SLC Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Hej alla på forumet! Jag är till 99% helt ny på detta området. Jag kikar runt och försöker skaffa en "komponentlista" till en hemstudio. Jag har redan studiomonitorer, steg etc. Dessutom har jag en mixer, Alto S-16. Jag tänkte mig att spela in i datorn, med ljudkort. Jag har kikat och i handeln blivit tipsad om M-AUDIOs Delta 1010, vilket har 8 analoga ingångar. Detta innebär väl att jag kan göra 8 kanalers samtidig inspelning? Är det någon som vet lite mer om detta PCI-kort. Den information som jag finner är exakt likadan i alla kataloger / alla webbar. Någon som har testat det och kan berätta vad ni tycker om det? Som jag har förstått det så kan jag inte använda detta utan en extern mixer att plugga i mickar/line-a instrument med?! Eller kan jag plugga in allt direkt i kortet? Annars så måste ju mixern ha 8 spår ut...eller är jag fel ute? Infotext om Delta 1010 I detta PCI baserade hårddiskinspelningssystem kombineras 8 stycken balanserade in och utgångar med S/PDIF, word clock och MIDI anslutningar. Samtliga kanaler kan hantera 24 bitars, 96 kHz ljud för överlägsen ljudkvalitet. För att garantera renast möjliga sound sköts all A/D och D/A konvertering i den medföljande, rackmonterbara, I/O burken. • 10 x 10 24-bits, 96kHz system • 8 in/ 8 ut analogt med topp prestanda (+4 dBu alt. -10 dBu) • S/PDIF, MIDI och Wordclock in/ut • PCI kort med breakout-box • D/A konvertrar mätta till 117dB dynamik, A/D mätta till 110 dB dynamik • Analoga I/O balanserade/obalanserade +4 dBu eller -10 dBv • Hårdvarulåst synk på samplenivå med flera PCI host kort • Inkluderar Win95/98, XP, ASIO och MacOS-drivers. Känner mig lite förvirrad..som ni säkert förstår. Glad för tips, idéer, kommentarer och utvärderingar... Tack på förhand //Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Hej alla på forumet! Jag är till 99% helt ny på detta området. Jag kikar runt och försöker skaffa en "komponentlista" till en hemstudio. Jag har redan studiomonitorer, steg etc. Dessutom har jag en mixer, Alto S-16. Jag tänkte mig att spela in i datorn, med ljudkort. Jag har kikat och i handeln blivit tipsad om M-AUDIOs Delta 1010, vilket har 8 analoga ingångar. Detta innebär väl att jag kan göra 8 kanalers samtidig inspelning? Är det någon som vet lite mer om detta PCI-kort. Den information som jag finner är exakt likadan i alla kataloger / alla webbar. Någon som har testat det och kan berätta vad ni tycker om det? Som jag har förstått det så kan jag inte använda detta utan en extern mixer att plugga i mickar/line-a instrument med?! Eller kan jag plugga in allt direkt i kortet? Annars så måste ju mixern ha 8 spår ut...eller är jag fel ute? Infotext om Delta 1010 I detta PCI baserade hårddiskinspelningssystem kombineras 8 stycken balanserade in och utgångar med S/PDIF, word clock och MIDI anslutningar. Samtliga kanaler kan hantera 24 bitars, 96 kHz ljud för överlägsen ljudkvalitet. För att garantera renast möjliga sound sköts all A/D och D/A konvertering i den medföljande, rackmonterbara, I/O burken. • 10 x 10 24-bits, 96kHz system • 8 in/ 8 ut analogt med topp prestanda (+4 dBu alt. -10 dBu) • S/PDIF, MIDI och Wordclock in/ut • PCI kort med breakout-box • D/A konvertrar mätta till 117dB dynamik, A/D mätta till 110 dB dynamik • Analoga I/O balanserade/obalanserade +4 dBu eller -10 dBv • Hårdvarulåst synk på samplenivå med flera PCI host kort • Inkluderar Win95/98, XP, ASIO och MacOS-drivers. Känner mig lite förvirrad..som ni säkert förstår. Glad för tips, idéer, kommentarer och utvärderingar... Tack på förhand //Johan Har inget svar på din fråga men jag känner att tråden ligger i fel avdfelning... 😉😆 . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 (redigerat) Hej! Ja någon form av preamps behöver du ju. Men har du inte behov av en mixer så är det onödigt, du kan köpa ett rack med 8 preamps istället. Ett av de billigaste alternativen är Behringer ADA8000, ett litet dyrare men bättre alternativ är Line Audio OMP. Om du ska ha en mixer så måste du inte ha 8 direct out utan det räcker att det finns en insert på varje kanal, den kan du nämligen använda som utgång. Mixers med direct out i det lägre prissegmentet är ganska sällsynt. Jag vet inte vad du har för pris på M-Audiokortet, men ett alternativ skulle ju kunna vara en Presonus Firepod. Den har åtta micpreamps av relativt bra kvalité inbyggt. Den ligger på strax under 5000kr hos thomann.de och i sverige går den att få för runt 6000kr. Då har du allt du behöver i en och samma låda. Behöver du dessutom fler kanaler i framtiden köper du bara en firepod till och kopplar in. Redigerat 3 september 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC Postat 3 september 2006 Trådstartare Dela Postat 3 september 2006 Till Nexustwins Tack för påpekan. Jag ska erkänna att innan jag postade inlägget letade jag efter ämnesgrupper/kategorier, utan resultat. Så jag klickade helt enkelt på ett inlägg på startsidan och sedan på ny tråd. För övrigt(jag jobbar även med webbdesign/webbprogrammering) tycker jag sidan är lite rörig...eller så är det jag som är det. Skulle du vilja berätta för mig var och hur man kan välja kategori? Till Rainydays Jag har 8 kanaler som heter Channel insert. Skulle desse funka som utgångar menar du? Firepod, ljudkortet med integrerade micpreamps; vad håller det för kvalitet, prestandad osv jmf med M-AUDIOS kort? Går det att använda med cubase? Till båda Tack för svar //Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Firepod, ljudkortet med integrerade micpreamps; Går det att använda med cubase? firepod funkar utmärkt till cubase.. har varit med om att två firpod(daisychainade) blir överhettade, men det löstes med en stor jädra fläkt!! jag tycker firepodens preampar låter helt OK! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC Postat 3 september 2006 Trådstartare Dela Postat 3 september 2006 Tack för svar "daisychainade" vad är det? Hur vart dom då placerade? Vilet arbete blev de utsatta för? //Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Jag har 8 kanaler som heter Channel insert. Skulle desse funka som utgångar menar du? Firepod, ljudkortet med integrerade micpreamps; vad håller det för kvalitet, prestandad osv jmf med M-AUDIOS kort? Går det att använda med cubase? Ja du kan använda channel insert som utgångar. Antingen köper/bygger du speciella kablar för ändamålet eller sätter du helt enkelt in telekontakten halvvägs i ingången (om du fortfarande vill ha ut ljudet från mixerns output dvs). Jag har ingen erfarenhet av M-Audiokortet så jag vågar inte svara på vad skillnaden på A/D-omvandlarna är, men jag skulle tro att den är marginell. Du får definitivt mer för pengarna med Firepod. Och jag tycker den håller riktigt hög klass för det priset. Den har dessutom bra stabila drivrutiner. Funkar givetvis till alla inspelningsprogram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Att de är daisychainade innebär att man seriekopplat två stycken boxar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Tack för svar "daisychainade" vad är det? Hur vart dom då placerade? Vilet arbete blev de utsatta för? //Johan daisychainade är att de är seriekopplade.. dom var placerade i ett bordsrack med en HE mellan varandra. var en sprillans ny dell-dator med nuendo.. de blev utsatta för 8 fantommatade kopplingar och 8 icke fantommatade kopplingar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 (redigerat) Har inget svar på din fråga men jag känner att tråden ligger i fel avdfelning... 😛 🙂 . ...Och jag känner att det är ganska störande när man citerar HELA det första inlägget i sitt svar 😛 Redigerat 3 september 2006 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 Har inget svar på din fråga men jag känner att tråden ligger i fel avdfelning... 😕 . ...Och jag känner att det är ganska störande när man citerar HELA det första inlägget i sitt svar 😉 Haha, Du får ju träning i fingrarna genom att använda scrollen inte sant? 😆 (Hoppas inte att du har en I-mac) 😕 Till NexustwinsTack för påpekan. Jag ska erkänna att innan jag postade inlägget letade jag efter ämnesgrupper/kategorier, utan resultat. Så jag klickade helt enkelt på ett inlägg på startsidan och sedan på ny tråd. För övrigt(jag jobbar även med webbdesign/webbprogrammering) tycker jag sidan är lite rörig...eller så är det jag som är det. Skulle du vilja berätta för mig var och hur man kan välja kategori? Klicka på Studio forum på startsidan (Överst till vänster). Leta sedan upp kategorin Hårdvara, Ungefär där någon stans borde ditt inlägg ha legat. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 Klicka på Studio forum på startsidan (Överst till vänster). Leta sedan upp kategorin Hårdvara, Ungefär där någon stans borde ditt inlägg ha legat. När det nu har hamnat fel från början, så kan du klicka på den lilla knappen "Anmäl" på ditt ursprungliga inlägg - och berätta att tråden skulle må bra av att flyttas. När du skickar ett sådant "Anmäl"-meddelande, så får moderatorerna upp ögonen för det och någon av dem tar hand om det. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Klicka på Studio forum på startsidan (Överst till vänster). Leta sedan upp kategorin Hårdvara, Ungefär där någon stans borde ditt inlägg ha legat. 😄 När det nu har hamnat fel från början, så kan du klicka på den lilla knappen "Anmäl" på ditt ursprungliga inlägg - och berätta att tråden skulle må bra av att flyttas. När du skickar ett sådant "Anmäl"-meddelande, så får moderatorerna upp ögonen för det och någon av dem tar hand om det. 🙂 Haha, yes har inte haft tid riktigt 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC Postat 10 september 2006 Trådstartare Dela Postat 10 september 2006 Tack för all svar. Firepod-ljudkortet verkar intressant. Vilka systemkrav etc. krävs för en dator för att detta skall fungera optimal. Minimum, rekommenderad osv?? //Bille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.