Dashboard Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Budgeten är runt 1000-1500:- Sitter i ett mindre rum med kass akustik. Jag har ett hörnskrivbord med monitorerna uppställda mot ena hörnet av rummet, och mickstativet och micken vid andra hörnet av rummet. Så jag behöver både bra akustisk när jag spelar in, och när jag ska lyssna i monitorerna. Jag har en liten tanke om att beställa 2 x JJlabs A-Absorb paket på 4 kvm ljudabsorbent = 4 st ljudabsorbentskivor. http://www.jam.se/images/jjlabsaabsorbsm.jpg Två stycken sätter jag vid "mick-hörnet" som dom beskriver, och två stycken sätter jag precis bakom monitorerna, fast horisontellt. Kalaset kostar 1200:-. Nu är frågan, är det en bra idé, för dom pengarna? Eller finns det något mycket bättre man kan göra för pengarna? (det går att lägga till en slant om det behövs) Jag behöver tips, tips, tips. Ge mig allt ni kan, för jag sitter i ett rum som inte låter roligt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 OM du frågar mig så har jag i mitt tycke en mycket bättre ide. Åk till ett bra byggvaruhus och köp några balar Stenull Markisolering, 10cm tjock. Ställ upp dem inplastade som dem är och du kommer få en rejäl förbättring av ljudet. Mycket mer effekt än av de däringa akustikskummen. Det svåraste problemet i små rum är ofta basen. Det blir stående vågor som studsar fram och tillbaka och gör att det skiljer sig rejält i volym mellan olika platser i rummet och i princip blir omöjligt att mixa. För att dämpa bas behövs det tjocka material, massor av volym. Billigaste och bästa är stenull. När du ställt in balarna kommer det bli en rejäl skillnad i basen. Allra bäst effekt får du i hörnen (det finns massor av hörn i ett rum, mellan vägg och tak till exempel, ljudet gör inget skillnad). Bastoner finns lika mycket överallt i hela rummet (i princip). Nästa steg är att börja ge sig på på låga mellanregistret. Nu pratar vi dämpning som är sådär 5 cm tjock. Då kan man börja tänka som om ljudet studsar på väggarna. Vad du vill ha är att ljudet från högtalarna inte studsar i väggen eller taket och kommer senare fram till dina öron. Dämpa den första studsen på genom att hänga upp isolering där. Mitt tips är att du tar ut några av stenulls-skivorna, sveper in dem i nåt tyg (det sticks så förfärligt av dammet från skivorn annars, vackra är dem ju inte heller) och hänger upp dem. Sist kan du börja lira med diskanten. Då först är det dags att köpa det där snygga skumgummit i läckra färger. Det är chans för övrigt att du inte behöver dämpa diskanten, utan att den till och med dämpas för mycket av dina bas och mellanregister-dämpare. Det är lätt ordnat, bara lägg på nåt som diskanterna kan studsa mot. Tunt slätt material, kanske plywood eller ett gäng gamla CD-ar. Nå, utan att gå för djupt, börja med basen genom att köpa stenull. Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dashboard Postat 6 september 2006 Trådstartare Dela Postat 6 september 2006 Okej, tack så jättemycket för dina tips, precis det jag behövde=) Jag har några följdfrågor, om det är okej? 1. Är detta till för förbättring av både lyssning OCH inspelning med mikrofon? Så att ljudet även blir torrare om jag t ex står i mitten av rummet med en mikrofon och sjunger? 2. Hur höga och stora är dessa balar markisoleringar? Hur ser dom ut på ett ungefär? 3. Hur många behöver jag? En till varje hörn? Eller mer? Jag är nybörjare på akustikområdet=/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 1 - det hjälper för både lyssningen och inspelningen För inspelningen föreslår jag att du hänger upp tjocka textilier, kanske duntäcken eller så i ett hörn. Sen ställer du dig inne i hörnet med micken riktad mot dig. Baksidan av micken är mindre känslig än framsidan, och den pekar då ut i ekona i rummet (som dämpas en del). Gäller om du har en njure (cardioid på engelska) som väl är den vanligast sorten. 2- måtten Skivorna är 1200x600 (millimeter alltså). Balen är sådär 500mm tjock. Här är en bild på hur det kan se ut. Skivorna finns i olika tjocklekar, så länge du har en hel bal spelar det ingen roll. Vill du dela upp skivorna så är det en smaksam vilken tjocklek du väljer. http://www.byggweb.se/ftg_index.asp?dest=2...&prod_descid=10 3- hur många I ett rum kan det passa med 3-4 balar. Delar du upp en bal blir det några skivor du kan sätta på väggen (ståltråd). På amatör-byggvaruhus (K-rauta o sånt) kostar en bal kring 400:-. Känner du nån byggare så kan de kanske fixa till balen för under halva det priset -- byggvaruhus är grymt lönsamt att driva. Nu blir det ändå inte så mycket pengar så man kanske inte skall skrika. G. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Ursäkta mig om jag kommer in och kapar lite (fast i samma ämne).. Spelar nästan uteslutande sträng- och stråk instrument.. Kommer snart att flytta till parhus, där jag kommer att ha ett rum på ca 8m2 till mitt musicerande... Hade bara helt enkelt tänkt köpa en såndär svart backdrop, från Jam och sätt upp på skena i taket, så man kan skärma av lite.. De var då min tanke.... Kan det vara en bra tanke? Eller kommer det inte att göra större skillnad.. Behöver inte så mycket basdämpning, då det är helakustiska instrument... Tacksam för svar 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Ursäkta mig om jag kommer in och kapar lite (fast i samma ämne).. Spelar nästan uteslutande sträng- och stråk instrument..Kommer snart att flytta till parhus, där jag kommer att ha ett rum på ca 8m2 till mitt musicerande... Hade bara helt enkelt tänkt köpa en såndär svart backdrop, från Jam och sätt upp på skena i taket, så man kan skärma av lite.. De var då min tanke.... Kan det vara en bra tanke? Eller kommer det inte att göra större skillnad.. Behöver inte så mycket basdämpning, då det är helakustiska instrument... Tacksam för svar 😛 när jag hade lektioner i klassiskt gitarrspel för några år sen var det ett rum med träpaneler och ett skynke (liknande backdrop) i botten av rummet.. det funkade galant.. blev lagom stort ljud!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonterocks Postat 9 februari 2011 Dela Postat 9 februari 2011 OM du frågar mig så har jag i mitt tycke en mycket bättre ide. Åk till ett bra byggvaruhus och köp några balar Stenull Markisolering, 10cm tjock. Ställ upp dem inplastade som dem är och du kommer få en rejäl förbättring av ljudet. Mycket mer effekt än av de däringa akustikskummen. ................ Nå, utan att gå för djupt, börja med basen genom att köpa stenull. Gunnar Jag har lite platsbrist i mina hörn. Om man köper en sån här: http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_10651_10551_48451_46_14763_13076_13076_ProductDisplayErrorView och delar upp den i två. Sen placerar man de halva balarna i olika hörn. Kommer det hjälpa något? Eller är det starkt rekommenderat att hålla balen intakt så att säga. Vilket är bäst? Mer volym på ett och samma ställe? Eller halverad volym på två ställen i rummet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.