Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har jag funderat och funderat och jag vet att jag kan få svar från någon av dessa studionördar som jag, som inte har ett liv utan sitter och plinkar med instrument/dator en fredagkväll som denna - Jonny Cash's version av Solitary man; Går den i E-moll eller F#-moll??????

På skivan är det F#moll, men i alla tabulaturer är det E-moll... Jag antar att skivan är rätt, jag försöker bara få loss hur man spelar introt och det känns mycket bättre i Em.

Spelar Niel Diamond i Em???

Vill gärna ha något sorts stöd denna ensamma fredagkväll!

(Jag har liv - ska på fest imorgon!)

Redigerat av teddawid
Annons
Postat

Hade varit mer föreståeligt om det varit tvärtom... alltså om han sänkt gitarren. Å andra sidan så låter det som om att det är lättare att lira den i e-moll så det kan ju vara en förklaring.

Postat (redigerat)

Beror på hur lågt man kan sjunga, kanske ska dricka lite whisky innan...

Edit: Ja och jag tycker det låter skönare när man har mer öppna ackord, Em mot F#m liksom... Mindre fingrar på sin lyra!

Redigerat av teddawid
Postat (redigerat)

den går i Gmoll och är antagligen spelas den med capo på tredje bandet. ..cash version alltså.. 🙂

Redigerat av Kiefz
Postat
Capo på andra bandet kanske?

AHA!!!!

Jag tycker att det är jättesvårt att hålla det låga register som han gör i låten, men jag antar att han sjunger en oktav lägre än niel diamond (har inte hört originalet) så svaret kanske ligger och lurar där... Tack för tipset båda två!

Postat
den går i Gmoll och är antagligen spelas den med capo på tredje bandet. ..cash version alltså.. 🙂

Oj du var snabb... är det sant alltså?

Postat

Oj du var snabb... är det sant alltså?

jo att de går i Gmoll är jag rätt säker på.. men jag vet juh inte säkert hurvida dom använde capo på skivinspelnigen.. men så gjorde vi när vi framförde den i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.