tordA Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 jag har lyssnat på olika demosnuttar men jag hör ingen direkt skillnad (jodå, jag är halvdöv 😛 ) någon som har en vettig beskrivning ?
Andreas L Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 (redigerat) Nä... glöm det bara... 😛 Redigerat 7 juli 2004 av Andreas L
Claes Holmerup Postat 8 juli 2004 Postat 8 juli 2004 Delay och Echo är samma sak. Det är en repetition av originalsignalen. Om du ropar något i en dal, så kommer du att få ett svar efter en viss tid - och detta är precis vad som händer i en delayeffekt. Programmen för delay kan fungera på många olika sätt. Vissa har ett fast tidsintervall (i likhet med den där dalen...) och vissa kan följa midiklockan, så att de följer takten i låten. Vissa håller sig på en plats i stereobilden, medan andra studsar mellan höger och vänster kanal. Reverb är efterklang - alltså sådant som du får om du sjunger i duschen i ett kaklat badrum - eller i en kyrka. I själva verket är reverb uppbygt av en farlig massa (i princip oändligt många i verkligheten) ekon med olika tidsförskjutning. Det beror på att varje yta i ett rum reflekterar signalen på sitt sätt och kommer att studsa tillbaks till lyssnaren i en våldsam mängd, där ekona blir så täta att de uppfattas som en homogen klang i stället för väldigt täta delay.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.