Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Jag har nyss köpt ett nytt moderkort, processor och kylning till processorn. Dessa är:

Moderkort: Asrock 775i65

CPU: Intel Celeron 3.06 GHz

Kylning: Thermaltake Tower112 med en ditmonterad 80 mm chassi-fläkt.

Det konstiga kommer när jag ska koppla in frontpanelens grejor. Power-knappen, Reset, Power LED etc.

Jag tycker att jag kopplar enligt manualen till moderkortet, men får inte datorn att starta. Frontpanelens LED blinkar till och jag ser hur fläktarna hoppar till lite, men mer händer inte.

Kan jag ha kopplat fel? Kan det vara moderkortet som säger ifrån eftersom jag inte har nån "riktig" CPU-fläkt inkopplad (kör ju med heatpipe och chassifläkt)?

Nån som vet?

mvh

/Chrille

Redigerat av binary78
Annons
Postat

Powerswitchen kvittar vilket håll den sitter på, så där kan man inte göra fel. LED-stiften kan man förstås vända på fel håll - men det enda som händer då, är att lysdioderna inte lyser...

Om moderkortet vill gnälla på någon fläkthastighet, så brukar det komma upp som ett felmeddelande från BIOS, så det låter inte sannolikt att den vägrar starta på grund av något sådant.

Koppla bort alla inkopplade prylar (hårddiskar, DVD-brännare, ljudkort etc) och låt bara moderkort, CPU, minne och grafikkort finnas kvar - och testa sedan att starta. Har du två minnesmoduler, så testa med en i taget.

Det är inte så, att du har glömt koppla in AUX power på moderkortet - eller att du har en 4-pinnarskontakt från nätdelen, men att moderkortet kräver en 8-pinnars, så att du behöver en adapterkabel till det?

Postat

jag har varit med om att vissa av kontakerna sitterfel. Alltså.. från chassit kommer det en kabel med en kontakt med tre stift, varav två är anslutna, T.ex. 1 och 3, men moderkortet förväntar sig att det skall vara 1 och 2...

Har byggt flera datorer.

Postat

Ja jag har också byggt flera datorer förut, och har aldrig råkat ut för detta. Jag får helt enkelt göra som Claes sa. Ska även testa att koppla in en vanlig cpu-fläkt för o se nån skillnad.

Men det får bli på söndag. upptagen idag o imorrn, och måste repa på kvällarna, sen är det spelning på lördag.

En rolig liten grej: jag går en svetsutbildning (!) och under fikapausen så berättade jag för min lärare om mitt datorproblem och om heatpipen för att få ner ljudet från burken. Han sa "låter ju kalasbra för mig eftersom jag spelar in musik och sitter med mikrofoner nära datorn".

-Ja, sa jag, det var därför jag köpte den!

Vips! Ett nytt samtalsämne 😆

Postat

Jag kan uppdatera med att jag har fått igång burken. Jag hade satt i fel ATX 12V-kabel. Fråga mig inte varför, men det finns två att välja på och jag valde fel. Tur att inget var trasigt.

Nu har jag en annan liten fråga. Jag kollar i bios på temperaturen till CPU:n. Den ligger på c:a 40 grader utan belastning. Jag tycker det verkar rätt mycket. Vad kan man göra för att få ner detta ännu mer?

Jag har ju som sagt redan en heatpipe med påkopplad fläkt (och fläkten går på fullt ös).

Postat
Köp riktigt bra pasta, det gör rätt stor skillnad!

Samma med fläkten, en bra fläkt och en "noisekiller" skadar inte.

Pastan jag använder är thermaltakes som jag fick med heatpipen.

Fläkten är en 80mm SWiF-fläkt från Coolink. Köpte den mest för att den lovade låga decibel (endast 11dBA på max varvtal). Om det stämmer vet jag inte, men nu tror jag att mina 20dBa från nätagget låter mer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.