Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Brände en cd in nero med några låtar som jag gjort. När jag sen spelar skivan i media spelaren så står det bara okänt album och inga låttitlar finns med.

Hur får jag detta att bli rätt och hur kan man lägga in en bild för skivomslag?

Ska man kanske fixa allt i wavelab?

😄😲😲😲😲

(Försöker att äntligen slutföra ett gammalt projekt!)

Annons
Postat

Windows mediespelaren struntar i vad som står på skivan. Den kollar hur långa låtarna är och frågar sen en databas på nätet vad skivan och låtarna kan heta. Du kan ladda upp dit själv. Klicka på Sök information om skivan (små bokstäver till höger). Sen kan du välja att skriva in informationen och ladda upp den till databasen. Andra som använder mediespelarn får då samma texter (dvs, ibland så funkar det inte ändå, ungefär som vanligt med Windows alltså).

Nästa grej är att det finns flera olika såna här databaser. Så man måste skriva in grejerna i flera olika program. Mediespelaren och iTunes brukar jag nöja mig med.

Hur man får upp ett skivomslag har jag dock ingen aning om.

G.

Postat

Du brände alltså skivan som audio-cd?

Det formatet stöder ju egentligen inget annat än ljud, så text och bilder är inget som kommer med per automatik. Det finns iofs nåt som heter CD-TEXT där du kan få in artist, album & låttitlar. CD-TEXT stöds i vissa spelare, antagligen också i mediaspelaren.

Att du ser titlar och skivomslag på andra audio-skivor beror antingen på att den en gång har hämtat den infon från cddb/freedb (eller du har lagt in den manuellt). Kopplingen mellan just den skivan och infon lagras sen lokalt i din dator, inte på skivan.

Ska du bara spela skivan i datorn så är det kanske bättre att bränna den som en data-cd med mp3:or på. Då behåller du all info i ID3-taggen, och du kan dessutom lagra albumbilder, både som lösa filer eller inbakade i mp3-filen. Det senare är det bästa tycker jag, eftersom den då alltid kommer med.

//linko

Postat

Provade att lägga in infon i windows media players databas, men det verkar inte funka.

Behövs det kanske något form av id nummer för att den ska veta vilken skiva som spelas?

Folk pratar om något som heter isrc nummer, kan det var det?

Hittade heller inget om omslagsbild, kanske någon annan som vet? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.