Jump to content
Annons

Är detta en ful gitarr?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Väldigt kort och koncist svar från Overkill där.

Hursomhelst, priset ligger bara på 18.900 SEK för denna nya Gibson. Att jämföras med riktpriset som är 29.995 SEK. Vissa butiker kan dock ta från 21.500 SEK för denna modell har jag sett.

Spaceman: Plektrumskyddet brukar sitta på när det gäller modellen Classic, men bara skickas med när det gäller denna som är Standard, sägs det. Frågan är vilken färg på plektrumskyddet som skickas med en sådan här Desert Burst! Jag skulle nog vilja ha beige eller mörkbrun i så fall?

tbruce m.fl.: Ja, upplevelsen av gitarrens ljushet/mörkhet skiftar beroende på vilket håll man kikar ifrån. Men antalet ränder är alltid detsamma och här är de så tydliga på ena sidan bara.

Burnin Sven: Undrar om Gibson blivit mindre nogräknade med vad de släpper ifrån sig... Jag tycker som sagt att de alltid ser ut som ovan numera nästan. Eller är det bara leveranserna till Sverige? Ser man i franska annonser så ser de mycket finare ut, liksom i de amerikanska "såklart". Tyskland och UK är ungefär som här, enligt min erfarenhet av att ha kikat på Gibsonannonser.

En sak som var väldigt fin med exemplaret på bilden dopck, det var att även den röda färgtonen kom med runt om, så det är nästan som en Tri-burst, även om den kallas Desert Burst. Tri-burst står ju för tre färger: mörkbrun/svart går till rött som går till gulaktigt. Desert Burst är egentligen också en trefärgersvariant, men skiljelinjerna mellan de tre färgerna (mörkbrun/röd/gul) är inte lika tydlig som vid en Tri-Burst. Dessutom har inte de Desert Burst jag sett i Gbg haft någon rödton i sig ALLS! De har "bara" varit mörkbrunt som övergått till mellanbrunt och slutligen beigegul. Denna gitarr är därför finare i just det avseendet!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du måste ha en Gibson av denna modell så skulle jag vänta tills du hittar en som bara ser helt rätt ut för dig utan att du känner tvivel.

Det är ju mycket pengar som ska pungas ut. Förutsatt att den såklart låter bra och är skön att spela på. Vill man trivas till 100 % med gitarren så är utseendet viktigt.

Själv älskar jag stratocasters. Går att spela alla stilar med (både singelcoil och humbucker om man vill).

Jag har inte stora händer men är van vid strata halslängden där plock och ackordpel blir tydligare (inte lika grötigt).

Ergonomin är bättre, den har svaj och man kan byta halsen om nåt skulle gå riktigt galet.

Men Gibson gör fina gitarrer dom med. Bara man blir nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, inte var det snyggt inte. Oftas brukar väl lönntopparna vara "book matched" men då ser det ju inte ut som den på bilden inte. Å andra sidan ser man ju i alla fall att det är äkta vara och inte nån photo flame.

För övrigt tycker jag att det är med gitarrer som med bilar, visst är det trevligt med en ny fin bil men rätt snart kommer stenskotten och alla andra små blemmor och vad som räknas i slutända är ju att den startar på morgonen osv (spelar bra i fallet med en gitarr).

Vad gäller Gibson kontra Fender så finns det en annan aspekt ochså, i min mening är en strata bra mycket lättare att meka med. Problem med elektroniken? Av med plektrumskydded bara, sen kan man löda bäst man vill utan att hindras av själva gitarren. Nåt bandproblem? Bökigare på en Gibson pga bindningen på halsen och därmed bandens överhäng. Byta hals? Försök få av en Gibson hals utan diverse exotiska verktyg och ånga. Fender? En skruvmejsel räcker bra. Osv. osv.

Ett plus för Gibson dock: justera dragstången är bra mycket lättare än på en Fender.

Är looken viktigt så tar jag en PRS i tio fall av tio (trevliga och spela på också) men som sagt, jag bryr mig inte så mycket om hur gitarren ser ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett plus för Gibson dock: justera dragstången är bra mycket lättare än på en Fender.

Inte ens det är Gibson bättre på jämfört med nya Fendermodeller. 😄

Och hur svårt är det att stämma ner strängarna lite, lossa halsskruvarna en aning så att det går att tippa upp halsändan lagom mycket för att komma åt dragstången? Busenkelt.

Nä, inget slår en Tele inser jag nu efter många års Strata-användande. Tele'n har tagit över mer och mer på sitt enkla solida utryck. Den har allt, ton, attack, förvånansvärt mångsidig i sin enkelhet, lättservad. Det finns ett överflöd med 3:e partsprylar om man vill ha nya mikar, m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den har karaktär, fast egentligen skulle jag föredra en likadan utan AA-topp. Förövrigt så Fender möjligtvis något smalare sadel (med nån millimeter) men ute på halsen så är det mer mellanrum mellan strängarna på en Fender. Det är därför det är olika bredd på mickarna, ska du till exempel sätta på en JB på en Strata så får du köpa en annan (Trembucker) än om du ska sätta samma mick på en Gibson.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men ute på halsen så är det mer mellanrum mellan strängarna på en Fender.

Längre mensur på Fender

Besserwissrar jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...men ute på halsen så är det mer mellanrum mellan strängarna på en Fender.

Längre mensur på Fender

Besserwissrar jag 😄

Ja det vet ja väl, strängmellanrummet har dock inte mycket med mensuren att göra då dessa regler även gäller Fender Jaguar och Mustang som har en kortare mensur än Gibson.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren har karaktär! Snygg ? Sitter i betraktarens öga 😠

Gibson kontra fender kan man hålla på med i all oändlighet men det kommer ju an på tycke och smak. Jag väljer vad Jag vill ha och inte efter vad någon annan tycker om min gitarr. Den är Bäst i alla fall !

Mitt val ? En Gibson LP och Fender stratta . . . varför välja när båda är så underbart bra !? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

...men ute på halsen så är det mer mellanrum mellan strängarna på en Fender.

Längre mensur på Fender

Besserwissrar jag 😲

Ja det vet ja väl, strängmellanrummet har dock inte mycket med mensuren att göra då dessa regler även gäller Fender Jaguar och Mustang som har en kortare mensur än Gibson.

Äsch 😠 nu ser jag vad du skrev...får väl skaffa glasögon 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren har karaktär! Snygg ? Sitter i betraktarens öga 🙂

Gibson kontra fender kan man hålla på med i all oändlighet men det kommer ju an på tycke och smak. Jag väljer vad Jag vill ha och inte efter vad någon annan tycker om min gitarr. Den är Bäst i alla fall !

Mitt val ? En Gibson LP och Fender stratta . . . varför välja när båda är så underbart bra !? 😄

Håller med dig, Ulf! En Gibson kan vara helt underbar på sitt sätt, en Fender på ett helt annat. Man måste inte välja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja verkligen, varför välja. Själv har jag fyra Fender-gitarrer och 5 Gibson. Frågan är dock om inte min Rickenbacker 360 är den mest mångsidiga av alla. Måste skaffa en Gretsch också, snart så! 😄

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Apro på den här tråden så såg jag Line 6 Podforum att en hel del jänkare är missnöjda med Gibson också... om någon är intresserad så finns tråden här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag definitivt känna mig lite utanför i den här tråden, men jag tycker det ser skitbra ut, just att de båda topp-halvorna är så olika! Fast som så många andra poängterat så skulle jag nog lägga mina fem siffror på telen istället.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...