Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kollat lite på en Fender strata, spelat både American och Mexico (Dock ej med stärkare än) innan jag kollar vidare tänkte jag höra lite om vad skillnaden mellan dom två är? när jag köpte min bas på Jam i Stockholm sa han jag köpte den av att den enda skillnaden var att Mexico modellen sattes ihop i mexico men att alla delar producerades i USA, kan det stämma?

Annons
Postat (redigerat)

Fördelar med Amerikanska:

Bättre trä

Bättre mikrofoner

Bättre hantverk

Bättre mekanik (stall stämskruvar osv.)

Fördelar med Mexikanska:

Bättre pris

Jag har både en mexikansk och en amerikansk och både är väldigt bra men den amerikanska är snäppet vassare på i princip alla områden. Mexikanska är dock fortfarande väldigt bra och sjukt prisvärda.

Redigerat av Phobos
Postat
Okej tackar..med tanke på den nivån jag spelar blir det nog en Mexikanare

neeeeeeeeeeeeeeejjjjj....så där ska du inte tänka. Spara hellre nån/några månader extra och köp en amerikanare. Eller köp en beggad.

Postat

Som jag ser det är det en enorm skillnad på olika instrument.

De låter olika, och ofta olika bra, mer eller mindre lättspelat, etc.

Och det skiljer inte bara mellan exempelvis Mexico vs USA-strata etc, utan också en hel del mellan olika exemplar av samma modell .

Prova alltså i butiken och jämför, inte bara modeller utan olika exemplar. Du kommer att bli överraskad när du känner och hör skillnaderna. Och jag tror att du kommer att välja ett instrument som är litet bättre - och alltså oftast dyrare - när du har testat...

Det behöver inte heller vara nytt för att vara bra, även om många naturligtvis behåller ett bra instrument. Men det kan ju vara någon som bytt upp sig och inte har råd att behålla det gamla fast det är bra. Eller nån som helt enkelt bara tröttnat.

Det är inte fel att välja ett lite bättre instrument fast du kanske är i början av sin "gitarristkarriär". Ett bra instrument är ofta mera lättspelat och låter bättre, och du får därmed lättare att lära, och mera inspiration, när det låter bra.

Postat (redigerat)

neeeeeeeeeeeeeeejjjjj....så där ska du inte tänka. Spara hellre nån/några månader extra och köp en amerikanare. Eller köp en beggad.

Det beror ju på vad man menar med nivå. Om man menar hur duktig man är eller hur mycket tid man lägger ned! Man kanske inte vill lägga ned grymt mycket pengar på något man bara gör t ex 3 timmar i veckan. Om man dock menar att man är för dålig för att ha bra grejer så känns det ju lite konstigt.

Redigerat av Jejje
Postat

Men men!

Var inte du bra? Du spelade med Green day eller? 😕

Jo jag spelade med Green Day...men det är inte svårt att spela 3 ackord...

syftade också mer på vad jag ska använda gitarren till, kommer mest bli hemmaspel med en del inspelning här hemma eftersom jag i band spelar bas.

Snackade just med brorsan och han rekommenderade att köpa (eller åtmindstone gå o provspela) en Epiphone av den lite dyrare modellen (som kanske ligger runt 5, 6, 7000) som har limmad hals. han hävdar att det ska ha stor betydelse i soundet jämfört med en skruvad hals. Så de blir väl till o dra in nån dag o provspela en jävla massa olika, antar att de som egentligen spelar mest roll är att den är skön att lira på, och såklart inte låter crap 😮

Postat

Det beror ju på vad man menar med nivå. Om man menar hur duktig man är eller hur mycket tid man lägger ned! Man kanske inte vill lägga ned grymt mycket pengar på något man bara gör t ex 3 timmar i veckan. Om man dock menar att man är för dålig för att ha bra grejer så känns det ju lite konstigt.

Syftade på att jag inte lirar allt för mycket..

Postat

Det var det jag misstänkte! Då kan det ju kännas grymt onödigt att lägga ner HELA lönen på en gitarr!

Postat
Som jag ser det är det en enorm skillnad på olika instrument.

De låter olika, och ofta olika bra, mer eller mindre lättspelat, etc.

Och det skiljer inte bara mellan exempelvis Mexico vs USA-strata etc, utan också en hel del mellan olika exemplar av samma modell .

Prova alltså i butiken och jämför, inte bara modeller utan olika exemplar. Du kommer att bli överraskad när du känner och hör skillnaderna. Och jag tror att du kommer att välja ett instrument som är litet bättre - och alltså oftast dyrare - när du har testat...

instämmer. jag har haft ganska många elgitarrer även några påkostade amerikanska modeller. spelar dock fortfarande på min gamla japantillverkade strata som jag köpte i slutet på 80-talet.

alla som spelat på den (vissa som lirat i decennier och är mycket erfarna) tycker att den är ruskigt skön och låter super.

Postat

Det var det jag misstänkte! Då kan det ju kännas grymt onödigt att lägga ner HELA lönen på en gitarr!

Ja precis...speciellt när "Hela lönen" består av 1050 pga värdelösa regler från csn.. 😕

Postat

Ja precis...speciellt när "Hela lönen" består av 1050 pga värdelösa regler från csn.. 😏

Du kanske borde börja spela kazoo istället? 😆

Postat

Ja precis...speciellt när "Hela lönen" består av 1050 pga värdelösa regler från csn.. 😏

Du kanske borde börja spela kazoo istället? 😆

tro mig, jag har många gånger övervägt att göra det 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.