Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla forumiter!

Jag har till och frÄn lÀst och försökt komma till insikt vad som egentligen Àr sant och vad som Àr myt i frÄgan gÀllande summeringen i tex Cubase SX 2/3 eller i Protools LE för den delen.

En del experter hÀvdar ju envist att en sequenser med alla digitala tjoflöjtparametrar och vad det nu heter inte KAN summera en mix utan att man fÄr förluster i bitdjup eller kvalitét eller upplösning eller vad det kallas,ursÀkta min ovilja att hÄrdplugga trminologin hÀr men ni förstÄr nog vad jag menar!

LÄt sÀga att man har 30 spÄr och mixar dom som vanligt i datorn,ingen bussning eller sÄ bara lÀgger upp nivÄerna och panoreringarna och effekterna pÄ varje kanal sÄ som man vill ha det,sedan ut pÄ 2 utgÄngar pÄ ljudkortet och kör genom en analogburk av nÄgot slag,eller bara nedmixning till export för mastering i nÀsta led...var förlora man nÄgonstans?

Är det bĂ€ttre att lĂ€gga upp gruppkanaler om 2 och 2 i stereo,jag tex har Delta 1010 m 8 in/ut,och assigna dom till respektive valda utgĂ„ngar och sedan in i mitt mixerbort för att DÄR regla och mixa och dona som sista handpĂ„lĂ€ggning,har man tex 2 Delta 1010 fĂ„r man ju 16 utgĂ„ngar att leka med osv,som i fallet med PT HD systemen dĂ€r jag vet mĂ„nga som gör just sĂ„ nĂ€r de har tex Trident eller Neve som ju fĂ€rgar ljudet fint!

Det vore verkligen kul och vĂ€rdefullt att en gĂ„ng för alla fĂ„ klarhet i detta,tror att mĂ„nga hĂ€vdar sina stĂ„ndpunkter pga okunskap och/eller prestige, och endast fĂ„ VET vad det rör sig om, JAG undrar fortfarande vad som gĂ€ller,analogrĂ€v som jag Ă€r... đŸ˜Č

Annons
Postat

Intressant Ă€mne; men först tar vi adressen . . . 😆

Jag menar hÀr Àr lite lÀnkar (för att ge lite seriöst bakgrund till diskutionen) med /info/sÀljargument/ :

En summerings burk

Digidesing's White Papers dvs: tekniska sidor om just summering/mixa i lÄdan/

Speciellt dÄ: "The Pro Tools 48-Bit Mixer,

This technical article provides detailed information about how the Pro Tools mixer operates. In so doing, we will demonstrate its summing characteristics and explain how a 48-bit "clean" mixer functions within the 24-bit TDM (Time Division Multiplexing) environment. By providing some "behind-the-scenes" information about mixing and summing in Pro Tools, we hope to shed light on a few myths about mixing "in the box" with Pro Tools, as well as provide you with a better understanding of the mechanics of summing signals."

En liknande diskution fördes pÄ DUC för ett Är sedan

Liknande diskution pÄ UAD's forum

Jag Äterkommer med mina erfarenheter och det jag har s a s lÀrt mig hur det hela "fungerar", det Àr söndag och ska pÄ utflykt.

Postat

Hittade bland mina url, denna inlÀgg av Bob Katz (http://www.digido.com/) om Àmnet, som jag tycker sÀger en hel del:

"In the past (say, through 1990), in my writing, it was a fight against cumulative quantization distortion and grunge, and the use of low-quality plugins and digitgal processors----and that made full analog mixing and processing much more attractive than digital mixing and processing. Now, today, it's the opposite, digital processing has come a long way, if you don't abuse it.

So today, if you wish to mix outside the box, you have to balance the loss of transparency that comes from passing the signal through low-resolution D/A/D converters (unless you spend the money on the best converters) against the supposed advantages of totally-analog-domain processing and mixing. And these advantages, in my opinion, can now only be justified when using a superb analog console whose coloration adds a desirable color (e.g., space, depth, definition) that cannot be obtained any other way. But even that color that, say, an API console can give you, can be obtained without the full console. And the tradeoff is probably less than going through the entire console to mix. For example, mix digitally in the box, use lots of good analog outboard for your prime signals, and possibly send the entire mix through a single pair of superb D/A converters and a pair of API modules and into a single pair of superb A/D converters to capture the mix, or a 1/2" tape machine. The "magic sprinkle" that the API pair add to that mix can produce a final mix with a unique combination of transparency and color that can sound superior to the use of 24 or 48 or however many "cheap, low-class" converters feeding a full API console.

I've objectively tested the premise that there is no problem with the digital summing mechanism (e.g. Pro Tools "infamous" summing bus) by simply taking a pair of good analog modules and putting them on a digital summing bus. If the sound gets WIDER and CLEARER with simply a pair of analog modules added to a digital sum, that makes it clear that most (if not all) of the "improvement" people attribute to analog summing is NOT due to the summing but rather to the desirable character of the analog gear they are using.

In other experiments, conducted by Linn Fuston, he demonstrated equal performance with some analog summers, and worse with many. I can confirm that the transparent analog summer which does not objectively degrade the sound, is very rare. A client sent me a matched gain and pan mix done with the Dangerous 2-bus versus digital mix in the box, and objectively and subjectively, there was nothing special about the Dangerous Mix. If anything, it sounded a little vaguer and less clear. In my opinion, it did not add any desirable distortion. I performed the listening tests blind on the client's files.

In another test, a client sent me a mix done with the Sumo with its converters versus in the box. The Sumo was EXTREMELY transparent. The two mixes were virtually impossible to tell apart, blind or sighted. But there was absolutely no advantage to the SUMO. In both cases, no analog outboard was used to "complicate" the test.

In my opinion, the bar on the digital side has been raised so far. There is still plenty of analog "processing" that sounds superior to digital processing, but summing is NOT one of those processes. So unless you have a virtually-totally-transparent analog summer or one whose losses are made up by its character (e.g. API), then I would currently recomend ITB digital mixing combined with lots of good character-providing analog outboard."

Postat

Det Àr ju svÄrt att "kontra" i en sÄdan hÀr trÄd... SÄ jag lÀgger med lite egna funderingar och filosofiskt resonemang. Take it or leave it, typ.

I digitala system kan man ju rÀtt enkelt rÀkna ut vilken maximal upplösning man kan fÄ, hur mycket man egentligen kan fÄ med sig helt enkelt. Men analogt Àr ju i princip oÀndligt?!

Digitalt skall eller kan man ju inte fÀrga ljudet, om man inte aktivt verkligen vÀljer att göra det. Analogt,, dÄ finns det massa faktorer som spelar roll och som verkligen pÄverkar ljudet.

Jo jag erkÀnner att jag druckit en flarra vin

Postat

Det hela makes sense so to speak, bra-tack chrisB, dÄ Àr det ju rÀtt enkelt att vÀlja arbetsmetod, och det blir ju sÄ som jag gjort hittills och kommer fortsÀtta med,spela in via bordet som fÀrgar med sin karaktÀr, mixa in the box!

Vilka ad/da omvandlare Àr dÄ vÀrda mest för pengarna,om man vill ta ut mixen ett varv genom en kompressor tex?

Apogee,dyra va?

Benchmark talas det om...vilka Àr det som gÀller idag-Claes eller nÄgon?

🙂

Postat

Bob Katz brukar ha klart för sig - och det stĂ€mmer vĂ€l överens med mina tankar kring analog summering - Ă€ven om jag ligger lĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ngt efter honom i erfarenhet... đŸ„°

Benchmark is the shit! Absolut!

Bob Katz har uttalat sig vĂ€ldigt positivt om DAC1 - men jag har inte sett om han har haft kommentarer om ADC1. SjĂ€lv har jag bĂ„da - och enligt mina öron, sĂ„ mĂ„ste det nog vara extremt svĂ„rt att hitta nĂ„got bĂ€ttre... Det enda som Ă€r lite trist med ADC1, Ă€r att den har ett hĂ€ftigt pris för bara tvĂ„ kanaler - men kvalitet kostar som bekant en del - tyvĂ€rr... 🙂

Postat

Hittade en annan forum med samma diskution, bra nivÄ pÄ den ocksÄ, bra saker sagt.

Min erfarenhet visar att det gÄr att fÄ ett bra resultat med ITB (in the box) sÄvÀl som OTB (out the box). Beror pÄ musik genre, beror pÄ hur det Àr inspelat (Àr det jag som har spelat in det/nÄgon annan/ digitalt/analogt), det gÄr fantastiskt bra att sabotera en mix om man har strulat analogt.

Om vi bara diskuterar mix, sÄ för mig, beror pÄ vilka nivÄer man anvÀnder sig av - samt vilken mjukvara man anvÀnder sig av. Jag har t.ex aldrig fÄtt en mix (nÄja en gÄng lyckades jag) att lÄta bra i Cubase eller Logic men, alla mina mixar i ProTools lÄter bra. Jag tycker helt enkelt att PT lÄter "bÀttre", men kanske inte har lÀrt mig nÄgot annat riktigt ordentligt (som jag har med PT). Tillbaka till nivÄer sÄ Àr det oerhört viktigt vilken nivÄ man har de olika spÄren pÄ, dvs hur effektivt ska DA-konvertern/summeringen jobba. En annan sak mÄnga glömmer/missar Àr att vara noga med hur de stÀller in de olika pluggarna, dvs inte sjÀlva effekten som pluggen gör utan nivÄ in och ut, samt vilken kvalité som pluggen har, dvs Waves dyrt men mkt hög kvalité, eller flera utav Digi's egna kontra nÄgot annat.

(nu blir det lite hoppa runt lite) en sak som jag har lÀrt mig med PT jobbande och det Àr att inte göra fade pÄ Master-regeln, just dÀrför att summeringen av bitarna blir sÀmre vid sjÀlva ut-fadeningen (mkt svengelska here), jag vÀntar till masteringen för att göra en fade.

En ADDA konverter jobbar oilka beroende pÄ hur mkt information som kommer igenom den.

Är det hĂ„rdrock och liknande genre sĂ„ gĂ„r jag analogt inspelning till digital redigering-44/24. Är det jazz/klassiskt/folkmusik sĂ„ gĂ„r jag digitalt (48/24) hela vĂ€gen (med kanske lite rör-eq/kompressor som inserts).

Postat

NÀr det gÀller ultrabra AD-DA omvandlare i praktiken, hur anvÀnder man dom dÄ, vitsen Àr ju att skippa in/utgÄngarna pÄ Delta 1010 i mitt fall, gÄr de via spdif eller vad?

Vad kostar Benchmark dĂ„...RMEÂŽs omvandlare och likasĂ„ Apogee etc...finns det tester och expertutlĂ„tanden om dessa, jag funderar skarpt pĂ„ att skaffa en 2-kanalig och om du Claes tex Ă€r intresserad av ett ultratungt och mkt snyggt Brunswick biljardbord i fullsize i inbyte sĂ„... đŸ˜Č

Brunswick Centurion/Century special edition 2000

Postat (redigerat)

Apogee har sjunkit ganska mycket i pris de senaste Ären, sÄ visst Àr det överkomligt ifall det inte handlar om mer Àn nÄgra fÄ kanaler.

EDIT: NĂ„ja, överkomligt var vĂ€l kanske lite att ta i... men de blir bara billigare och billigare. Leta upp en Rosetta i Tyskland eller nĂ„t. 🙂

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Benchmark:

DAC1 (2-kanalig D/A-omvandlare) ligger pÄ 11995:-.

ADC1 (2-kanalig A/D-omvandlare) gÄr pÄ 20995:-.

BĂ„da kan köras med Optisk (TOSlink) eller koaxial (BNC, alternativt RCA med medföljande adapter) S/Pdif - eller med AES/EBU (XLR), sĂ„ alla valmöjligheter finns. 🙂 De Ă€r i halvracksformat och det finns en plĂ„t som skruvas mellan enheterna för att fĂ„ dem till 19" bredvid varandra.

Ska man titta pÄ Apogee, sÄ har de exempelvis sina MiniMe (2-kanalig preamp+A/D för 11395:- ) och MiniDac (2-kanalig D/A för 11395:- ) - eller Rosetta 200 (2-kanalig A/D-D/A för 22795:- ).

NĂ€mnda priser Ă€r listpriser och eventuella prisförhandlingar Ă€r lĂ€mpligare att ta via mail Ă€n i forumet... 😉

Biljardbord har jag varken behov av eller plats till, sÄ det erbjudandet hoppar jag nog över... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat
Hej alla forumiter!
hej pÄ dig du.
En del experter hÀvdar ju envist att en sequenser med alla digitala tjoflöjtparametrar och vad det nu heter inte KAN summera en mix utan att man fÄr förluster i bitdjup eller kvalitét eller upplösning eller vad det kallas,ursÀkta min ovilja att hÄrdplugga trminologin hÀr men ni förstÄr nog vad jag menar!
en del experter hÀvdar att man inte kan spela in pÄ analog utrustning (lÀs band) utan att dynamiken förÀndras och ljudet fÀrgas. om det Àr bÀttre eller sÀmre, ja det Àr en smakfrÄga. vi har ju det gamla ordstÀvet: "lÄter det bra sÄ Àr det bra" att luta oss emot, och det Àr ju tur det.

om vissa försÀljare fick bestÀmma sÄ lÄter det inte bra förren du anvÀnder en mickpreamp för minst 20 000:-

Är det bĂ€ttre att lĂ€gga upp gruppkanaler om  2 och 2 i stereo,jag tex har Delta 1010 m 8 in/ut,och assigna dom till respektive valda utgĂ„ngar och sedan in i mitt mixerbort för att DÄR regla och mixa och dona som sista handpĂ„lĂ€ggning,har man tex 2 Delta 1010 fĂ„r man ju 16 utgĂ„ngar att leka med osv,som i fallet med PT HD systemen dĂ€r jag vet mĂ„nga som gör just sĂ„ nĂ€r de har tex Trident eller Neve som ju fĂ€rgar ljudet fint!
om du tycker att ditt nevebord fÀrgar ljudet pÄ ett fint sÀtt sÄ ska du naturligtvis anvÀnda det
Det vore verkligen kul och vÀrdefullt att en gÄng för alla fÄ klarhet i detta,tror att mÄnga hÀvdar sina stÄndpunkter pga okunskap och/eller prestige

jag hÀvdar min stÄndpunkt för att fÄ fler inlÀgg.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har gjort ett test som jag lagt upp pÄ gallup, men det verkar vara nÄt tjall pÄ det just nu.

Jag skickade ut 14 kanaler till mitt TAC bord http://www.amek.com/support/bullet/index.html

1-2 trum submix, 3 bas, 4 sax, 5-6 elpiano, 7-8 gitarr plock, 9-10 gitarrsolo,

11-12 reverb 1, 13-14 reverb 2.

Och spelade in masterregeln i logic igen.

Allt skedde i 24/44,1. omvandlarna var motu HD192.

FrÄgan (som bör besvaras i gallupen om den fungerar snart) Àr, vilken lÄter bÀst?

hör du nÄgon skillnad?

mvh /Elof

Redigerat av Elof
MrPhil (oregistrerad)
Postat

OK, för att krÄngla till det ytterligare:

Att mixa ner digitalt dÄ? AlltsÄ inte ut genom ljudkortets tvÄ utgÄngar, utan direkt ner pÄ disk. DÀr borde man vÀl inte tappa nÄnting, sÄ det enda som lockar till analog mixning Àr vÀl om man har nÄgot vettigt bord eller analog utrustning som man VILL anvÀnda, o KAN anvÀnda. Men dÄ behöver man ju nÀstan 32 kanaler ut ur datorn, o ett bord i klass med det Neotek élan som nÄn hÀr pÄ forumet lyckades komma över sÄ man kan köra alla separata kanaler i mixern för att det ska vara vÀrt besvÀret.

Är min stĂ„ndpunkt.

Postat (redigerat)

Neotek Elan Àr bra o sÄ men fÀrgar inte signalen nÀmnvÀrt i stil med de karaktÀristiska Neve eller Tridentborden tex...förresten Itzhak sÄ har jag Trident och inget annat!

Som jag konstaterade tidigare sÄ Àr det bara att spela in via bordet,för er som inte sitter med sÄdana guldpjÀser sÄ Àr det ju bara att införskaffa en eller 2 olika prima preamps (de riktigt bra kostar-Behringer osv duger INTE för ÀndamÄlet) sÄ har ni ju ungefÀr samma resultat/tÀnk, för att sedan mixa i burken och brÀnna...

Man har givetvis Ànnu roligare om man kör pÄ sin analogbandare och mixar ALLT genom bordet och sen in i datorn, kan ju inte bli bÀttre men dÄ gÀller det Àven hÀr att han en tillrÀckligt bra 16/24-kan bandare pÄ minst 1 tum, men de lossnar ju mer och mer pÄ beg.marknaden...

🙂

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Jag har gjort ett test som jag lagt upp pÄ gallup,

BRa initiativ!

Sitter inte i studion med de fina tyska referenshögtalarna, sÄ jag lyssnar dÀr jag brukar lyssna pÄ musik i vardagsrummet med AudioPro Högtalare, . . . hmm sÀger A, nej B!! nej A Àr det ju !!!! ehh nej B!

f-n inte hör jag nĂ„gon skillnad som direkt poppar upp och sĂ€ger "DEETTTTTA ÄRRRR BÄSTTT! KÖP MIG!!!"

Postat

Roligt att nÄgen bemödar sig Elof.

Inbillar mig att B lÄter "renare", inte lika muddigt/mjukt.

Fast om det nu lÄter bÀttre lÄter jag vara osagt

Postat

Jag tror inte heller nÄgon vanlig mÀnniska/konsument hör skillnad pÄ vare sig det ena eller det andra i slutÀndan nÀr de spisar plattor hemma i mysfÄtöljen, men som tekniker och ljudbög vill man ju nÄgonstans veta mad man hÄller pÄ med i alla dessa "nya" digitala domÀner eftersom man lÀgger osedvanligt mycket pengar pÄ övrig utrustning sÄsom spikraka monitorer osv i fetstudion som analys och arbetsredskap, likasÄ timmar-dagar och veckor i mixlÀge...

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Neotek Elan Àr bra o sÄ men fÀrgar inte signalen nÀmnvÀrt i stil med de karaktÀristiska Neve eller Tridentborden tex...förresten Itzhak sÄ har jag Trident och inget annat!

Som jag konstaterade tidigare sÄ Àr det bara att spela in via bordet,för er som inte sitter med sÄdana guldpjÀser sÄ Àr det ju bara att införskaffa en eller 2 olika prima preamps (de riktigt bra kostar-Behringer osv duger INTE för ÀndamÄlet) sÄ har ni ju ungefÀr samma resultat/tÀnk, för att sedan mixa i burken och brÀnna...

Man har givetvis Ànnu roligare om man kör pÄ sin analogbandare och mixar ALLT genom bordet och sen in i datorn, kan ju inte bli bÀttre men dÄ gÀller det Àven hÀr att han en tillrÀckligt bra 16/24-kan bandare pÄ minst 1 tum, men de lossnar ju mer och mer pÄ beg.marknaden...

😛

Det var inte fÀrgningen som var tanken jag menade, utan kvaliteten.

Har man inte riktigt bra bord Àr det ingen större idé tycker jag.

Är inte lika frĂ€lst i bandare heller för den delen.... 😎

Postat

sÄ synd dÄ...att mixa frÄn en analogbandare rakt igenom ett riktigt bra bord skulle alla fÄ prova nÄgon gÄng i livet, finns ju inget roligare och mer överskÄdligt sÀtt med kÀnsla att jobba pÄ...allt gör du med fingrarna-live...inga Àckliga musmanövreringar i blindo dÀr inte!

Postat

Jag trodde faktiskt att jag skulle sakna den omdelbara överblicken pĂ„ ett vanligt mixerbord, mer Ă€n jag faktiskt gjorde nĂ€r jag skaffade min digitalmixer. Nu har jag Ă€ven rationaliserat bort digitalmixern ocksĂ„ - och nu kĂ€nns det kanske som om jag borde skaffa nĂ„gon form av controller eftersom det Ă€r bekvĂ€mare med knappar, rattar och reglar... 😕

MrPhil (oregistrerad)
Postat
sÄ synd dÄ...att mixa frÄn en analogbandare rakt igenom ett riktigt bra bord skulle alla fÄ prova nÄgon gÄng i livet, finns ju inget roligare och mer överskÄdligt sÀtt med kÀnsla att jobba pÄ...allt gör du med fingrarna-live...inga Àckliga musmanövreringar i blindo dÀr inte!

Nu utgÄr du ju frÄn att jag aldrig gjort det, vilket Àr helt felaktigt.

Jobbade i flera Ă„r med en Otari MTR90 2" genom just ett Ă©lan-bord. O kan inte sĂ€ga att jag saknar lĂ€ckage mellan kanalerna, mecket med sync-box o SMPTe-kod, tvĂ€ttande av tonhuvuden, svindyr justering av elektroniken med jĂ€mna mellanrum, bruset frĂ„n kylflĂ€ktar i bĂ„de bandare o fjĂ€rrkontroll, punch-in/out i farten med risken att man vid elfte omtagningen rĂ„kar klippa lite försent .... 😆 svindyra band som rĂ€ckte c:a 15 minuter, o att 24 kanaler tog slut.. 😏

Tackar gud för digital automation, auto punch-in, GB-hÄrddiskar, och obegrÀnsade kanaler.

Men stort bord med flygande reglar o hĂ„rdvaruburkar Ă€r tufft 🙂

Postat

Jag vet vad du menar,jag sa inte heller att du aldrig suttit och jobbat pÄ detta viset, men har inte datorer ett jÀvla ovÀsen ocksÄ med flÀktar och surr?

Jag sitter ju och jobbar med burken klart oftare idag och njuter sjÀlvklart utav redigeringsmöjligheterna jÀmfört med bandartiden men för den sakens skull sÄ utesluter jag inte analogbandaren som arbetsmetod/redskap, tvÀrtom sÄ kan man ju vinna allt det dÀr jag nÀmde hÀr ovan med mixen genom bordet osv och köra in det i datorn och om man dÀr behöver sÄ kan man editera/redigera vissa snuttar, bra va!

Banden kostar ju skjortan numera sÄ det blir en lyxvariant för de som har rÄd,sjÀlv dunkar jag in trummor och gitarrer och basar pÄ tape som en regel.

LÀckage mellan kanalerna tyder pÄ dÄligt byggda bord, mitt Trident 80 har inget sÄnt mig veterligen...

😏

Postat

Det optimala enligt mig Àr ju att köra ut kanalerna frÄn datorn till ett bra mixerbord och mixa dÀr.

Tycker jag kÀnns mer kreativt och begrÀnsat och dÀrför blir det roligare sÄ.

Är trött pĂ„ alla oĂ€ndliga valmöjligheter som för mig bara hĂ€mmar kreativiteten nĂ€r man mixar, 2 svepbara MID en bas och en diskant-pot rĂ€cker bra för att fĂ„ till ett bra ljud (om nu orginalmaterialet inte Ă€r helt vĂ€rdelöst inspelat).

Thats my 2 spÀnn!

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag vet vad du menar,jag sa inte heller att du aldrig suttit och jobbat pÄ detta viset, men har inte datorer ett jÀvla ovÀsen ocksÄ med flÀktar och surr?

Jag sitter ju och jobbar med burken klart oftare idag och njuter sjÀlvklart utav redigeringsmöjligheterna jÀmfört med bandartiden men för den sakens skull sÄ utesluter jag inte analogbandaren som arbetsmetod/redskap, tvÀrtom sÄ kan man ju vinna allt det dÀr jag nÀmde hÀr ovan med mixen genom bordet osv och köra in det i datorn och om man dÀr behöver sÄ kan man editera/redigera vissa snuttar, bra va!

Banden kostar ju skjortan numera sÄ det blir en lyxvariant för de som har rÄd,sjÀlv dunkar jag in trummor och gitarrer och basar pÄ tape som en regel.

LÀckage mellan kanalerna tyder pÄ dÄligt byggda bord, mitt Trident 80 har inget sÄnt mig veterligen...

😎

Jag antar att han menar lÀckage pÄ bandet, inte crosstalk i bordet? :rolleyes:

Redigerat av Elof
Postat
Det optimala enligt mig Àr ju att köra ut kanalerna frÄn datorn till ett bra mixerbord och mixa dÀr.

Tycker jag kÀnns mer kreativt och begrÀnsat och dÀrför blir det roligare sÄ.

Är trött pĂ„ alla oĂ€ndliga valmöjligheter som för mig bara hĂ€mmar kreativiteten nĂ€r man mixar, 2 svepbara MID en bas och en diskant-pot rĂ€cker bra för att fĂ„ till ett bra ljud (om nu orginalmaterialet inte Ă€r helt vĂ€rdelöst inspelat).

Thats my 2 spÀnn!

Jag Àr ocksÄ lite inne pÄ din linje, dÀrmed inte sagt att man absolut inte kan anvÀnda mjukvaru-effekter. Man mÀrker ju ganska fort vad man sjÀlv gillar och jag tror mer att man ska anpassa sin utrustning till hur man gillar att jobba. Det Àr vÀl iofs en prioriteringsfrÄga vad man sjÀlv tycker lÄter bÀst och om det Àr vÀrt det men i slutÀndan Àr det nog inte sÄ mÄnga som hör skillnad pÄ viss utrustning..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.