Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Låg och funderade på om man skulle investera i en mikförstärkare, har aldrig ägt någon sådan, men tydligen är det väl behövligt för att lyfta fram sången o ge den värme. Låter ju bra isf 😏

jag ska hålla mig runt tusenlappen och har gluttat på ett par behringer exemplar, vet att de har helt ok grejer för sina pengar. Vad har ni för tips till mig?

Annons
Postat

ok, man ska alltså vara beredd att lägga lite mer än så för att få schyssta grejer=P Tänkte mest köpa en för en rimlig summa och se om det blir häpnadsväckande skillnad mot att köra direkt i mixer. Ska kanske kolla upp denna då. Behringers som ligger runt 700 spänn på börsen är helt oduglig då eller?

Postat

Går även jag i mic-preamps-tankar och har fått upp ögonen för denna: Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000. Och då frågar jag er, inbitna studiosnubbar och snubbor(?), om dett är något att ha?

Postat
Går även jag i mic-preamps-tankar och har fått upp ögonen för denna: Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000. Och då frågar jag er, inbitna studiosnubbar och snubbor(?), om dett är något att ha?

Kommer den att förstärka ljudet från dina mikar? Ja.

Finns det mer välljudande alternativ? Ja.

Postat

Tack för snabbt svar.

Har du något bra förslag på en liknande mickpreamp som är mer välljudande i ungefär samma prisklass? Denna ligger runt 2800 kr.

Postat

Det är just det som är problemet. Ska man matcha priset, så blir ljudkvaliteten lidande...

En 8-kanalig micpreamp som är BRA, är Line Audio Design 8MP - men den har ett listpris på 5750:- - ett pris som är väldigt billigt för den kvalitet man får. 😉

Postat

Ok, tack igen. Jag ÄLSKAR detta forum. Har Läst mycket, här men knappt skrivit något. Men det verkar finnas en vilja att hjälpa till i detta forum som utklassar många andra forum jag besökt.

Tappar jag så mycket ljudkvalla så att det dubbla priset ändå rättfärdigar ett köp?

Postat (redigerat)

DET är alltid en lika svår fråga... 😉

Jag tycker att det inte finns något tvivel alls, medan någon som sitter och mixar i datorhögtalare kanske inte hör minsta lilla skillnad mellan Behringers billigaste modell och en D.W. Fearn preamp för 50000:-.

Behringer är enligt min mening skitbra för att de har billiga prylar som gör att folk kan komma igång med hyggliga prylar utan att lägga ut en halv förmögenhet - men jag vet också av egen erfarenhet (har själv tidigare haft ett 24HE-rack nästan proppfullt med Behringerburkar), att man växer ur de flesta av Behringers prylar efter ett tag och egentligen önskar att man ibland hade lagt lite mer pengar från början... 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Som så ofta i mic-pre diskussionen glöms en av de absolut mest prisvärda bort, kanske för att den inte uppmärksammats här i Sverige pga att generalagenten inte sköter sitt jobb etc (känga till Soundware,som inte ens har den nya med i prislistan,fortfarande?)

men JAG kan som stolt ägare till 2 sådana intyga att vill man ha ett rent och ofärgat ljud-clean rakt in via SPDIF t.o.m. så är det inget att tveka över:

APHEX 207 D

4912:- på thomann just nu

🙂

Postat
Som så ofta i mic-pre diskussionen glöms en av de absolut mest prisvärda bort, kanske för att den inte uppmärksammats här i Sverige pga att generalagenten inte sköter sitt jobb etc (känga till Soundware,som inte ens har den nya med i prislistan,fortfarande?)

men JAG kan som stolt ägare till 2 sådana intyga att vill man ha ett rent och ofärgat ljud-clean rakt in via SPDIF t.o.m. så är det inget att tveka över:

APHEX 207 D

4912:- på thomann just nu

😉

...men den är ju inte 8-kanalig... 🙂

Postat (redigerat)

Då jag själv länge har funderat på vilka preamps jag ska köpa, har nog Florian övertygat mig om att Aphex 207D är ett bra val (behöver inte heller 8-kanaler) så jag lär nog köpa den.

Har även funderat på TF pro 4 för sången men om Aphex:en är bra även för sång kanske den räcker för mig? Vad tror ni?

Har även sneglat på D.A.Vs Broadhurst Gardens No.1 någon som har synpunkter på den?

Ursäkta för att jag ställer frågor i någon annans tråd men lika gärna som att starta ytterligare en av dessa preampstrådar får det bli så här.

Redigerat av DivineCo
Peter Hallin (oregistrerad)
Postat

Behringer är att undvika i dessa sammanhang. Priserna lockar men det lockas i en fälla.

Som jag förstått så är Focusrite mkt bra i alla prisklasser. Och de har en tvåkanalig sak som inte är sååå dyr. 3500 ca har jag för mig...

Postat
Behringer är att undvika i dessa sammanhang. Priserna lockar men det lockas i en fälla.

Som jag förstått så är Focusrite mkt bra i alla prisklasser. Och de har en tvåkanalig sak som inte är sååå dyr. 3500 ca har jag för mig...

Personligen tycker jag att billigare Focusrite-preampar är på nivå med Mackie. Och då är LineAudio klart bättre.

Peter Hallin (oregistrerad)
Postat

Personligen tycker jag att billigare Focusrite-preampar är på nivå med Mackie. Och då är LineAudio klart bättre.

Se där. Någon speciell LineAudio som är att rekommendera?

Postat

De första exemplaren av de nya LineAudio-varianterna levereras i nästa vecka. En nyhet är att 8MP kommer att ha plats för en ADAT-expansion, så att man alltså kan använda den för extra ingångar till exempelvis MOTU Traveller eller Metric Halo 2882.

Hälsningar

/Henrik

Postat (redigerat)
De första exemplaren av de nya LineAudio-varianterna levereras i nästa vecka. En nyhet är att 8MP kommer att ha plats för en ADAT-expansion, så att man alltså kan använda den för extra ingångar till exempelvis MOTU Traveller eller Metric Halo 2882.

Hälsningar

/Henrik

Åh jävlar jag vet en som kommer köpa en sån direkt!!!

EDIT: men jag hittar ingen info när jag googlar, vet du nåt mer om den? eller nån sida som har bild osv? 😉

Redigerat av lavrell
Postat

Hälsningar

/Henrik

Åh jävlar jag vet en som kommer köpa en sån direkt!!!

EDIT: men jag hittar ingen info när jag googlar, vet du nåt mer om den? eller nån sida som har bild osv? 😠

Nästa vecka? Jag har redan hunnit skicka iväg de första jag fick... 😉

8MP och 2MP ser ut precis som de gamla modellerna OMP och DMP, men som sagt med skillnaden att 8MP är förberedd för att lägga till en ADAT-option när den så småningom blir klar - och 2MP är förberedd för en S/Pdif option som också kommer så småningom. Skitbra, helt enkelt! 😆

Att notera, är dock att digitaloptionerna alltså inte är klara ännu, så det tar ett tag innan man kan få in sådana - men det kommer... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.