Jump to content
Annons

Överklockning och musik...


Stigmata

Recommended Posts

Hur bra funkar det med överklockning och Musik?

Kör Cubase SX3 osv osv

Funderar ju på en E6400 samt ASUS P5B som visst ska funka och överklocka bra,

men jag har hört sen förr att överklockning kan ge ostabila system o det vill man ju inte....

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur bra funkar det med överklockning och Musik?

Kör Cubase SX3 osv osv

Funderar ju på en E6400 samt ASUS P5B som visst ska funka och överklocka bra,

men jag har hört sen förr att överklockning kan ge ostabila system o det vill man ju inte....

Christoffer

jag överklockar mitt system och har ett moderkort som är anpassat för överklockning (ett asus-kort).

20% gör mitt system lite instabilt vilket resulterade i att datorn råhängde sig ibland. därför kör jag på 10% överklockning och det fungerar hur stabilt som helst. inte haft någon krasch med en sådan konfiguration.

inga kraschar överhuvudtaget faktiskt.

och om man kan ha ett stabilt system och samtidigt plocka ur 10%mer ur processorn, varför inte göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde klockat 20% med mitt msi-k8n neo s754 och amd 64 2800+. Det funkade skit bra!

Men sen när jag köpte nytt ljudkort som var firewire fick jag även köpa ett firewire pci-kort och firewire-pcikortet pallade inte.

Så nu får jag lov att köra original. :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående talare sa: Behöver du ställa frågan kan det vara en bra idé att avstå.

Jag fick min E6600 idag. Den är ju fabriksklockan på 2.4GHz och jag planerar att köra den i 3.0GHz eftersom det enligt uppgift ska fungera ypperligt. Moderkortet är ett ASUS P5B Deluxe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående talare sa: Behöver du ställa frågan kan det vara en bra idé att avstå.

Jag fick min E6600 idag. Den är ju fabriksklockan på 2.4GHz och jag planerar att köra den i 3.0GHz eftersom det enligt uppgift ska fungera ypperligt. Moderkortet är ett ASUS P5B Deluxe.

Förstår nog inte riktigt vad ni menar...

Jag sökte bara lite inputs om detta.

varför avstå för att jag frågar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de tycker du skall avstå är nog för att om du behöver fråga om detta så tycker de inte att du har kunskaper etc för en lyckad klockning..

Såhär säger jag istället; fråga dig om du verkligen behöver mer prestanda. Att överklocka bara för skojs skull när det gäller en musikdator tycker jag är rätt onödigt, eftersom du riskerar ett instabilare system..

Men om du verkligen behöver mer råkraft från CPU'n för att köra mycket pluggar eller så så kan du ju alltid testa att överklocka en smula innan du köper en ny processor!

Och som alltid vid överklockning, öka bara en liten smula i taget och provkör datorn ordentligt med olika typer av applikationer så att du ser att det är stabilt innan du höjer ännu en smula osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående talare sa: Behöver du ställa frågan kan det vara en bra idé att avstå.

Jag fick min E6600 idag. Den är ju fabriksklockan på 2.4GHz och jag planerar att köra den i 3.0GHz eftersom det enligt uppgift ska fungera ypperligt. Moderkortet är ett ASUS P5B Deluxe.

Förstår nog inte riktigt vad ni menar...

Jag sökte bara lite inputs om detta.

varför avstå för att jag frågar??

det finns en poäng i resonemanget "om du behöver fråga så gör det inte", åtminstone historiskt. överklockning kan även innefatta att ställa om volttal till processorn, vilket medför risk för skador om man driver saken till sin spets.

idag finns det dock moderkort som är hur enkla som helst att konfigurera för överklockning, och då behöver ett sådant tilltag inte vara förenat med stora kunskaper för att kunna fungera.

kör på och lycka till, säger jag.

(och som Barbeque sa, "en liten smula i taget "

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...