Dan Ö Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 Hej! Funderar på att bygga en studio i ett skyddsrum. Fick dock höra något om att det finns en massa regler för vad man får hitta på där. Bl.a. att det måste kunna rivas inom en viss tid och att det inte får vara en för "fast" installation och att detta inspekteras med jämna mellanrum av någon myndighet. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om detta? 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 ingen som behöver veta något...kör på du bara! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 Hej! Funderar på att bygga en studio i ett skyddsrum. Fick dock höra något om att det finns en massa regler för vad man får hitta på där. Bl.a. att det måste kunna rivas inom en viss tid och att det inte får vara en för "fast" installation och att detta inspekteras med jämna mellanrum av någon myndighet. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om detta? 😳 har funderat på att göra det i flera år, och kollade me kommunen om det gick(när jag bodde hos pärsen!) men det ville dom inte svara på.. mailade o ringde flera ggr.. 😏 skummisar hela bunten.. men kolla med närmsta kommun o det.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 eller inte alls... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 Bygger du där är du en idiot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 Tror att skyddsrum måste vara på ett visst sätt så det ser nog ganska mörkt ut. Men jag har egentligen ingen aning, baserar det på "common sense". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 Bygga i ett skyddsrum? Varför i helsicke skulle det vara tillåtet? 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Kolla upp med myndigheterna på kommunen. Förr i tiden skulle man kunna flytta ut skiten på några dar. Nuförtiden är väl det mesta militärt nedlagt sen länge, kanske är reglerna borta också? Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Är det "ditt" skyddsrum? Har du betalat för det? Jag tror att det räcker med de frågorna och om svaret på en av dem är "NEJ" så får du inte bygga där. Jag tror att skyddsrum har förlorat sin status som skyddsrum sedan 70-talet. Det byggs inte många sådana nu för tiden. Hade under ett par år replokal i just ett skyddsrum, som kommunen först inrett till fritidsgård och senare så blev det musik och replokaler. För att fortsätta den ointressanta historien. Blev helt chockad när jag körde förbi min gamla replokal för att visa min 4årige son att "här spelade pappa när han var ung". Då hade den j..... komunen jämnat halva skolan med marken! INKLUSIVE replokalen... :,,,,,,,,-( Bygg inte, men om du gör det så fråga inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 (redigerat) Som sagt: Är du ägare, gör som du vill!! Är det en annan ägare, fråga först!! Vet du inte vilket, kolla med Brandskyddsinspektör på din lokala räddningsstation alt FM, FMLOG och Säk.inspektör/Officer. Redigerat 6 september 2006 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Det är väl lite som Light Head säger, många skyddsrum ingår inte längre i planen för vårt totalförsvar, och är således inte skyddsrum längre. Men allt hänger ju på vem som äger fastigheten, och därefter kollar du med civilförsvaret eller kommunen om skyddsrummet fortfarande är ett skyddsrum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dan Ö Postat 6 september 2006 Trådstartare Dela Postat 6 september 2006 Bygger du där är du en idiot. Hade gärna sett att herr "musik" utvecklade detta konstruktiva svar. Tack för alla svar! Verkar vara lite delade meningar kring detta. På frågan ifall det är "mitt" skyddsrum så, nja, jag äger ju inte det utan hyr det i så fall av en fastighetsägare. (Hade velat ha lite mer kunskap om det hela innan jag börjar diskutera det med ägaren.) Får väl forska vidare på egen hand men tar gärna emot fler åsikter/kommentarer kring detta! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Hej Studiobyggare! Där vi bodde förut fanns ett skyddsrum med betongdörrar, rättare sagt där fanns och finns fortfarande flera stycken faktiskt, med kort avstånd dem emellan. I det ena av de rummen finns bland annat ett gigantiskt förråd med sand och annan utrustning som man ska använda vid en krissituation. Jag vet inte hur, för vi fick ingen info om det. I det andra skyddsrummet var det ett par som satte in barnvagnar, men de blev placerade på gården av fastighetsskötseln. Detta var för drygt 2 år sedan bara. Anledning: detta är ett skyddsrum. Jag gick förresten förbi huset förra veckan och nog verkar det som om skyddsrummen finns kvar, de hade iaf inte byggt några källarplanlägenheter som annars är så populärt. Det är f.ö. en stor fastighetsägare som har det huset, de har alltså många fastigheter. Det är ingen senil gubbe som tror det är krig och bara äger den kåken... Jag och en kompis ockuperade f.ö. det förstnämnda skyddsrummet i vår barndom och spelade in där med mycket enkel batteridriven monobandspelare, akustisk gitarr, plastburkar till trummor, maracas, munspel osv. Då blev vi utkörda. Anledningen var dubbel: dels förde vi oväsen och dels var det ju ett skyddsrum och där fick man inte vara! Twilightarens förslag kanske var bra?! Fråga om lov först naturligtvis, så behöver du inte vara rädd för att ha gjort fel. Tråkigt att plötsligt en dag se sin utrustning beslagtagen eller utkastad. Att du ställer frågan om detta i forumet tyder på intelligens och ansvarskänsla, istället för att bara brôta på. Lycka till! 😲 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.