Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har lyssnat på olika demosnuttar

men jag hör ingen direkt skillnad (jodå, jag är halvdöv 😛 )

någon som har en vettig beskrivning ?

Annons
Postat

Delay och Echo är samma sak. Det är en repetition av originalsignalen. Om du ropar något i en dal, så kommer du att få ett svar efter en viss tid - och detta är precis vad som händer i en delayeffekt. Programmen för delay kan fungera på många olika sätt. Vissa har ett fast tidsintervall (i likhet med den där dalen...) och vissa kan följa midiklockan, så att de följer takten i låten. Vissa håller sig på en plats i stereobilden, medan andra studsar mellan höger och vänster kanal.

Reverb är efterklang - alltså sådant som du får om du sjunger i duschen i ett kaklat badrum - eller i en kyrka. I själva verket är reverb uppbygt av en farlig massa (i princip oändligt många i verkligheten) ekon med olika tidsförskjutning. Det beror på att varje yta i ett rum reflekterar signalen på sitt sätt och kommer att studsa tillbaks till lyssnaren i en våldsam mängd, där ekona blir så täta att de uppfattas som en homogen klang i stället för väldigt täta delay.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.