Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej kan hända att jag skriver på fel forum om så är fallet så säg bara till.

Jag har köpt en elgitarr utan förstärkare. Och jag är fattig som en kyrkråtta och tänkte höra om det finns möjlighet att dra kabeln direkt från gitarren till ljudkortet på datorn och spela genom dom högtalarna?

Jag har kopplat min stereoförstärkare så jag kör allt dataljud genom dom högtalarna.

Undrar även om det finns nåt program som kan funka som equalizer?

Så vad jag undrar är: Kan jag spela med en massa dist utan att köpa en svindyr förstärkare och en massa pedaler??

Jag har spelat aukustisk gitarr ett tag nu och vill prova elgitarr. :rolleyes:

Annons
Postat (redigerat)

Visst kan man koppla upp gitarren till ljudkortet men det brukar kräva en preamp (liten förstärkare). Sen har jag hört att det kan skada ljudkortet eller nått sånt om man kör direkt in i kortet men jag gjorde det på mitt dåvarande kort (Audigy 1) utan problem. Men utan preamp blir ljudet svagt och man höjer vilket leder till mer brus än vad som är nödvändigt.

Ända jag känner till som fungerar som gitarrförstärkare är Guitar rig (1 och 2) samt Amplitube Live om man inte kör via ett musikprogram som klarar effekter (Cubase, Sonar och diverse). Sen har du ju fortfarande problemet med Latency osv. Sök på forumet så får du svar. Söktips är ASIO och Latency.

Redigerat av MrDweeb
Postat

Tack för ett snabbt svar!

Jag har kollar såna där preamp och dom verkar kosta mer än jag trodde. men det är väl billigare än att köpa en förstärkare o.s.v

Postat

Hehe... finns det billiga mixrar? jag läste nåt om Di-box? Kan det vara når? Jag är såå ny på det här så jag har ingen aning? En billig mixer vore nog det bästa! jag är som ute efter en blandning av riktigt metal och jimi hendrix ljud.

Postat

Glömde ju att fråga vad du har för ljudkort. Har du ett ljudkort med stor telepluggs-jack så kan den inporten redan vara förstärkt. Jag vet att Audigy 2 har sådana portar och vissa andra ljudkort.

Postat

Om du har en billig dator så har ditt ljudkort antagligen bara en liten 3.5 mm stereoplugg som lineingång. Om du skaffar en adapter kan du koppla din gitarr direkt in där men giterrens signalnivå är antagligen för svag, men du kan ju alltid testa. Annars kanske du måste köpa en

http://www.behringer.com/PB100/index.cfm?lang=ENG

för 220 kr.

I datorn behöver du sedan ett ljudinspelningsprogram med ASIO drivisar, och några lämpliga VST pluggar för att få sköna gitarreffekter.

Postat

Ok. jag har just köpt en Pre amplifier. Och spelat lite med amplitube och det lät SKITTUFFT! men det är så låg volym och mycket störningar. Vad göra? Problemet med fördröjning antar jag beror på kasst ljudkort.

Postat
Ok. jag har just köpt en Pre amplifier. Och spelat lite med amplitube och det lät SKITTUFFT! men det är så låg volym och mycket störningar. Vad göra? Problemet med fördröjning antar jag beror på kasst ljudkort.

Störningarna kan komma från olika saker. Har du en crt skärm så testa stäng av den när du lirar om du sitter nära den.

Har du SC mickar på guran så kan allt möjligt störa prova flytta dig i rummet så kan du hitta någonstans där det passar bäst att sitta och spela.

Vad har du för ljudkort?

Om du inte har ett ljudkort gjort för musik, så kolla på www.asoi4all.com. Där kan du hitta drivrutiner som kan sänka din fördröjning.

Har du ett bra ljudkort så sänkbufferstorleken för att minska fördröjningen.

Postat
Pre ampen är en Aurora tc-400d
...vilket är en RIAA-förstärkare för vinylspelare. :rolleyes:

Om du köper en gitarrpreamp med line out och kopplar till ljudkortet så ska du få se på volym. 😄

När du ändå är i musikaffären, fråga efter ett enklare ljudkort med ASIO-drivrutiner och be om ett paketpris.

Postat (redigerat)

Köp en begagnad Line 6 Pod eller Behrenger v-amp istället.

Då kan du lira både utan dator eller koppla till datorn om du vill spela in.

Dessutom slipper du latencyn.Eller den blir inte märkbar i allafall.

Du kan säkert hitta en v-amp för en femhundring.

Redigerat av auto mode
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.