Jump to content
Annons

Panorera max 64%?


Dingbats

Recommended Posts

Jag har precis fått börja prova på Logic Pro (7.1 tror jag det var) och märkte till min förvåning att det går att panorera max 64% åt båda hållen. Är det nån mystisk meningslös begränsning i Logic, eller är det helt enkelt så att det är max vad som är tekniskt möjligt? Om svaret är att Logic har konstiga begränsningar, går det att kringgå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket har med midistandarden att göra. Parametrar kan ha värdet 0-127, alltså 128 olika värden. Därav går det att panorera från -64 till +64 😱

Eller nästan iaf, eftersom nollan i mitten gör det till 129 värden. Men äsch, det får vara. Vi låtsas att det är 128 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon mer än jag som hatar att sitta och försöka panorera i inspelningsprogram jämfört med knapparna i ett redigt mixerbord, där man ju som oftast dra i båda 2 vid stereohantering,ett piano eller ett par overheads tex, i Cubase mm vet man ju för fan inte vad som händer när man får dra i något som inte motsvarar någonting vettigt jämförbart,visst-jag har externa controllers osv men i alla fall...synd om alla som inte vet hur det känns på riktigt,verkligen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla en gång till, det står inte 64%. Det står 64. Alltså, inte procent, utan 64 av 64 möjliga.  🙂

Aha! 😛 Det förklarar saken. Aja, vad bra, då slipper jag sitta och vara irriterad på Apple då!

Fast man kan ju tycka att procent vore lite mer logiskt... EDIT: Trots MIDI-standarder osv. Dessutom har jag för mig att max åt höger var 63 och max åt vänster var 64... men strunt samma.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...