Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite halvstora planer på att gå över från PC till Macintosh och lära mig nya Logic Pro. Jag jobbar för tillfället i PC med Cubase SX3, men upplever Cubase SX3 rätt så instabilt många gånger.

Är det svårt att lära om PC till Mac? Jag har fått reda på att det går att högerklicka på Macens musar vilket är ett plus. Jag vill att det skall gå såpass lätt som möjligt. Är instegströskeln till Logic Pro svår om man jämför med Cubase SX3? Några funktioner som är bra i Cubase SX3 är den omtalade "Timewarp" som är guld värd d.v.s. att man sätter in markeringar vart takterna är och kan bibehålla svänget som inte är inspelad med metronome. Fantastikt bra funktion.

Min fråga är om det finns något liknande i Logic? OBS! Gäller ej Beat Detective eftersom det fyller en annan funktion på sitt sätt gentemot vad Time Warp gör så att säga?

Vore gott att få höra lite erfarenheter?

M.v.h.

Fred

Annons
Postat (redigerat)

Jag kanske är knasig, men jag har inte jobbat med timewarp så jag kopplar inte riktigt vad det är, det finns ju Tempo Interpreter och på så sätt få ett "flytande" tempo genom att knappa in det själv (säg att du skall följa en sektion som du samplat eller spelat in live)... det finns en uppsjö sätt att bestämma tempot... du kan ju också anpassa tempot till en vald audio-part. Jag måste kolla upp vad time-warp gör exakt för att förstå. Inte kollat funktionen "follow tempo", men det är kanske ngt i den stilen? troligtvis finns det ngn snarlik funktion som du söker, frågan är om den är bättre eller sämre, alla program har ju sina för och nackdelar.

Jag var en ganska basic användare i Cubase då jag bytte, men jag tycker visst att jag väldigt fort kom in i ett bättre arbetsflöde då jag bytte till Logic. Instämmer i övrigt med Phobos.... OSX och Logic är förbaskat trevligt att jobba med.

EDIT: Fixade massa upprepningar

EDIT: Har suttit och jobbat lite med nuendo senaste månaderna också, en sak som slagit mig är att jag nog tycker att samtliga plugins är långt mycket mer välljudande i Logic... nuendo har i princip samma pluggar som Cubase (samma företag, samma motor). Jag är tyvärr ingen faktasnubbe, så detta är en väl intuitiv iaktagelse. Jag kan nog dock med gott samvete råda dig att göra din eventuella uppgradering. =)

Redigerat av steflund
Postat

Det kan nog stämma att "Follow Tempo" är något liknande vad Time Warp är i Cubase SX3. Jag har lite mer frågor:

- Hur låter effekterna såsom reverben? Låter det äkta d.v.s. får man en känsla av att är man i en kyrka eller konsertsal? Är det audio units som gäller för Logic liksom VST för Cubase SX3?

Fred

Postat (redigerat)

Man skulle väl kunna beskriva timewarp som en dynamisk time-stretch funktion. Istället för att förlänga eller förkorta en hel region, så kan man sätta punkter i regionen som kan "dras" åt olika håll, vilket gör en timestretch på det som är innan och efter punkten. Om man i ProTools t.ex vill tighta till ett trumspår måste man ju likt de flesta andra system "slica" upp alla slag och sedan kvantisera dem, med massa jobb med klickljud och pauser som följd. Med timewarp sätter man en punkt i början av slagets svans, sedan en till punkt precis innan nästa slag. Flyttar man sedan nästa slag framåt så förlängs svansen något med en timestretch (som givetvis är icke-destruktiv).

Det är ett självklart och mkt smidigt sätt att använda timestretch, och dessutom är algoritmen välljudande. Dessvärre är väl SX3 ensamt om det? Har för mig att just pitch/time funktionerna i Logic tillhör de som samlat damm mest...

Sen har jag själv två frågor om Logic:

Går det att använda tredjepartspluggar på flera maskiner? Känns lite trögt att tvingas köpa flera ex av en plugg för att kunna jobba hemifrån också.

På Applestore kan man KÖPA en uppgradering som gör Logic 7 kompatibelt med intel-mac. Om man köper Logic 7 av dem nu, måste man ändå betala för detta eller har de packat om alla lådor med 7.2?

Redigerat av wiik
Postat
Man skulle väl kunna beskriva timewarp som en dynamisk time-stretch funktion. Istället för att förlänga eller förkorta en hel region, så kan man sätta punkter i regionen som kan "dras" åt olika håll, vilket gör en timestretch på det som är innan och efter punkten. Om man i ProTools t.ex vill tighta till ett trumspår måste man ju likt de flesta andra system "slica" upp alla slag och sedan kvantisera dem, med massa jobb med klickljud och pauser som följd. Med timewarp sätter man en punkt i början av slagets svans, sedan en till punkt precis innan nästa slag. Flyttar man sedan nästa slag framåt så förlängs svansen något med en timestretch (som givetvis är icke-destruktiv).

Det är ett självklart och mkt smidigt sätt att använda timestretch, och dessutom är algoritmen välljudande. Dessvärre är väl SX3 ensamt om det? Har för mig att just pitch/time funktionerna i Logic tillhör de som samlat damm mest...

Tack för förklaringen, det där låter som en strålande egenskap, finns det ngn liknande tredjepartsplug som finns på marknaden så man kan göra detta med Logic?

Postat (redigerat)
- Hur låter effekterna såsom reverben? Låter det äkta d.v.s. får man en känsla av att är man i en kyrka eller konsertsal? Är det audio units som gäller för Logic liksom

1. Space Designer som följer med i Pro är en av dom bästa reverb som finns.Jämförbart med tex Waves IR 1.

2.Logic kör pluggar i AU , men det finns konverterare som konverterar VST till AU

Går det att använda tredjepartspluggar på flera maskiner? Känns lite trögt att tvingas köpa flera ex av en plugg för att kunna jobba hemifrån också.

Beror på tillverkaren.Av vissa får du ett serie nummer och kan i princip installera hur många du vill

av andra Onlineregistrering som är till en dator.Oftas får man fler licenser relativt billigt.

Om du tänker ha logic i båda datorerna måste du ta Ut och In logicnyckel vilket kan leda till att den slutligen går sönder och DÅ måste du köpa ett nytt Logic.

Har för mig att just pitch/time funktionerna i Logic tillhör de som samlat damm mest...

Stämmer.Men nu kan man köpa Serato`s Algoritm direkt till Logic.

Synd dock att dom inte kan inkludera sånt i uppdateringar MEN så är det med Apple.Ta betalt för varenda sak.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Det är ett självklart och mkt smidigt sätt att använda timestretch, och dessutom är algoritmen välljudande. Dessvärre är väl SX3 ensamt om det?

Nja...Menar du ensamt om det i jämförelse med Logic eller i över huvud taget? Live har ju en sådan här funktion som en av sina främsta funktioner.

• 2 veckor senare...
Postat

Sen har jag själv två frågor om Logic:

På Applestore kan man KÖPA en uppgradering som gör Logic 7 kompatibelt med intel-mac. Om man köper Logic 7 av dem nu, måste man ändå betala för detta eller har de packat om alla lådor med 7.2?

Kan inte svara på alla frågor, men det stämmer att man får nya versionen av Logic, man måste inte sedan betala för en uppgradering alltså.

Det där med tredjepartspluggar, de har väl sina registreringsverktyg och vissa har också donglar som du måste använda, det brukar finnas ngn slags begränsning för hur många datorer du kan regga dina pluggar på. Om det är exempelvis dongelberoende kan man väl installera det på fler datorer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.