Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Aha, nu lyckades jag... förvirra! Vet inte skojar bara. Vi misstod varandra, jag var överdrivet känslig! Nu försöker jag släta öv det...

... eller, vill jag bara förvirra mitt egentliga syfte?

Postat
Aha, nu lyckades jag... förvirra! Vet inte skojar bara. Vi misstod varandra, jag var överdrivet känslig! Nu försöker jag släta öv det...

... eller, vill jag bara förvirra mitt egentliga syfte?

😆 - Fattar inte ett skit men det var kul 😎😉

Postat
Har jag en Neumann är det samma mikrofon både i Cubase och i Logic.

hmm.. jag håller inte riktigt med.. iofs tänker jag mest på cubase & PT.. men jag tycker att ljudet får en annan täthet och en annan luftighet med olika program. det har nog lite med o göra vad headroomet är.. alltså hur hög volym programmet kan ta in innan det distar..

men mina öron sitter ju på mig, o det.. så det är bara min personliga åsikt.. 😕

Postat
Har jag en Neumann är det samma mikrofon både i Cubase och i Logic.

hmm.. jag håller inte riktigt med.. iofs tänker jag mest på cubase & PT.. men jag tycker att ljudet får en annan täthet och en annan luftighet med olika program. det har nog lite med o göra vad headroomet är.. alltså hur hög volym programmet kan ta in innan det distar..

Headroom är det inte programmet utan ljudkort respektive mikrofon/linje-förstärkare som avgör!

Headroom i ex Cubase med dess 32 interna bitar är oändligt (... i praktiken). Desamma gäller Logic.

Postat
Har jag en Neumann är det samma mikrofon både i Cubase och i Logic.

hmm.. jag håller inte riktigt med.. iofs tänker jag mest på cubase & PT.. men jag tycker att ljudet får en annan täthet och en annan luftighet med olika program. det har nog lite med o göra vad headroomet är.. alltså hur hög volym programmet kan ta in innan det distar..

Headroom är det inte programmet utan ljudkort respektive mikrofon/linje-förstärkare som avgör!

Headroom i ex Cubase med dess 32 interna bitar är oändligt (... i praktiken). Desamma gäller Logic.

det finns ändå ett headroom i programmet, för hur mycket och hög information (nivå!) det klarar att ta in innan digital distortion uppstår!

Postat
det finns ändå ett headroom i programmet, för hur mycket och hög information (nivå!) det klarar att ta in innan digital distortion uppstår!

Nej 😉!

(Jag är absolut ingen expert på något sett men jag vet att de dynamiska begränsningarna sitter inte i Cubase eller Logic)

Nej, det finns ingen begränsning gällande dynamik i Cuabse/Logic då denna gräns redan är satt av mikrofoner, högtalare samt den mänskliga hörseln.

Visst det finns en teoretisk begränsning på lite över 192 dB men det är så extremt så praktiskt finns ingen begränsning.

Det är som att säga att det finns en begränsning på hur länge man kan prata, ca 80 år i sträck.

Postat (redigerat)

Alltså man kan ju spela in i fruity också, om ni inte visste det ?

Och med ez drummer så låter trummorna rätt okej,

http://www.soundclick.com/bands/pageartist.cfm?bandID=349488

Lyssna på låten powercore. gitarr och bas är inspelad och trummorna är gjorda i ezdrummer.

Dock så har logic mera headroom än fruity och det går att få bättre ljud i det.

Ps låten kommer upp snart.

Redigerat av Desecrated
Postat

(Rätta mig gärna någon som verkligen kan om jag har fel men...)

Jag tror man helt kan bortse ifrån detta här med dynamikomfång (headroom) uti olika audioinspelnings-program hit och dit!

En låts inspelningskvalitet beror i sin tur på kvaliten uppå:

Inspelningsrum, mikrofon, mikrofonförstärkare, musikinstrument, linjeförstärkare, ljudkort, hårdvaru-effekter, mjukvaru-instrument och effekter.

Inte på vilket audioinspelnings-program man använder

(Vi bortser ifrån själva låten, vokalisters/musikers skicklighet, ljudtekniker/mixares osv ´s skicklighet då detta självklart är på plats 1, 2 3 4 samt 5).

Postat
det finns ändå ett headroom i programmet, för hur mycket och hög information (nivå!) det klarar att ta in innan digital distortion uppstår!

Nej 😱!

(Jag är absolut ingen expert på något sett men jag vet att de dynamiska begränsningarna sitter inte i Cubase eller Logic)

Nej, det finns ingen begränsning gällande dynamik i Cuabse/Logic då denna gräns redan är satt av mikrofoner, högtalare samt den mänskliga hörseln.

Visst det finns en teoretisk begränsning på lite över 192 dB men det är så extremt så praktiskt finns ingen begränsning.

Det är som att säga att det finns en begränsning på hur länge man kan prata, ca 80 år i sträck.

Om jag uppfattar det rätt så säger du att det är omöjligt att få digital distortion i Cubase? Kan jag inte lita på det minsta, var lite naturliga nu va och inte övernaturliga? Vad jag har läst i tidningar mm är att 32 bitar (Float) är överdrivet mycket och att 24 bitar räcker gott och väl..

Postat

IDF, kan du inte importera lite ljudfiler i olika program, exportera dem och blindtesta? Du kommer inte höra skillnad.

Postat (redigerat)

njaa men asså jag tycker inte att samma ljud låter likadant i t.ex Reason och FL studio är fett n00b på detta, men kan det inte vara så att dom använder ljudkorten olika :rolleyes: eller nåt.. har ingen aning :S hjälp!

Redigerat av Caaalboy
Postat

Om jag fick sleva ut tortilla-fritadou-keso-kex på folk som jag inte tycker verka ha ett uns pejl på programen de trashar så skulle konsum där jag bor få en rejäl uppsving...

Postat (redigerat)

Headroom internt i mjukvaran är en förutsättning för att man ska kunna mixa kreativt tycker jag. Om jag har en komplex signalkedja där saker och ting sticker iväg över 0dB för att sedan t ex komprimeras ner till en behaglig nivå innan det kommer ut så får det ju inte digitaldista någonstans på vägen. Eller att om man under mix råkar hamna för starkt så det distar på utgången även om man drar ner volymen. Då hade jag blivit galen i längden tror jag.

edit: Vid inspelning har mjukvarans interna headroom ingenting att göra med hur ljudet låter (så länge allt står på 0dB), det som kommer från ljudkortet kan aldrig överstiga 0dB vilket motsvarar maxtalet som bitdjupet ger. Nu vet jag inte vilka bitdjup FL hanterar, men ett program som stödjer ett visst bitdjup _måste_ ju kunna hantera det bitdjupet internt också. Problemet ligger väl i att summeringen vid flera ljudkällor som ligger nära nollan då får en ljudmotor med för lågt bitdjup att digitaldista internt. Man kan alltså inte sänka volymen på bussen/masterregeln och på så sätt komma förbi att det slår över, utan måste sänka varje enskilt spår.

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)
det finns ändå ett headroom i programmet, för hur mycket och hög information (nivå!) det klarar att ta in innan digital distortion uppstår!

Nej 🙂!

(Jag är absolut ingen expert på något sett men jag vet att de dynamiska begränsningarna sitter inte i Cubase eller Logic)

Nej, det finns ingen begränsning gällande dynamik i Cuabse/Logic då denna gräns redan är satt av mikrofoner, högtalare samt den mänskliga hörseln.

Visst det finns en teoretisk begränsning på lite över 192 dB men det är så extremt så praktiskt finns ingen begränsning.

Det är som att säga att det finns en begränsning på hur länge man kan prata, ca 80 år i sträck.

Om jag uppfattar det rätt så säger du att det är omöjligt att få digital distortion i Cubase? Kan jag inte lita på det minsta, var lite naturliga nu va och inte övernaturliga? Vad jag har läst i tidningar mm är att 32 bitar (Float) är överdrivet mycket och att 24 bitar räcker gott och väl..

Nej, nej! Har jag aldrig skrivet! Är jättelätt att få digital dist i ex Cubase... om man inte kan någonting 😆! (Lyser det rött på ngn kanal är det en ledtråd!)

32 bitar är internt i Cubase. 24 bitar är själva ljudkortens upplösning fast det är ytterst sällan som ett ljudkort med 24 bitar ens närmar sig 24 riktiga bitar.

Ifall man enbart spelade in och inte la några effekter på någonting och sen var låten klar skulle antagligen 16 bitar vara fullt tillräckligt!

Vad som händer när man har en miljard effekter på allt är att för att kunna behålla orginalupplösningen krävs marginaler.

Därav 24 bitar, 32 bitar och t.o.m. 64 bitar!

Redigerat av Hans
  • 2 veckor senare...
Postat

har använt mig av FL 3, skitgammalt. men för mig har det endast vart fantasin som satt grenserna. att få det att låta proffsigt i detta program är inte så klurigt faktiskt.

  • 4 veckor senare...
Postat

Det är inte programet som ska va proffsigt det är du sen är det inte meningen att ljuden ska va helt klara man får alltid justera dom lite.

Men jag tyckte faktiskt lika dan i början men det bara lägga in några reeverb eler liknande från mixern så låter det profsigt... :rolleyes:

Postat
Det är inte programet som ska va proffsigt det är du sen är det inte meningen att ljuden ska va helt klara man får alltid justera dom lite.

Men jag tyckte faktiskt lika dan i början men det bara lägga in några reeverb eler liknande från mixern så låter det profsigt... 🙂

lol 🙂 Om man tänkt göra en torr låt då?

  • 1 år senare...
Postat
asså kolla, ja har andvänd FL i snart ett år nu och jag tycker att när jag verkligen sitter där och har kommit fram till nåt riktigt bra så kan ja ändå inte få till så att det låter proffsigt.. specielt när det gäller trummorna.. och om jag sen går in i Reason och gör trummorna där... då låter allt proffsigt vid första programeringen.. (men å andra sidan så låter många av syntarna skit i Reason så) så ja ställer mig frågan är verkligen FL studio programmet man ska använda? vad finns det egentligen för alternativ eller hur åtgärdar man liksom problemet att det mesta inte låter proffsigt?

Många av syntharna i Reason låter skit?

Vad grundar du detta på? Det måste jag få höra...

Postat
asså kolla, ja har andvänd FL i snart ett år nu och jag tycker att när jag verkligen sitter där och har kommit fram till nåt riktigt bra så kan ja ändå inte få till så att det låter proffsigt.. specielt när det gäller trummorna.. och om jag sen går in i Reason och gör trummorna där... då låter allt proffsigt vid första programeringen.. (men å andra sidan så låter många av syntarna skit i Reason så) så ja ställer mig frågan är verkligen FL studio programmet man ska använda? vad finns det egentligen för alternativ eller hur åtgärdar man liksom problemet att det mesta inte låter proffsigt?

Många av syntharna i Reason låter skit?

Vad grundar du detta på? Det måste jag få höra...

Om man inte kan ratta och leka med effekter på rätt sätt så låter det skit 😆 tror det är något åt det hållet.

Men så är det med allt, jag går inte och köper en Nord synth eller en Virus för jag vet att jag inte är någon höjdare att ratta fram ljuden från scratch, men sen finns det ju fortfarande färdiga presets som man kan flumma med, och då kan det bli huur bra som hellst.

Ett råd är nog att läsa lite om hur oscillatorer fungerar och vilken knapp som gör vad. (har kollat sånt, men är för girig och pallar aldrig gå igenom allt, lär sig lite smått då & då)

Postat

Det var användaren "danieldesigns" fel.. Han kom plöstligt in och bråka om Reason helt snett 😆 Annars skulle tråden ha självdött av sig själv, eller den hade det.. för han svara på ett inlägg från 2006 😛 .. Sen fattar jag inte vad Reason har med FL att göra.. fixar ens FL rewire??

Herregud.....

Tråden e snart två år gammal ... LÅT DEN DÖ i frid......

Postat

Herregud!!!!!!!!....................................... :rolleyes:😉😠

Man började liksom snacka om Fl (vilket man är trogen användare av), och nu handlar det mest om cubase, proffsigt sound och headgrejjen!!!

Postat

Jag gör mashup och breakcore och dyl. och använder endast FL Studio och Audacity. 🙂 Det senaste halvåret har jag jobbat nästan uteslutande med samples i mina låtar. Enligt mig så beror ens låtars professionalitetsnivå (lr vad man ska säga) på hur duktig man är på att använda programmets funktioner och hur bra man är på att komma på häftiga idéer. Som sagt, jag avänder endast ovannämnda program och jag låter minst lika professionellt som andra kända professionella producenter (då menar jag självklart de som producerar inom samma genre som jag 😉).

Vad gäller trummor och sånt så handlar det mycket om vad man använder för ljudbibliotek, slicade loopar och sånt. En del trummor går verkligen inte att göra snygga breaks med, utan det bara skär sig ibland.

Postat

haha, sorry..

Kunde inte hjälpa att skriva av mig på den tråden.. Satt och läste igenom gammalt skit och såg denna.

Men vad gäller Reason och FL och vilket program man ska använda så kan jag egentligen inte uttrycka mig om FL eftersom jag endast använder Reason och Logic.

Dock anser jag att "det är vad du gör det till". Så att försöka antyda att syntharna i Reason låter skit (står dock inte vilken version han pratar om..) låter lite absurt.

Du kan ju inte lägga en ensam subtractor och tro att du får det grymmaste leadet du hört. ÄVEN om det finns förprogrammerat.

Att sätta snedstämda oscilatorer på en sågtand med reverb funkar väl, men vem avgör om det är ett "proffsigt" lead?

Du fixar otroligt mycket i slutmixen men det är grymt viktigt att får rätt sound på var synth/trumma/effekt.

Anta inte att Reason är grymt i sig...

Det är vad du gör det till.

Fan igen, nu drar jag upp gammalt skit igen... Ska vi stänga tråden? 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.