Burnin Sven (oregistrerad) Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Hittade en länk på en annan sida till en film med Django the man, oj vilken gitarist men på samma sida fanns det även en video med en Svensk kille som minsann kunde lira han oxå. Fan vilken musiker det var bra kort sagt. Göran http://www.youtube.com/watch?v=AZvdffRSr1U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 django reinhart har jag ngra vinyler med hos morsan o farsan! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 hittade en annan jävligt skojjig video med.. check it! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Haha, minns när jag hörde honom första gången. På omslaget ser han ut som en jazzig Marlon Brando-lookalike med en Les Paul i knät, och så sätter man på skivan och möts av zigenarfolkmusik på mandolin och fiol. Vilken oväntad kontrastchock! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Ja Djangos musik är riktigt fin... såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 (redigerat) Django är riktigt skön. Inte direkt min smak normalt, men den killen kunde spela gitarr! 😆 EDIT: STvaFle Redigerat 7 september 2006 av allansson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Det coola med Django var väl att han bara hade två fullt fungerande fingrar och ändå kunde spela som han gjorde... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Stämmer, läste på någon cd-compilation för över 10 år sedan om detta med fingrarna, vilken kille, ett intressant liv kantat av....som vanligt med stora människor! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
schopin Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 (redigerat) haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande. 😕Ehm..... 1. Django levde i Frankrike. 2. Han dog 1953. 3. Skolorna i Sverige var på den tiden folkskolor eller realskolor, inte gymnasium av idag. 4. Du är född 1985. Din skolgång verkar tämligen intressantare och intressantare... Lust att berätta mer? 😕 Redigerat 7 september 2006 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Menade han kanske Andreas Oberg? Som spelade på Youtubevideon? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande. huh? Nu måste du nog varit lite morgontrött... Elvis jobbar på en bensinmack i Memphis och Django är gymnasielärare i Sverige. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Menade han kanske Andreas Oberg? Som spelade på Youtubevideon?Förmodligen ja, men det lät roligt och var långsökt i en tråd om Django. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dan Ö Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Nu blev det väldigt "old school" för att vara det här forumet, men det är ju trevligt! 😕 Vad är det som gör zigenare så duktiga musiker? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 deras förmåga att leva i nuet...ligger i blodet/temperamentet, de har något som vi saknar och tvärtom, jag vet...jag har en dotter med en Zigenerska,jag kände hennes bröder långt innan vi kucklade till det... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 (redigerat) Django är en legend. Ett måste för alla gitarrister. På nåt sätt går det ju inte att undgå honom efterom; Man influeras idag av nån som influerats av nån annan som i sin tur har influerats av nån annan som influerats av Django...så enkelt är det. 😎 Varför tror ni jag kallar mig för djonas. 🙁 Haha nä då skämt å sido that´s another story. 😆 Redigerat 7 september 2006 av djonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Den här tråden blir jag lite förvirrad av. Kanske för att jag inte vet vem Django var? Killen på filmen är väl inte Django? Vad har han för koppling med honom. (är det en cover av en låt av Django eller?) Och alla svar i tråden bara behandlar hur bra Django var, fast handlar verkligen tråden om honom? Förvirrad 🙁😆😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Ja Djangos musik är riktigt fin... såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra! Är det inte Andreas Öberg som spelar där? Jag har bestämt för mig det. Tycker det är jävligt kul att Djangos stil börjar komma igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Han var duktigt som bara den men visst var det lite surt ibland? Eller det kanske beror på att hans hitarr överröstade bakgrundsmusiken ibland... jaja, vilket fall så var det skickligt lirat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Varför tror ni jag kallar mig för djonas. 😎 Aaaaaaaaah! 😉 Haha nä då skämt å sido that´s another story. 😎 ....va? Ett skämt? Jaha...... 😆Får vi höra den riktiga storyn nån gång då? 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 ligger i blodet/temperamentet, de har något som vi saknar och tvärtom, rasbiologi? 😆🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Ja Djangos musik är riktigt fin... såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra! Är det inte Andreas Öberg som spelar där? Jag har bestämt för mig det. Tycker det är jävligt kul att Djangos stil börjar komma igen. tyckte det verkade som det jag med.. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Jo det är Andreas Öberg det står ju så 😄 tokstollar 😛 . Men han fuskar ju han kör ju med alla fingrarna 😛 . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
schopin Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 (redigerat) haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande. 😉Ehm..... 1. Django levde i Frankrike. 2. Han dog 1953. 3. Skolorna i Sverige var på den tiden folkskolor eller realskolor, inte gymnasium av idag. 4. Du är född 1985. Din skolgång verkar tämligen intressantare och intressantare... Lust att berätta mer? 😎 Ni är ju dummare än jag trodde! Jag menade såklart killen i filmen! Riksmongisar med totalt avsaknande av slutledningsförmåga 😄 edit/slutledningsförmågan finns ju uppenbarligen förresten. men den kanske bör kalibreras en smula 😄😛 Redigerat 7 september 2006 av schopin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 ligger i blodet/temperamentet, de har något som vi saknar och tvärtom, rasbiologi? 😕🤪 eru dum eller...rena iakttagelser som jag beskrev,handlar inte om rasbiologi-om du på minsta sätt försöker antyda att jag är rasist eller så så är du på helt fel kille kan jag bara säga,har du ingen koll alls??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
favino Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Det finns ett stort intresseför denna typ av musik i Sverige. Vi har precis avslutat Den femte Svenska Djangofestivalen i lördags på Mosebacke. Ok, Django var inte där (då han dog 53) Men andra grymma romer såsom Popy & Tucsi Basily (vad sägs om de namnen?) Johnny Rosenberg, samt svenskar såsom Andreas Öberg, Gustav Lundgren, Håkan Karlsson, Max Brandt m.fl. Hela djangokulturen är väldigt spännande, tänk er sjuåriga grabbar som knappt når runt gitarren men redan drar arpeggion snabbare än Yngwie! helt sant! När de blir äldre brukar de dessutom utvecklas musikaliskt lite bättre än Yngwie. (inget ont om honom, han är en stor underhållare) För övrigt håller jag med Florian le Sage, Romerna har ett annat sätt att tänka och se på musiken.. Lite länkar nedan till Svensk Gypsyjazz. http://www.djangofestival.com/ http://www.andreas-oberg.com http://www.gustavlundgren.com/ http://www.sdrs.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Det finns ett stort intresseför denna typ av musik i Sverige. Vi har precis avslutat Den femte Svenska Djangofestivalen i lördags på Mosebacke. Ok, Django var inte där (då han dog 53) Men andra grymma romer såsom Popy & Tucsi Basily (vad sägs om de namnen?) Johnny Rosenberg, samt svenskar såsom Andreas Öberg, Gustav Lundgren, Håkan Karlsson, Max Brandt m.fl. Hela djangokulturen är väldigt spännande, tänk er sjuåriga grabbar som knappt når runt gitarren men redan drar arpeggion snabbare än Yngwie! helt sant! När de blir äldre brukar de dessutom utvecklas musikaliskt lite bättre än Yngwie. (inget ont om honom, han är en stor underhållare) För övrigt håller jag med Florian le Sage, Romerna har ett annat sätt att tänka och se på musiken.. Lite länkar nedan till Svensk Gypsyjazz. http://www.djangofestival.com/ http://www.andreas-oberg.com http://www.gustavlundgren.com/ http://www.sdrs.se/ Där skulle man ju ha varit hmm fan där missade man nåt, kan ni inte samköra den med jazz och bluesfestivalen på Konsert och Kongress i Linköping nästa gång den går av stapeln? Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande. 😆Ehm..... 1. Django levde i Frankrike. 2. Han dog 1953. 3. Skolorna i Sverige var på den tiden folkskolor eller realskolor, inte gymnasium av idag. 4. Du är född 1985. Din skolgång verkar tämligen intressantare och intressantare... Lust att berätta mer? 😄 Ni är ju dummare än jag trodde! Jag menade såklart killen i filmen! Riksmongisar med totalt avsaknande av slutledningsförmåga 😛 edit/slutledningsförmågan finns ju uppenbarligen förresten. men den kanske bör kalibreras en smula 😉😛 Jag lovar att kalibrera slutledningsförmågan om du kalibrerar skrivförmågan. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Ja Djangos musik är riktigt fin... såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra! Är det inte Andreas Öberg som spelar där? Jag har bestämt för mig det. Tycker det är jävligt kul att Djangos stil börjar komma igen. Jo, det är jag nästan hundra på. De var riktigt bra alla i bandet, men herr Andreas själv tilläts briljera lite extra (en sjysst grej han gjorde var att spela solo på en sträng genom att stämma ned och upp den med stämskruven). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 jag såg hot club de suede i konserthuset göteborg i våras. Ingen höjdarkonsert. visst är Andreas Öberg snabb men det blev ganska tråkigt efter ett tag. men django, sicken snubbe! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.