Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag vet att det finns gott om digitaltrums trådar, men sökte på eastone och hittade inga där. Så hoppas att det jag frågar inte redan tagits upp?

Jag funderar på att köpa Eastone PDK 8 och koppla det via midi till Cubase och använda ljuden från DFH superior/custom and vintage. Jag kan spela en vanlig rak fjärdedels takt med lite enklare fillins, men tycker att det är kul och känner några trummisar som gärna hade fått hjälpa mig ibland 😕

Bakgrund:

Jag spelar in med Cubase, programmerar trummor, men äger elbas, elgitarr, akustisk gitarr, keyboard (mitt huvudinstrument) och några mickar, och spelar in det mesta som audio. Mycket av det jag gör blir inte klart, och jag spelar på hobbynivå och har inga planer på att försöka slå igenom.

Behov:

Jag vill kunna lira in trummor, och editera dom i efterhand vid behov. Dels när kompisar hjälper mig, och dels för att jag tycker det är kul. Samtidigt ger detta möjligheten att lira tillsammans med kompisar med en komplett uppsättning. Behovet är inte så stort egentligen, därav får det inte vara för dyrt, då skiter jag i det tills behovet är stort nog att lägga lite mer pengar på det. Samtidigt så måste det ju givetvis gå att använda på ett vettigt sätt.

Frågeställning:

Hur fungerar detta digitala trumsetet? Tappar det noter om man spelar för fort, vilket jag hört kan vara problem med billiga trumset? Känns det någorlunda ok att spela på? Några problem med att använda midi för att trigga? Uppstår någon jobbig latency?

Om trumsetet finns inne, kommer jag nog åka och testa lite idag, för att bilda mig en egen uppfattning. Men alla tips och erfarenheter uppskattas 😆

• 1 år senare...
Annons
Postat (redigerat)

Hejhej! är på jakt efter ett trumset och eftersom jag bor i lägenhet nu så tror jag ett digitalt är det bästa.

Jag hade tänkt mig ett billigt set eftersom trummor inte är mitt förstahandsinstrument och jag bara har tänkt testa på det lite. Så jag kollade på blocket och fann ett sådant här:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=466260

för ca halva nypriset. Är detta ens något att ha? fungerar det hyffsat?

edit, ops, sökte men sökte på "pdk-8" så bindestrcket förstörde nog.. ska söka noggrannare i framtiden! 😊

Redigerat av FaniSkogen
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Postat
Tjenare!

Jag vet att det finns gott om digitaltrums trådar, men sökte på eastone och hittade inga där. Så hoppas att det jag frågar inte redan tagits upp?

Jag funderar på att köpa Eastone PDK 8 och koppla det via midi till Cubase och använda ljuden från DFH superior/custom and vintage. Jag kan spela en vanlig rak fjärdedels takt med lite enklare fillins, men tycker att det är kul och känner några trummisar som gärna hade fått hjälpa mig ibland 😉

Bakgrund:

Jag spelar in med Cubase, programmerar trummor, men äger elbas, elgitarr, akustisk gitarr, keyboard (mitt huvudinstrument) och några mickar, och spelar in det mesta som audio. Mycket av det jag gör blir inte klart, och jag spelar på hobbynivå och har inga planer på att försöka slå igenom.

Behov:

Jag vill kunna lira in trummor, och editera dom i efterhand vid behov. Dels när kompisar hjälper mig, och dels för att jag tycker det är kul. Samtidigt ger detta möjligheten att lira tillsammans med kompisar med en komplett uppsättning. Behovet är inte så stort egentligen, därav får det inte vara för dyrt, då skiter jag i det tills behovet är stort nog att lägga lite mer pengar på det. Samtidigt så måste det ju givetvis gå att använda på ett vettigt sätt.

Frågeställning:

Hur fungerar detta digitala trumsetet? Tappar det noter om man spelar för fort, vilket jag hört kan vara problem med billiga trumset? Känns det någorlunda ok att spela på? Några problem med att använda midi för att trigga? Uppstår någon jobbig latency?

Om trumsetet finns inne, kommer jag nog åka och testa lite idag, för att bilda mig en egen uppfattning. Men alla tips och erfarenheter uppskattas 😆

hej, köpte du detta trumsetet? och isf, var det dugligt för dem pengarna?

• 9 månader senare...
Postat (redigerat)

Kan man koppla in detta trumsetet till datorn o använda sig av Addictive Drums ljudsamplingar istället för de som medföljer?? Alltså så de hörs samtidigt som man spelar.

Vad är det egentligen som skiljer detta billiga digitaltrumset från dom dyrare?

Redigerat av ramoand
Postat

det som skilljer de billiga och de dyra är känslan att slå på skinnen och hur de triggar (anslagskännsligheten).

Postat
det som skilljer de billiga och de dyra är känslan att slå på skinnen och hur de triggar (anslagskännsligheten).

Okej, men kan jag få samma resultat ungefär med ett billigare och ett dyrare digitalt trumset om ja använder Addictive Drums som ljudkälla? för just nu sitter jag bara o ritar in trumkomp i datorn. och anslagshårdhet kan man ju ändra i efterhand om de skulle va så.. eller?

Postat

Det är nog allra mest spelkänslan som skiljer. Om man letar på youtube brukar man kunna hitta videos på de flesta seten. Det här säljs t ex på Jam för 4995:-

Är man inte trummis själv så går det nog fint att lära sig använda även ett riktigt billigt set. Antingen det, eller en trummis utan alldeles för mycket fördomar och prestige 🤪

• 3 veckor senare...
Postat
...

Behov:

Hur mycket är för dyrt? Jag har varit i ungefär samma sits som du är just nu. Funderade på om jag skulle köpa ett lite billigare, men sämre trumset, eller om jag skulle satsa på en Roland TD3KW. Fick en massa hjälp på här på studio forum, och bestämde mig för att köpa Roland setet. Shit vad jag var nöjd! Har nu senare provat en billigare model hos en kompis (kommer inte riktigt ihåg vad setet hette. Han köpte den begagnat, men det var i prisklassen ca 5000 som nyköpt). Det var en del skillnad, främst med känslan. Altså det var ett schysst trumset, men det är roligare att spela på ett trumset med bättre känsla. Men det är upp till dig hur viktig spelkänslan är, och hur mycket pengar du vill lägga ner på detta, så mitt tips är att gå in i en musikaffär och fråga occh prova. Då får du själv känna på hur det känns. Om du hittar ett billigt set som känns bra för dig så satsa på det 😄

Om du är intresserad:

Jag köpte mitt på Thomann. Fick komplett set (trummsetet, pedal, stol och trummpinnar) för ca 10 000 kr. Hittar inte det paketet just nu, de kanske har tagit bort det... Hur som helst. Om detta inte är för dyrt, kolla då in detta paket. Om du köper det så lär du inte bli besviken. 🙂Roland TD3KW på Thomann

Postat

Jag skulle tro att du kan få dem för samma pris, eller måttligt dyrare hos en svensk handlare. Med tanke på hur mycket smidigare det blir med garanti/service och sånt så kan det definitivt vara värt några extra hundralappar. Dessutom funkar det så i alla (båda två... 😐) musikaffärer jag har varit stamkund i, ju mer man handlar, dessto bättre service och pris får man. Alltså, köper du något idag och betalar lite mer än hos tysken, så kan du säkert ändå tjäna in dom pengarna nästa gång du handlar.

Sen är det såklart aldrig fel att stödja svensk industri. Kan låta fånigt, och det är kanske inte alltid så tacksamt, men det är ju sant.

Liten moralkaka bara 🙂

Postat

Köper man ett trumset för 10.000kronor är det oftast rätt lätt att få ett bra pris på kaggepedal och pall. Trumpinnar brukar gå att få gratis.

Postat

Hmm..om jag vore du så skulle jag köra på ett Black Mamba DD506 för ca 5000kr på www.musikborsen.se eller ett Roland TD-3KW som lugger runt 10.000kr nytt men är så mkt bättre i både kvalitét, ljudkvalitét, känsla och allt annat som man kan tänkas komma på..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.