Jump to content
Annons

Samson

Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, har ett litet probelm. Jag har en samson c01u mic, Den funkar perfa men hur gör jag om jag bara vill ha de källorna som är närma och inte sånt som är jätte lång bort. Går det att fixa utan att bygga upp ett studio rum med massor av absorbenter?

en andra fråga ochså, ( Kanske lite viktigare). Ska börja sända radio och perogrammet tar bara in en vänster kanal. (eftersom det är mono) Vissa gånger funkar det och andra inte men iblan låter det skit(När det är i stereo). Antaglugen micken som inte är riktigt i. Så Finns det något program som gör signalen till stereo och på så sätt "lurar" programmet? Eller ännu heldre ett dsp plugin (Winamp plugin).

Dela på andra sajter

Annons
Tjenare, har ett litet probelm. Jag har en samson c01u mic, Den funkar perfa men hur gör jag om jag bara vill ha de källorna som är närma och inte sånt som är jätte lång bort. Går det att fixa utan att bygga upp ett studio rum med massor av absorbenter?

en andra fråga ochså, ( Kanske lite viktigare). Ska börja sända radio och perogrammet tar bara in en vänster kanal. (eftersom det är mono) Vissa gånger funkar det och andra inte men iblan låter det skit(När det är i stereo). Antaglugen micken som inte är riktigt i. Så Finns det något program som gör signalen till stereo och på så sätt "lurar" programmet? Eller ännu heldre ett dsp plugin (Winamp plugin).

1 - bara nära ljud.

Sitt ännu närmare. Eller skaffa en mindre känslig mick. Eller ljudisolera. Inte mycket fler alternativ. Mindre känslig mick kan vara en dynamisk (exempel Shure SM58).

2 - mono o stereo

Micken är mono. Det är i ditt program du skall ställa in att det är en mono-kanal. Mono-kanaler brukar i de flesta program på en panorerings-kontroll så man kan ställa in allt mellan vänster o höger. Heter ofta PAN. Har du ställt in programmet så det är en stereokanal så hörs micken bara på ena sidan.

G.

Dela på andra sajter

Aaaaargh! Inte SM58! Beta58 är mycket trevligare - åtminstone om man vill att det ska låta någorlunda bra... 😆

jag röstar för en sm57... den är dessutom odödlig!

Dela på andra sajter

2 - mono o stereo

Micken är mono. Det är i ditt program du skall ställa in att det är en mono-kanal. Mono-kanaler brukar i de flesta program på en panorerings-kontroll så man kan ställa in allt mellan vänster o höger. Heter ofta PAN. Har du ställt in programmet så det är en stereokanal så hörs micken bara på ena sidan.

Yes, men just här går det inte att ställa in 😛... , Att panorera ut det är heller ingen bra idé eftersom jag då inte hörs i sändning.

Nån ny mic tänker jag inte köpa eftersom min samson c01u är helt ny 😉.

Redigerat av Nexustwins
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.