Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har PTLE (PC) Jag har tjorvat bort så nu vet jag inte hur jag får handen tillbaka som kan röra en region/projekt höger/vänster osv. jag har ett kors nu när jag tar (aktiverar) handen där uppe.

Hur ändrar man, finns inte i manualen? har provat shift och ALt men inget händer.

tror säkert någon här vet hur jag ändrar det?

Annons
Postat
Har PTLE (PC) Jag har tjorvat bort så nu vet jag inte hur jag får handen tillbaka som kan röra en region/projekt höger/vänster osv. jag har ett kors nu när jag tar (aktiverar) handen där uppe.

Hur ändrar man, finns inte i manualen? har provat shift och ALt men inget händer.

tror säkert någon här vet hur jag ändrar det?

Inte helt med va du menar..

Men.. om du klickar på "handen" så bör du få upp ett val?!?

Har du valt att aktivera "smart tool"? Strecket/knappen under handen typ..

Postat (redigerat)

Jag har klickat på handen får upp tre val [time] [separation] [objekt]

men ingen "hand" som är normal läget på [time] utan jag har ett "kors" i stället?

Även testat Smart Tools, där kan jag reglera med alt men bara till pil, och andra symboler, men ingen hand?

Det jag märkt att när jag är ute vid ett AUX fält har jag en hand men bara ett pekfinger på som jag kan ändra nivåer på?? 😳 fast det är såkert som de ska..

Men min hand??? vart är den? har försökt kolla i [hjälp] hittar inget som kan kallas hand?

Var är ni Pro Tools 7.0 proffs, det här måste väl vara en barnlek för er? 😆

Redigerat av kirtaphus
Postat

Klicka på "handen" och håll in musknappen så kan du byta mellan de olika funktionerna. Så funkar det iaf. på Mac, borde vara liknande på PC.

Snabbkommando för samma sak når du via F1-F5 knapparna. Kommer inte ihåg säkert nu eftersom jag inte kan använda dessa kommandon på min iBook (F-tangenterna är kopplade till att ändra ljusstyrka, ljudvolym m.m.) men testa att trycka/dubbeltrycka på F1-F10 och se vad som händer. Du byter alltså "verktyg" med dessa.

Postat (redigerat)

Jag har testat bläddra mellan F1-F10 det är inte de.

förstår inte hur jag har ett kors i stället för en hand, här behövs experhjälp.

-----------------------------------------------------------------------------------------

KOM PÅ NÅGOT!!!

Har märkt att jag jobbat mest i Midi. därav att jag inte har någon hand, utan ett kors,

MEN jobbar jag i Audio då kommer handen (Grabber) 🙂 OK.

NU kommer nästa fråga hur flyttar jag då i MIDI Höger/vänster? om jag inte kan grabba tag i någon region?

Redigerat av kirtaphus
Postat (redigerat)

Ok... på midi spår är "grabber tool" som den kallas ett kors så att du kan kilcka och dra en rektangel runt flera toner för att välja dom... men om du med grabber tool pekar på en midi not/ton ska det bli en hand så att du kan flytta den..

Shift + klicka på toner för att markera fler än en....

Edit: Du kan också använda pencil tool, för när du pekar på en not med pencil så ändras den till grabber tool..

Redigerat av Bobogura
Postat (redigerat)

Flytta hela regionen kan du bara göra om du är i region view.. alltså inte i notes view.

det ändrar du med display format knappen under record arm knappen om du inte visste....

Edit igen. har för mig att start + ctrl + pilar ändrar track view.... håller du ner alt med så ändras du på alla spår

Redigerat av Bobogura

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.