Persa (oregistrerad) Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 När jag trycker ner C2 som är C:et längst till vänster på min 5 oktaver stora Roland RS-5 visas inte detta som C2 i Cubase SX, utan som C1. Varför då? Persa
Rapid Wanker Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 Vet inte mycket om RS-5'an, men det är ju rätt vanligt med oktaveringsfunktioner som låter dig komma åt ytterligare oktaver "utanför" keyboardet så att säga. Du kanske har ändrat på den.
Persa (oregistrerad) Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 Har återställt RS-5:an till fabriksläge och inga transponeringsfunktioner är aktiva. I instruktionsboken står det att tangenterna omfattar C2-C6 med C4 som Note 60 mitt i klaviaturen. Givetsvis kommer man åt toner som ligger utanför tangenterna via transponering eller midi. Det verkar som om samma sak händer i Reason adapted som Cubase SX. Jag spelar C2 med det registreras som C1. Är det bara skit det som står i instruktionsboken, eller? I vissa lägen (ex trumprogrammering) visas i RS-5:an vilken tangent som tryck ner och där stämmer det med instruktionsboken. Använder den ett nummer internet och ett externt? Jag fattar ingenting. Det som går genom datorn och tillbaka ger i alla fall samma resultat som och jag inte går via datorn. Öhhh...
Claes Holmerup Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 Cubase har väl alltid haft en oktavs förskjutning i sina notbeteckningar i pianorullen jämfört med de flesta syntar, om jag inte kommer ihåg helt fel... Det är inget att hänga upp sig på. Det låter likadant i alla fall... 😛
Persa (oregistrerad) Postat 7 juli 2004 Postat 7 juli 2004 Är det så enkelt? Har inte kört Cubase förut så det hade jag ingen aning om. Trodde det var standardiserat. Tack för upplysningen! 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.