Jump to content
Annons

Var sitter jag bäst ljudmässigt?


suprapappa

Recommended Posts

Mors!

jag har precis köpt ett hus och ska börja inreda en låtskrivarstudio. inte en fullfjädrad inspelningsstudio men det ska gå att göra bra produktioner. dock är det så att utseendet och trivseln i studion står väldigt högt på pririteringslistan och även om det ljudmässiga är väldigt viktigt så kan jag tvingas kompromissa med det för att ha en behaglig miljö att sitta och skapa i. (kanske skulle posta i off-topic istället för studiobygge :rolleyes: )

rummet har tidigare troligen varit 2 ganska små sovrum där nu en del av väggen emellan är borttagen. när man kommer in genom dörren som nätt och jämt syns på bild 1 har man på vänster sida en stor garderob med skjutdörrar med spegelglas som löper längs hela rummet (c:a 3.5m)

på höger sida finns ett likdant rum fast spegelvänt och utan garderob. där har jag tänkt att ha mitt skrivbord med mixplats och min fråga nu som just nu är viktig för hur jag ska måla och tapetsera : ) är om det akustiskt blir en ok mixplats?

jag vet att det ofta är bra med oregelbundna vinklar i ett rum för att undvika resonans i vissa frekvenser men jag antar att det gäller rätt små avvikelser.

om jag sitter med ansiktet mot fönstret enligt bild 1 så kommer jag på vänter sida att ha en halv rak vägg, på höger sida ett snedtak, rakt bakåt en kopia av väggen framför samt snett bakåt vänster en öppning med en större öppen yta på vänster sida.

Bild1.jpg

om jag istället sitter med ansiktet mot väggen enligt bild 2 kommer jag att ha lite mer symetri till höger och vänster men rakt bakåt för jag spegeldörrarna från gardoroben som ju är en väldigt hård reflekterande yta.

Bild2.jpg

jag har en massa akustiskt dämpmaterial som jag inte vet mkt om mer än att det är c:a 5 cm tjockt, känns som lite hårdare möbelstoppning samt har suttit i en studio men det är helt obeprövat för mig. jag kan tänka mig att sätta upp det någonstans i rummet men egentligen bara på en vägg. om jag sitter enligt bild 1....blir det bäst bakom ryggen då?

jag funderar oxå på att använda garderoben som ngn slags sångbås då det är väldigt enkelt att kliva in i den och dra för skjutdörren...jag vet att det inte är idealiskt med för små ytor men jag testade häromdan hemma i klädkammaren och stoppade då mikrofonen mellan en massa t-shirts med ett bra resultat....just nu när det är helt tomt i garderoben blir det dock en jätteskum resonans i skjutdörrarna som i så fall måste åtgärdas

Bild3.jpg

kommentarer?

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska absolut sträva efter symmetri där du sitter och mixar.

Reflektionerna från garderobsdörrarna som hamnar bakom ryggen, kan du lösa med flyttbara skärmar som du gör diffuserande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget att tillföra angående byggnationen, jag vill bara kapa tråden lite och berömma och tacka andreasb för din alltid hjälpsamma attityd med dina ritningar och tips.

Har fått många bra tips utan att delta aktivt i trådarna och följer dom alltid med spänning efter att ritningarna poppar upp.

Keep up the good work. 🙂

Redigerat av Cliff
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan bara instämma. tack andreasb....det där var verkligen ett svar utöver det vanliga. jag blev alldeles lycklig när jag såg bilden som ligger otroligt nära hur jag tänker mig att det kommer att se ut i verkligheten.

det kan behövas för just nu är rummet bara ett kaos av tapetbitar och slipdamm och det känns som det kommer ta sååååå länge

tusen tack! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget att tillföra angående byggnationen, jag vill bara kapa tråden lite och berömma och tacka andreasb för din alltid hjälpsamma attityd med dina ritningar och tips.

Har fått många bra tips utan att delta aktivt i trådarna och följer dom alltid med spänning efter att ritningarna poppar upp.

Keep up the good work.

🙂 tackar ödmjukast, hjälper gärna till.

ag kan bara instämma. tack andreasb....det där var verkligen ett svar utöver det vanliga. jag blev alldeles lycklig när jag såg bilden som ligger otroligt nära hur jag tänker mig att det kommer att se ut i verkligheten.

det kan behövas för just nu är rummet bara ett kaos av tapetbitar och slipdamm och det känns som det kommer ta sååååå länge

tusen tack! 

😆 som sagt jag hade inte så mycket mått att gå på när jag skissade...svårt att se var dörren sitter osv. så om du vill ha mer detaljerad hjälp så får du mäta upp rummet...gärna göra en 2d skiss på det hela så kan jag räkna ut vad du behöver för absorbenter och var de ska sitta.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...