Jump to content
Annons

Recommended Posts

Persa (oregistrerad)
Postat

När jag trycker ner C2 som är C:et längst till vänster på min 5 oktaver stora Roland RS-5 visas inte detta som C2 i Cubase SX, utan som C1. Varför då?

Persa

Annons
Postat

Vet inte mycket om RS-5'an, men det är ju rätt vanligt med oktaveringsfunktioner som låter dig komma åt ytterligare oktaver "utanför" keyboardet så att säga. Du kanske har ändrat på den.

Persa (oregistrerad)
Postat

Har återställt RS-5:an till fabriksläge och inga transponeringsfunktioner är aktiva. I instruktionsboken står det att tangenterna omfattar C2-C6 med C4 som Note 60 mitt i klaviaturen. Givetsvis kommer man åt toner som ligger utanför tangenterna via transponering eller midi. Det verkar som om samma sak händer i Reason adapted som Cubase SX. Jag spelar C2 med det registreras som C1. Är det bara skit det som står i instruktionsboken, eller? I vissa lägen (ex trumprogrammering) visas i RS-5:an vilken tangent som tryck ner och där stämmer det med instruktionsboken. Använder den ett nummer internet och ett externt? Jag fattar ingenting. Det som går genom datorn och tillbaka ger i alla fall samma resultat som och jag inte går via datorn. Öhhh...

Postat

Cubase har väl alltid haft en oktavs förskjutning i sina notbeteckningar i pianorullen jämfört med de flesta syntar, om jag inte kommer ihåg helt fel...

Det är inget att hänga upp sig på. Det låter likadant i alla fall... 😛

Persa (oregistrerad)
Postat

Är det så enkelt? Har inte kört Cubase förut så det hade jag ingen aning om. Trodde det var standardiserat. Tack för upplysningen! 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.