secret_friend (oregistrerad) Postat 7 juli 2004 Dela Postat 7 juli 2004 Hallå, Jag har ett litet problem. Försöker slå mig in i spelmusik-branschen, och har hittills haft rätt stor framgång inom amatör-scenen (vunnit en del tävlingar och liknande). Hittills har jag endast gjort lofi-grejer (läs FastTracker II, GM-ljuden på mitt SoundBlaster-kort och så vidare) men börjar bli sugen på att göra riktiga inspelningar för att skicka ut till spelföretag. Problemet är ekonomi - jag är en fattig student, och har inte råd att lägga ned massor med pengar. Undrar därför om någon känner till om det finns studentlicenser att köpa av exempelvis Steinbergs produkter? (Cubase, HALion och så vidare...) Vore också tacksam om någon har något annat tips att ge till en som vill bygga en så billig mjukvaru-studio som möjligt (är dock inte särskilt intresserad av piratkopior). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 7 juli 2004 Dela Postat 7 juli 2004 Tips 1: Köp senaste nummret av Studio, dvs tidningen (finns på pressbyrån eller en liknande platser, alternativt i en musikaffär nära dig). Du får en 6 månaders version av Sonar med på köpet. Mycket bra drag och du hinner säkert komma igång på den tiden. 2: Spana in KVR VST det finns mycket gratis och bra instrument därute. Kan på förhand rekommendera Synth 1 och Drumatic. (Finns en avancerad sökfunktion, annars så har du en quick instrument list uppe till höger). Där finns snåla, gratis produkter som är bra. Ytterligare ett bra tips är Superwave P8 Skaffa en gratis sampler, eller om det finns en i Sonar kanske, om inte annat, kan du lägga pengarna på något annat ekonomiskt lösbart (Kolla KVR) och jaga sen samples. Finns gott om dem lite här och var stans. Det var mina tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 7 juli 2004 Dela Postat 7 juli 2004 det finns massa produkter med studentlicenser, i alla fall i USA, så om man beställer därifrån får man bra "discount", men jag vet inte varför det inte finns i Sverige!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.