Jump to content
Annons

Vilken ålder är värst att dö i?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

En man sa till mig att det är mycket värre när en riktigt gammal man dör än när ett litet barn avlider.

Varför nu detta, undrade jag. Jo, för när man är riktigt liten så har man inte hunnit uträtta något för andra människor, så då gör det inte så mycket om man dör. När man är gammal har man kanske varit god och gjort en massa bra saker. Ska man då "belönas" med döden? Det är åt helssfyr fel!, tyckte han. Man kan inte sörja en ung lika mycket som en gammal därför.

Intressant. Vad tycker ni?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

En man sa till mig att det är mycket värre när en riktigt gammal man dör än när ett litet barn avlider.

Varför nu detta, undrade jag. Jo, för när man är riktigt liten så har man inte hunnit uträtta något för andra människor, så då gör det inte så mycket om man dör. När man är gammal har man kanske varit god och gjort en massa bra saker. Ska man då "belönas" med döden? Det är åt helssfyr fel!, tyckte han. Man kan inte sörja en ung lika mycket som en gammal därför.

Intressant. Vad tycker ni?

😉

För mig är det MYCKET värre när ett barn dör än en gammal, ett barn har hela livet framför sig, och som förälder är det det allra allra värsta som kan hända.

Att man blir gammal o dör är naturens gång men ett oskyldigt litet barn nääääää.

som mamma själv så är det den allra största fasan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska korkat sätt att se på saken, han utgår ifrån att alla människor är goda... Så ser det iaf inte ut i min världsbild... 😮

Men man man ju se olika på världen...

Vad är mer oskuldsfullt än ett barn som fullständigt ger dej sin tillit...?

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför nu detta, undrade jag. Jo, för när man är riktigt liten så har man inte hunnit uträtta något för andra människor, så då gör det inte så mycket om man dör.

Skojjar du? Det är mycket bättre att dö som gammal, ett barn skulle ju förlora hela sin livstid.

😮

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med gamla, självklart har jag gråtit då någon gått bort men å andra sidan, vad har de kvar att leva för när det enda de haft kvar är oändlig smärta o många haft sorg inom sig och en del som inte har släkt kvar i livet...

Det är hemskt men barnen de är till för leva länge...helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

döden kommer som en befriare-brukar man ju säga, var inte oroliga...livet är egentligen bara en enda lång plåga om man ser det krasst, en straffkoloni där man ständigt prövas för att se om man är redo för det nya HELA tiden...ingen semester med andra ord...personligen tycker jag om livet och allt det vackra och goda och dessa lärdomar/lektioner-har börjat lära mig se med tillförsikt på tingen och allt som händer,vi kan inte göra så mycket åt det hela förutom att gilla läget(naturen,kvinnor,mat,öl,vin,musik osv)och kommer givetvis sakna det den dagen...men det finns något annat parallellt med det vi tror är alltings verklighet...om det är mer synd om den ena eller andra-knappast...nu dtressa frugan mifg med maten så jag kilar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Döden i sig är iof ingen smärta eller något som gör ont i sig. Men jag håller med. Någon som dör ung har ju inte fått uppleva lika mkt. men harn kommer ju ändå inte sakna det när han är död. Så för mig är det mer eller mindre lika dåligt oavsett vem som dör... Förutom de som faktiskt vill dö. de har då gjort ett val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom de som faktiskt vill dö. de har då gjort ett val.

Hur menar du? Jag tycker att självmord är högst tragiskt! Personen vill visserligen dö just då, men det kan ju bero på psykisk sjukdom o dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom de som faktiskt vill dö. de har då gjort ett val.

Hur menar du? Jag tycker att självmord är högst tragiskt! Personen vill visserligen dö just då, men det kan ju bero på psykisk sjukdom o dyl.

jo jag var väl lite otydlig. Ungefär som pensionärer som plågats länge av sjukdommar å sånt 😛 Som kanske känner att de inte liksom vill leva längre.

Självmord är tragiskt jo. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för att ni orkade diskutera detta hemska ämne.

Mannen menade naturligtvis att det är orättvist att den som är gammal ska behöva dö alls. Att det är orättvist att döden finns överhuvudtaget alltså, om man är gammal och har uträttat en massa gott... Har man uträttat en massa ont är det ju en annan sak...

Det normala är nog att tycka som oknytt, att det är hemskare när ett barn dör.

Själv tror jag ju att ingen dör. Egentligen. Men det är en annan femma. Men det kanske är det mest naiva?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid värre när yngre dör än äldre. När frågan någongång har uppkommit om man skulle offra livet för sina eller andras barn, så är svaret givet. Visst, jag har min bästa tid just nu (vilket jag faktiskt har haft genom hela livet), men jag har sett och upplevt massor. Jag ångrar ingenting och har haft roligt i princip hela tiden. Det önskar jag barnen också.

Men betänk att i morgon kan man faktiskt vara död (Hoppsan, busschaffisen såg mig visst inte!). Därför skall man försöka leva sitt liv rätt. Var snäll mot alla andra (barn glömmer inte sånt) och gilla dig själv! Så kanske man åtminstone får ett eftermäle som en "hyvens kille" som ofta skrattade, istället för "han var i alla fall en duktig ingenjör"!

Sist men inte minst: Du har väl ett ifyllt donationskort i plånboken? Det sista du gör på denna jord kan vara att rädda någon annans liv. Väl värt en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...