Jump to content
Annons

Laptop och prestanda

Recommended Posts

Baffen (oregistrerad)
Postat

Tänkte slänga ut min gamla stationära dator och ersätta den med en Laptop, HP Pavilion dv9094ea.

Är det någon som har koll på vad skillnaden är prestanda mässigt (cpu, minnes last) om jag väljer ett pcmcia-ljudkort eller ett firewire-ljudkort, gärna oxå prestandan på Laptopen generellt om ni tror att jag kan få problem

När jag tittar på hårvaruspecen så ser det OK vad jag kan se, kanske borde de ha varit lite snabbare diskar.

Har lite olika ljudkort som jag tittar på tex

Motu Traveler, Motu UltraLite CompactFirewire, RME Fireface 400, RME Fireface 800

(kanske lite för dyrt), men har inte bestämt mig ännu.

Alla komentarer och åsikter är välkomna.

Processor (CPU) AMD Turion 64 X2 TL-56

Chipset nVidia C51D / MCP51

Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM, 667 MHz

Hårddisk 2x100 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA, 5400 rpm

Optisk enhet 1 DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer

Bildskärm 17,0'' TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview

Grafik nVidia GeForce Go 7600, 256 MB DDR SDRAM dedikerat grafikminne

Annons
Postat (redigerat)

Ser ju onekligen bra ut. Köper du dessutom nåt av de nämnda korten så borde du inte få några direkt prestanda besvär. Får man fråga vad du får ge för datorn? 😉

Redigerat av djonas
Baffen (oregistrerad)
Postat

Det är ett hempcpaket som vi kan få via jobbet så i mitt fall så betalar jag 361:-brutto/månad.

Datorn finns inte ute på marknaden ännu så jag vet inte vad den kommet att kosta ute

Postat

Ett problem med laptop kan vara fläkten. I en del burkar låter den rejält mycket. Tyvärr finns det nog bara ett sätt att ta reda på hur mycket det låter och det är att köra något processorintensivt program och höra hur det blir när fläkten går upp på fullfart. Fullfart är enligt min erfarenhet mer regel än undantag när man kör ljud.

Med en bärbar kan det vara lite besvärligt att dämpa ljudet, skärm och tangentbord sitter ju ihop med datorn. Så skall man dämpa så blir det extern skärm och långa kablar som gäller -- ingen skillnad mot en stationär förstås.

Lite sämre prestanda än motsvarande stationär kan man räkna med. Vad det innebär för dig beror mycket på vad du kommer göra för något. Ibland kanske du bara klara 54 kanaler i stället för 69. Har du mycket samplade instrument kan skillnaden kännas större - kanske från 10 till 5 (alla siffror är bara grova gissningar). Å andra sidan är en modern PC idag rejält kraftfull så det räcker långt.

För att inte tala om finessen med att kunna packa ihop sakerna och ta med till sommarstugan eller vart man nu åker. Möjligheten att kunna mixa med batteridrift brukar kännas lite överdriven -- strömmen brukar ta slut rätt fort.

Sammantaget, om möjligt lyssna på fläkten i fullfart. Annars verkar burken ha det som behövs.

Allt ovan värt mina 2 öre.

Gunnar

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fel skrivet, ursäkta mig.

Redigerat av maxmaxmax

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.