ska komma, det suger lite. Slår jag på kaggen tryck massa random piano tangenter ner. What to do?

Vilket program kör du dfh med då?

Jag har testat det med battery och det funkade

Postat

ja sorry, det är 2:an, men borde det inte funka endå, känns inte som man skär ner på funktioner till uppföljaren?

Postat
ja sorry, det är 2:an, men borde det inte funka endå, känns inte som man skär ner på funktioner till uppföljaren?

Alltså 1:an har ju inga funktioner alls. Den har ingen sampler utan är bara ett bibliotek med ljudfiler.

Antingen om du kan ändra vilken midinot som skall trigga vilken trumma i dfh2samplern eller så får du ändra din trummodul så det blir rätt.

Klart det skall funka.

Postat

Helst så hittar jag funktionen i dfh då styr ratten på ddrum 4a modul är paj, så det är väll lite därför som jag vill försöka få igång dfh2

Postat (redigerat)
Jag har testat digitalset ihopp med DFHS, BFD, EZdrummer, battery och LM4

Det har funkat bra.

Det funkar precs så som man vill at det skall funka och kommer att funka fint även med ditt program.

Tack för inläggen.. 🙁 (Eh, kul att nån annan oxå fann hjälp här 😆)

DFHS är inget för mig just idag iom att jag anväder Reason och har Drumkits 2.0, men kanske lite längre fram när jag o polarna gjort klart våran studio och skall använda digitaltrummorna i Cubase. 😄

(7 Times) Om ni vill höra min senast klara låt med programmerade trummor.

Sidospår: Alltså, jag såg en video med Morgan Ågren när han spelade på digitaltrummor och använde DFH, kanske t o m DFHS jag vet inte.. Men herrej*vlar va bra det lät!

Nä, om inte någon har något att invända så tror jag att jag går o köper Roland TD3KW nu i veckan.. 🙂 Kan inte hålla mig längre, det bara går inte!!

Någon mer som vill säga nåt?!

Redigerat av diatonic
Postat

Nej nu pallar inte min hjärna längre. Varför kan jag inte styra vart midisignalen kommer när jag kör midi out på ddrum 4? Ärdet någon som har lyckats med det, som har en ddrum 4 och INTE pillat något på midi inställningarna på modulen? Någon?

Postat

Ingen aning men nu har jag köpt ett Roland TD-3KW, trumstol, och TAMA-pedal.. MIDI-inkoppling kommer, men jag räknar kallt med att allt funkar direkt! ;-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.