Jump to content
Annons

Fläktljud

ambdesign (oregistrerad)

Recommended Posts

ambdesign (oregistrerad)
Postat

Jag funderar också på ett hem-pc erbjudande som nämnts i en annan tråd här på forumet. Det rör sig om en laptop (HP Pavilion dv9090ea)

Någon nämnde då problem med starka fläktljud.

Hur påverkar fläkt och bildskärm det inspelade ljudets kvalité?

ambdesign

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Bildskärm förändrar inget. Gamla CRT-skärmar kan brumma, men på laptops är det ju tft.

Hur fläktljud förändrar ljudkvalitén? Det låter typ som att det är en datorfläkt igång.. Om du har en mikrofon som tar upp det ljudet.

Postat

Starkt fläktljud eller en jobbig frekvens på ljudet kommer att få dig tröttare än om det är tyst.

En dag i en brusig miljö lär man sig att härda ut, men när du kommer hem och det är tyst så kan du väldigt trött.

Sitter man i i miljö där man beöhver koncentrera sig och det är brusigt,,, ja du kan ju tänka dig om det är bra eller dåligt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tänk dig att föna ditt hår tillika som du spelar in. Nice-nice.

ambdesign (oregistrerad)
Postat

Att jag störs av fläktljudet är en sak, men min fråga är egentligen hur (eller snarare om) det inspelade ljudet påverkas om vi tänker oss att jag kan förhindra läckage till mikrofoner (tänk elgitarr via externt ljudkort).

Varför överhuvudtaget tänka på en laptop då, frågar sig vän av ordning? Visst kan väl emellanåt skapa musik även utan analoga ljudkällor.

ambdesign

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Varför överhuvudtaget tänka på en laptop då

Därför att den är mindre. Typ definitionen av laptop.

Det blir nog bra oavsett ska du se.

Postat

Är det bara jag som aldrig haft några problem med fläktljud trots att jag har datorn i samma rum som jag spelar in? Vad har folk för fläktar som låter så mycket egentligen?

Postat
Är det bara jag som aldrig haft några problem med fläktljud trots att jag har datorn i samma rum som jag spelar in? Vad har folk för fläktar som låter så mycket egentligen?

Spela in något svagt med en känslig kondensatormikrofon och mixa det starkt sen så kommer du förmodligen få en helt ny uppfattning.

Postat

Ska du bara spela in elgitarr, så är det inga problem. En elgitarr tar väl bara upp vibrationerna från strängarna och inte något annat ljud i rummet. (plus lite störningar från en del elektronik har jag märkt)

Ska du spela in någonting med hjälp av mikrofon, till exempel sång eller akustisk gitarr, får du göra det i ett annat rum eller iallafall en bit ifrån datorn, eller inte bry dig om att det blir lite brusigt ljud. Själv spelar jag in allt inom ett par meter från fläktarna i datorn, och jag tycker inte det stör så mycket. Fast då har jag iofs en relativt tyst dator.

Men din fråga verkar vara om fläkten (eller skärmen) påverkar ljudet på något annat sätt, och då är svaret att Nej, det gör den inte.

Postat

Spela in något svagt med en känslig kondensatormikrofon och mixa det starkt sen så kommer du förmodligen få en helt ny uppfattning.

Och hur metal är det? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.