Didd Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Hej! Jag har som mål att spela in en skiva hemma i min hemstudio, och ge ut den på eget bolag lagom till nästa sommar. Känner äntligen mig redo för en satsning efter många år av skrivande och musikalisk träning... Nu är det bara så att jag har svårt att komma igång, och det beror på följande tanke - Har jag tillräckligt bra grejer för att få till en schysst produktion? Då menar jag inte en klinisk perfekt produktion, men tillräckligt bra, om ni förstår... 😛 jag vill ju inte sitta ett helt år och spela in, för att när det börjar närma sig börja inse att det hade kunde låtit mycket bättre om jag lagt några tusen på en ny mic.. Min hemstudio består av: Röde NT3 Mbox 1 Apple mini Beyerdynamic DT770 (tänkte använda dessa plus min stereo vid grundmix, o sen göra slutmix i riktig studio) Det jag funderar främst på är om jag ska byta ut micen mot en som är lite vassare. Har iofs varit nöjd med NT3, men har inte så många micar att jämföra med, förutom U87:or som jag hade tillgång till för ett par år sedan, men sååå mycket pengar har jag inte.. Funderar på Röde NT2-a. De ligger i lagom pris, och verkar vara bra utifrån vad jag fått fram. Musiken är akustisk. Kommer främst bestå av gitarr o sång, men även lite blås och percussion, o eventuellt akustisk bas/kontrabas. Så en allroundmic som fungerar extra bra på sång o gitarr e väl det jag letar efter.. 😉 Några tips? Några andra kommentarer runt mina funderingar? Alla inputs är välkomna. Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 pröva dig fram!! antagligen det tråkigaste svaret du kan tänka dig.. men så är det.. det är din skiva, och du ska få det ljudet du vill ha.. inte vad någon annan vill ha.. jag har lagt på sång nrä jag sitter i kontrollrummet med en dynamisk mikrofon och allt läck från monitorerna kommer hur mycket som helst!! jag tyckte det lät bra, och det var min skiva!! så enkelt är det.. men om du kollar runt på forumet hittar du nog att studio projects B1 är en väldigt populär mick, med preampen vtb1 så tycker de flesta att det är en ultimat lösning för hemmapularen, samt den semiproffisionella, samt för den proffisionella.. 😉 jag vill slå ett slag för tsm mt87s.. jag gillar den som fan!! gå runt bland olika affärer o pröva runt som sagt!! peace Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 (redigerat) Innan du köper en ny mikrofon bör du absolut köpa en mikrofonförstärkare. Den som sitter i MBox (och alla andra ljudkort av motsvarande kvalitet) är sämsta sorten. Det kommer lyfta bara med en micamp för ca 1000 kr. Än större blir lyftet om man går upp till 2-3000 kr som xempelvis med Line Audio DMP. Bra mikrofonförstärkare är en av studionas mest välbevarade fördelar/hemligheter 😉! Vid 10,000 kr börjar man närma sig extremt bra mikrofonförstärkare. Mikrofon bör kosta ungefär lika mycket som dess mikrofonförstärkare enligt mig, allt annat är delvis bortkastade pengar. En bra mikrofon parat men en mindre bra mikrofonförstärkare är precis som en grym gitarr i händerna på en mindre bra gitarrist! M.a.o. ingen nackdel att mikrofonen är bra men ej heller någon större fördel, hade blivit i stort sett lika bra med en betydligt sämre mikrofon. Redigerat 7 september 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 ...och så kommer jag med mitt vanliga råd när man undrar om mikrofoner; Kvista över till min testsite, där jag har smakprov på nästan 100 olika mikrofonmodeller, som du kan ladda mer och lyssna på för att jämföra. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Didd Postat 7 september 2006 Trådstartare Dela Postat 7 september 2006 Tack för era snabba svar! IDF: Jo du har rätt i att man får pröva sig fram. Men samtidigt vill man ju dra nytta av det här forumets enorma samlade kunskaper :-) Och man behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger. Claes: Schysst testsite! Ska kolla in den så snabbt jag kan. Fick precis besök här, o man måste ju ta hand om sina gäster. Särskilt när det är ens flickvän.. 😆 Hans: Vad bra att du skrev det om micförstärkare, har inte tänkt på det så mycket. Finns det någon som har fler exempel på bra micförstärkare i den prisklassen? (2000-3000) Någon som vet något om lämplig mic?/prövat röde nt2a? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 IDF: Jo du har rätt i att man får pröva sig fram. Men samtidigt vill man ju dra nytta av det här forumets enorma samlade kunskaper :-) Och man behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger. det jag var ute efter i mitt inlägg, var att inte ta alla skriverier som totalsanningar, utan bilda en egen uppfattning.. btw, skrev jag ut en mick o en preamp i mitt första inlägg i denna tråd.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Du frågar om NT2A. Ja, det är en mycket bra mikrofon. Den fungerar dessutom utmärkt ihop med en Line Audio DMP preamp som ligger i den prisklass du efterfrågar. För att få bättre ljud än med dessa så måste du gå upp betydligt i pris. Sedan är det ju så att mikrofoner ofta är personligt. Har du möjlighet att testa en NT2A till just din röst så är det en fördel. Men det brukar inte vara några problem om du har en bra musikaffär i närheten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 NT2 är en jäkligt känslig mikrofon, den plockar upp svaga ljud bra. Vilket både kan vara en fördel och en nackdel beroende på inspelningsrum.... Det bästa är att prova runt mickar tills du hittar en som passar din röst. Sen är det alltid bra att ha lite olika mickar för olika personer/känslor/sound. Själv saknar jag mest en mic i min uppsättning...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Didd Postat 7 september 2006 Trådstartare Dela Postat 7 september 2006 Tack för råden, schysst av er! Ska försöka hitta en bra musikaffär som har tid för sina kunder nu bara.. 🙂 Ha det gott Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Didd Postat 8 september 2006 Trådstartare Dela Postat 8 september 2006 en liten sak till bara... 🙂 Det jag funderar över är hur jag ska koppla preampen till mboxen. Har hittat info om att jag kan koppla in den genom spdif, men det verkar ju inte så vanligt med en spdifutgång på preamps. Inte på VTB1 eller Line audio dmp vad jag förstår. eller finns det någon sorts omkopplare? hittar ingen.. Andra alternativet är väl att koppla med xlr eller tele i en av mboxens ingångar och sätta source till line? Går jag förbi mboxens preamp då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 en liten sak till bara... 🙂 Det jag funderar över är hur jag ska koppla preampen till mboxen. Har hittat info om att jag kan koppla in den genom spdif, men det verkar ju inte så vanligt med en spdifutgång på preamps. Inte på VTB1 eller Line audio dmp vad jag förstår. eller finns det någon sorts omkopplare? hittar ingen.. Andra alternativet är väl att koppla med xlr eller tele i en av mboxens ingångar och sätta source till line? Går jag förbi mboxens preamp då? En preamp som inte har digital utgång, kopplar du till ljudkortets lineingång - och där alldeles riktigt inte ljudkortets preampar inkopplade. Ett exempel på en preamp som är kul och som har S/Pdif ut, är Joemeek SixQ. Line Audio Design 2MP (som den uppdaterade modellen av DMP heter), är förberedd för en kommande S/Pdif option, men S/Pdif-interfacet är inte färdigt ännu... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.