Pluffo Postat 8 juli 2004 Postat 8 juli 2004 Jo, jag sitter och trycker på ett litet mixerbord från Phonic, modell MM1002. På kanal 1 och 2 på detta bord har jag både XLR- och Telekablaringångar. Om man kopplar in en Mic via XLR-ingången sätter även den inbyggda preampen igång och jobbar. Om man däremot kopplar in en vanlig telekabel i "line"-ingången på samma kanal får man inget ljud alls. Nada. Varken förstärkt eller oförstärkt. På övriga kanaler fungerar line-in perfekt men anledning till att jag försöker "hooka" upp mig på ettan och tvåan är ju för att jag skulle vilja utnytja preampen till min svaga signal jag får direkt från gitarren. Jag har t.o.m en liten switch på 1:an och 2:an där man kan välja mellan Mic eller Line men den gör ingen nytta. Någon som har något tips på vad jag ska hitta på?
VacUm Postat 8 juli 2004 Postat 8 juli 2004 Kolla så det inte sitter en swtich nånstans på kanal-strippen. Annars låter det som om nåt pajjat faktiskt.. Tele-in och XLR-in brukar gå på samma preamp när det finns båda på en strip
alexfree Postat 8 juli 2004 Postat 8 juli 2004 (redigerat) du kopplar väl in en di-box emellan??? preampen är bara avsett för mikrofonen, försök aldrig att få igång mik preamperna till line-in kabeln! och förresten, sen finns det väl en GAIN knapp, har du vridit på den? Redigerat 8 juli 2004 av alexfree
Pluffo Postat 9 juli 2004 Trådstartare Postat 9 juli 2004 VacUm: Jodå, som jag skrev så har jag en switch för det ( en på varje kanal ). Den måste stå på mic för att jag ska kunna få något ljud från XLR-ingången. alexfree: Menar du att jag måste ha en dist-låda ( jag tolkar di-box som det ) eller någonting liknande emellan? Det är inte det att signalen är svag utan att den är obefintlig. När jag kopplar gitarren direkt till någon annan ingång ( utan preamp ) så får jag en svag signal men på 1:an och 2:an är det tyst som i graven. Jodå, jag har skruvat på varenda möjligt och omöjligt reglage som finns inklusive gain.
alexfree Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 (redigerat) jag tror du måste ha di-boxen för att impedansanpassa den mot mixerbordet, om inte mixerbordet har det redan inbyggt!!! Redigerat 9 juli 2004 av alexfree
alexfree Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 "line" ingången (6.3mm) är hi-z. Hi-z betyder hög impedans. Alla sorts linje ingånger behöver hög impedans. Gitar och Bas behöver också det. Ju högre desto bättre. Om impedansen inte är tillräckligt hög börjar instrumentet tappar frekvenser, i början mest de höga frekvenser. Många mixers har inte tillräckligt med impedans!
VacUm Postat 9 juli 2004 Postat 9 juli 2004 Oavsett om det är rätt impedans eller inte borde det bli ljud när han pluggar in guran på line-in. Nåt är galet och jag tror det är glapp/avbrott i tele-honan (alt. switchen) i mixern. Eftersom XLR-ingången funkar måste det ju nästan vara så.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.