Jump to content
Annons

Varför har man skepparkrans?


Egghuvud

Recommended Posts

fncShowImage.jpg

Skepparkrans är liksom skägg och polisonger som hänger ihop och är klippta/rakade som en krans runt huvudets nederdel, fast utan mustasch.

Alltså jag bara undrar. inte är det väl snyggt? Det ser... om möjligt bara konstigt ut. är det någon slags nautisk tillhörighet man vill signalera? Typ jag är en hedersbuss/beckbyxa. Eller är det ett utslag av någon form av excentricitet?

Tänder kvinnor på det?

Min fråga är följande två:

Om du är kille:

Har du haft skepparkrans?

Varför?

Om du är tjej:

tycker du att det är snyggt?

Varför?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom det heter skepparkrans så var det kanske så att kaptenen eller ägaren av ett skepp hade en sådan.

I så fall kanske kvinnor tände på det eftersom skepparkransen symboliserade rikedom, makt, auktoritet osv...

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det heter skepparkrans så var det kanske så att kaptenen eller ägaren av ett skepp hade en sådan.

I så fall kanske kvinnor tände på det eftersom skepparkransen symboliserade rikedom, makt, auktoritet osv...

?

Jodå Folk hade äppelknyckerbyxor och sjömanskostymer också... med det var typ femtio år sedan. Frågan är väl varför folk har skepparkrans nu idag 2006 typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Från wiki:

"Skepparkrans, skägg hopvuxet med polisongerna, följer käklinjen, ett slags krans längs käkben och haka som först var populärt bland sjömän och fiskare på 1800-talet. Det blev mode på 1960- och 1970-talet, blygsamt återkommande bland intellektuella på 1990-talet."

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort en liten gallup under dagens gång. Alla mina kvinnliga kollegor har fått uttala sig och ingen har tyckt att skepprkransen eller the chin curtain, som den heter på anglosaxiska är erotisk, intressant eller ens möjlig i deras mäns nunor.

Frågan kvarstår. är det fint?

usori003.jpg

edit: beards.org är för övrigt en rolig sida med allt man behöver veta för att odla skägg, om det nu av en händelse inte går av sig själv så att säga.... 😆

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga tjejer som har en uppfattning om skepparkrans... kom igen 😳

Rent spontant skulle jag säga skitfult men å andra sidan så kanske det finns en å annan stackare som faktiskt passar att ha det så hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort en liten gallup under dagens gång. Alla mina kvinnliga kollegor har fått uttala sig och ingen har tyckt att skepprkransen eller the chin curtain, som den heter på anglosaxiska är erotisk, intressant eller ens möjlig i deras mäns nunor.

Frågan kvarstår. är det fint?

usori003.jpg

edit: beards.org är för övrigt en rolig sida med allt man behöver veta för att odla skägg, om det nu av en händelse inte går av sig själv så att säga.... 😳

Den här killen på bilden tycker jag ser bra ut i sin skäggklippning, jag tror inte han skulle passa helrakad,,, hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft det....

Han man skäggväxt har man väl nåt att dölja?

Typ harmynt=mustasch

Helskägg=underbett

Jo, det ligger nog mkt i det du säger, har inte tänkt på det förut men nu när du säger det så har du nog fan rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han man skäggväxt har man väl nåt att dölja?

Typ harmynt=mustasch

Helskägg=underbett

Eller så är man slöjdlärare och behöver ett skyddskägg. 😲

Vilket osökt får mig att tänka på Lindeman där Hasse är syslöjdsfröken. Tage frågar varför frun har mustasch och HAsse svarar snabbt att det är inte mustasch slöjdlärare kan ju få träflis eller järnflis som stänker upp och han har fått sy-filis.

Link to comment
Dela på andra sajter

De är ju stenhårt me skepparkrans... ska tusantamme skaffa de och köpa klippkort på vaxholmsbåtarna... å gå runt på dom, med en pipa i munnen dagarna i ända och kicka ass!!

Kör hårt! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...