Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Howdy,

Någon som vet hur man kan "återställa" inspelningar med DBX om man inte har någon DBX? Varför jag undrar?

Jo, jag tänkte konvertera några gamla kassettportaband till cubaseprojekt, och upptäckte att kära gamla Yamaha MT2X:en packat ihop för gott. 🙂 Nåväl, körde istället över spåren från en vanlig bandare in i datorn, speedade upp, vände och synkade ihop fanstyget. Men det låter ju fruktansvärt komprimerat och diskantrikt, men jag får inte till det med eq + expander. Hur funkar egentligen DBX-processen?? 😲 Nån slags flerbandskompression, tro?

Annons
Postat

Det är ingen lek att "få tillbaka".. Som jag fattar det så delar brusreduceraren upp ljudet i en jäkla massa frekvensområden och sedan komprimerar dessa. När man sedan spelar upp det genom samma burk så funkar den som en expander på alla dessa frekvensband.

Alltså inget man sitter och pillar med själv genom multibandsexpandrar; det är bara att gilla läget helt enkelt. Nu finns det säkerligen olika grader av hur komplext en brusreducering jobbar, men har du inga specar på precis vad din brusreducerare gjorde tror jag det kommer bli otroligt knivigt att lösa.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Howdy,

Någon som vet hur man kan "återställa" inspelningar med DBX om man inte har någon DBX? Varför jag undrar?

Jo, jag tänkte konvertera några gamla kassettportaband till cubaseprojekt, och upptäckte att kära gamla Yamaha MT2X:en packat ihop för gott. 🙂 Nåväl, körde istället över spåren från en vanlig bandare in i datorn, speedade upp, vände och synkade ihop fanstyget. Men det låter ju fruktansvärt komprimerat och diskantrikt, men jag får inte till det med eq + expander. Hur funkar egentligen DBX-processen?? 🙂 Nån slags flerbandskompression, tro?

Ska fungera hyfsat med en vanlig expander, att det låter dåligt beror kanske mer på hur det spelades in en gång i tiden eller på att tonhuvudet i den spelare du spelade upp i inte hade "rätt" inställd azimuthvinkel.

Postat

Tack för svaren båda två. Ni svarar ju olika, så inspirerade av det har jag försökt forska vidare. Men...

Det inte verkar finnas någon som vet exakt hur DBX-teknikerna konstruerade sin brusreducering... Ska dock iaf försöka pillra lite med flerbandsexpander (låter som en styrketräningsmojäng från 70-talet).

En intressant reflexion - en annan frågeställare på detta studioforum har frågat sig "hur funkar kvinnor egentligen" och fått 75 svar hittills. 😆

Postat

Länkar som kan vara av intresse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dbx_(noise_reduction)

http://www.richardhess.com/notes/formats/m...oise-reduction/

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofive...php/t27666.html

Mitt tips är att du hittar nån som har en fungerande spelare - lånar det mot lämplig ersättning - spelar över dina band.

G.

Ingenjören (oregistrerad)
Postat
Howdy,

Jo, jag tänkte konvertera några gamla kassettportaband till cubaseprojekt, och upptäckte att kära gamla Yamaha MT2X:en packat ihop för gott.  😄 Nåväl, körde istället över spåren från en vanlig bandare in i datorn, speedade upp, vände och synkade ihop fanstyget. Men det låter ju fruktansvärt komprimerat och diskantrikt, men jag får inte till det med eq + expander. Hur funkar egentligen DBX-processen??  😆 Nån slags flerbandskompression, tro?

Ska fungera hyfsat med en vanlig expander, att det låter dåligt beror kanske mer på hur det spelades in en gång i tiden eller på att tonhuvudet i den spelare du spelade upp i inte hade "rätt" inställd azimuthvinkel.

Inte för att jag vill vara messersmith men azimuthen är väl bara en metod för att kunna ställa in spaltvinkeln på tonhuvudet, jag går alltid efter 10 KHz när jag gör dylika inställning.

I :rolleyes:

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Howdy,

Jo, jag tänkte konvertera några gamla kassettportaband till cubaseprojekt, och upptäckte att kära gamla Yamaha MT2X:en packat ihop för gott.  🥰 Nåväl, körde istället över spåren från en vanlig bandare in i datorn, speedade upp, vände och synkade ihop fanstyget. Men det låter ju fruktansvärt komprimerat och diskantrikt, men jag får inte till det med eq + expander. Hur funkar egentligen DBX-processen??  😄 Nån slags flerbandskompression, tro?

Inte för att jag vill vara messersmith men azimuthen är väl bara en metod för att kunna ställa in spaltvinkeln på tonhuvudet, jag går alltid efter 10 KHz när jag gör dylika inställning.

I :rolleyes:

Jo men min poäng var just att felställda tonhuvuden ofta gör att det låter sämre och att brusreduceringssystem inte fungerar optimalt när man flyttar band mellan olika bandare....

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

DBX var jävligt krångligt. Enda fungerande metoden (på riktigt) var att spela upp med samma grejer man bandade med. Implementationen på olika apparater var mycket varierande (inte lika fatal situation som med Dolby B/C dock!).

Postat

Tycker mig ha sett flera annonser på Vendolin och på Blocket ab folk som vill bli av med sina gamla kassettportor för bara några hundringar. Kanske värt en investering?

Postat

DBX är ett 2:1:2 system som är enbandigt. altså får du köra med en expander ställd på 1:2. Jag tror att attacktiden på dbx är runt 3ms, realesetiden och tröskeln får du exprimentera med... sen lägger du bara en eq efteråt och plockar ner diskanten tills det låter ok.

/Isak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.