yes_sure Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 tja finns det nån fär ute som vet nått program som man kan göra bra beats med eller måste man köpa nått mix aktigt eller??? vad är lättast? 🙁 säg allt ni vet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 säg allt ni vet Det kan bli ganska mycket här för det finns personer med enorm kunskap. 🙁 Du är ute efter lätthet, menar du bygga med färdiga beats eller vill du göra egna från scratch. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
yes_sure Postat 2 september 2006 Trådstartare Dela Postat 2 september 2006 bara så jag får det att låta som en tight rapp låt så är jag nöjd nå basic program så jag kan spela in röst med Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Har du the skills to pay the bills då? Det finns inget program där du bara kan trycka på en knapp så får du ett tight beat, men om du kan det här med att göra låtar så funkar nog i stort sett allt, t ex Reason, Cubase, Logic, Pro Tools, Live, FL Studio, Tracktion, Sonar etc etc. Vad vill du göra mer specifikt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
yes_sure Postat 2 september 2006 Trådstartare Dela Postat 2 september 2006 (redigerat) får får jag tag på dom då ? och vilken är lättas / mest rekommenderad av dig ? Redigerat 2 september 2006 av yes_sure Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 får får jag tag på dom då ? och vilken är lättas / mest rekommenderad av dig ? Lättast är väl E-Jay 😉 (ett foum skämt) Men det beror var du vill göra...krävs mer än ett program för att få det bra...oftast krävs olika ljud, effekter och instrument som man länkar till huvudprogrammet. Sen krävs det även en schysst mick, preamp, bra ljudkort och ok referenslyssning. Prata med en musikaffär vad de har för program och vilka priser. Kan nog få mest hjälp där, samt kanske rabatt om du skaffar allt på samma ställe. Jag kan inte uttala mig om vilket program efterssom jag bara har använt ett. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Det finns inget program där du bara kan trycka på en knapp så får du ett tight beat Jodå, iTunes. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Det finns inget program där du bara kan trycka på en knapp så får du ett tight beat Jodå, iTunes. 😳 Glöm inte E-Jay 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Det finns inget program där du bara kan trycka på en knapp så får du ett tight beat Jodå, iTunes. 😏 Glöm inte E-Jay 😠 Och winamp. 😕😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Att göra " Feta Beatz " Handlar om skillz bro. Inget du gör på en kvart , Yaight ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zauron_87 Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Ah jag har ju hört att Markolioo E-jay ska vara bäst 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Ah jag har ju hört att Markolioo E-jay ska vara bäst 😛 Ja, vi har gått igenom det redan. Jag tycker att du ska skaffa dig Reason, som är lätt att lära sig och kul att använda. Där kan du göra dina beats med syntar, trummaskin och samplers, och även mixa. Du kan inte spela in sång med det, men det kan du göra i ett annat program, till exempel Cubase eller Logic. Vad har du för ljudkort förresten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Vad fan har hänt med versaler och skiljetecken? Lär de inte ut det i skolan längre? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tilly Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 Vad fan har hänt med versaler och skiljetecken? Lär de inte ut det i skolan längre? 😆 😄 Du är väl själv inte så gammal Pluffo så du borde väl veta va dom lär och inte lär ut i skolan nu för tiden? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 ag tycker att du ska skaffa dig Reason, som är lätt att lära sig och kul att använda. Där kan du göra dina beats med syntar, trummaskin och samplers, och även mixa. Du kan inte spela in sång med det, men det kan du göra i ett annat program, till exempel Cubase eller Logic. M.a.o skaffa Logic ( Mac ) eller Cubase ( Mac / PC ) direkt istället för att punga ut massa extra för Reason. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 yes_sure, hur gammal är du? Har du någon som helst koll på musikskapande, eller har du bara lyssnat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 ag tycker att du ska skaffa dig Reason, som är lätt att lära sig och kul att använda. Där kan du göra dina beats med syntar, trummaskin och samplers, och även mixa. Du kan inte spela in sång med det, men det kan du göra i ett annat program, till exempel Cubase eller Logic. M.a.o skaffa Logic ( Mac ) eller Cubase ( Mac / PC ) direkt istället för att punga ut massa extra för Reason. Killen verkar inte speciellt gammal och erfaren, så jag tvivlar på att han ens har möjlighet att betala för Logic eller Cubase heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 ag tycker att du ska skaffa dig Reason, som är lätt att lära sig och kul att använda. Där kan du göra dina beats med syntar, trummaskin och samplers, och även mixa. Du kan inte spela in sång med det, men det kan du göra i ett annat program, till exempel Cubase eller Logic. M.a.o skaffa Logic ( Mac ) eller Cubase ( Mac / PC ) direkt istället för att punga ut massa extra för Reason. Killen verkar inte speciellt gammal och erfaren, så jag tvivlar på att han ens har möjlighet att betala för Logic eller Cubase heller. Och där var häxjakten igång 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrDweeb Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 Ett alternativ är ju att köra med Sony Acid - finns att ladda ner trail på deras sida. Sedan fixar du royalte-free loopar och knåpar ihop dina egna varianter på grejjorna. Att pilla med mjuksynthar och diverse kanske inte är din melodi. Acid kan man säga är ett avancerat E-jay. Du kan ändra tempo på beatet - du kan skriva egna melodier osv. Relativt lätt inlärningskurva. Och så finns det massor med royaltyfree grejjor på nätet. Att sitta och mixa trummor kan vara bökigt istället för en färdig trummsnutt. När jag fixade beats så tog jag oftast ett par färdiga trummspår - klippte upp dem så det blev lite mer "unikt" sedan la jag en bas och något piano. Funkade för det jag gjorde då. Nu sysslar jag med Cubase. Du kommer för eller senare att ledsna på alla "enklare" program för att gå till de "tyngre". Lycka till i ditt skapande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 4 september 2006 Dela Postat 4 september 2006 Närå, jag är den sista att klaga på folk som laddar ner inspelningsprogram meeeeen vi ska nog inte ta den debatten igen. 😆 Trådskaparen: Du klarar dig med bara Cubase eller Logic också, men jag tror att det kan vara lite för krångligt att hålla på med att fixa en massa mjukvaruinstrument att spela med. Bättre då att ha ett program med en massa inbyggda instrument för att komma igång, t ex Reason. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 5 september 2006 Dela Postat 5 september 2006 Ejay funkar bra bättre än vad ryktet säger + finns ganska bra med loopar som följer oxå om man får tag på programmet vill säga. Jag körde låttävlingar på fritidsgården ett par år där ungarna gjorde musiken med Ejay. Och det blev omröstning och vinster och sånt fint, rena melodifestivalen 😱 . En del blev helt OK så även där är det nog fantasin som sätter begränsningarna mer än själva programmet. Även Acid funkar bra är ju till och med ett bättre program sägs det. Jag tycker dom är olika bara det går att spela in ljud i båda programmen. Men en fördel med Ejay det är nog att ett sånt borde man kunna få av nån (samt lite lite mer lättarbetat + att det följer med mera loopar). Det försvann så vitt jag minns från Svenska marknaden för några år sen så det kan inte betinga nåt större värde längre. Men det är klart som korvspat att dom stora musikprogrammen är att föredra om man har råd och tid till att sätta sig in i dom. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Okey. Alltså du vill göra beats till hiphop. Du vill att det skall vara lätt. Du vet inte vart du skall börja, din plånbok är nästan helt tom, vad kan du göra? Som någon sa så fins dett program som heter "Acid" och fins gratis att hämta, men med en begränsning med att du bara kan ha (tror att det är) runt 10 spår i ditt projekt. Acid jobbar med loopar. Loopar fins det gottom på nätet, gratis såklart. Om du behöver fler går det att köpa massor. Du vill även spelain sång till dina beats. Det bästa är ju om du har ett bra ljudkort och en "pre-amp", men en taskig mic kopplad direkt till ditt ljudkort går ju, men kan inte räkna med att det låter bra. För insplingen fins gratis program som tex Audacity (som även fins på "skum" svenska). Som andra sagt skulle även jag rekomendera Propellerheads "Reason" och/eller Ableton Live / Cubase. I Ableton och Cubase kan du andvända såkallade "VSTi", alltså virtuella instrument. Alla dessa tre program går att synka och styra med varandra via något som kallas "Rewire" så möjligheterna är nästan obegränsade. Dessa program är väldigt dyra, men värda sina pengar. Det fins ett par st program som är gratis med stöd för VST, harförmig att ett av dom heter "Buzz" eller något sådant. Det är väldigt simpla program men som gör rätt avancerade saker. Om du nu bestämmer dig för något av dessa program kommer du snart vilja göra dina egna melodier och slingor, och då behöver du ett MIDI klaviatur (som en synth utan några ljud), för du kommer bli galen av att klickaut alla MIDIsnuttar med musen. På thomann.de fins det två st bra startpaket som inhåller ett Ljudkort samt ett klaviatur för runt tusenlappen. Har inte testat detta paket men det borde vara en bra start (ocj troligen följer detmed någon "Lite" version av något musikprogram. Lyckatill och välkommen hit! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Bättre då att ha ett program med en massa inbyggda instrument för att komma igång, t ex Reason. Vilket det inte går att spela in Audio i m.a.o du kan inte spela in Rhymes på dina Beats och höra hur dom kan låta men en bra rappare på .. Men om du bara vill göra instrumentaler så funkar det bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 september 2006 Dela Postat 6 september 2006 Okey. Alltså du vill göra beats till hiphop. Du vill att det skall vara lätt. Du vet inte vart du skall börja, din plånbok är nästan helt tom, vad kan du göra?Som någon sa så fins dett program som heter "Acid" och fins gratis att hämta, men med en begränsning med att du bara kan ha (tror att det är) runt 10 spår i ditt projekt. Acid jobbar med loopar. Loopar fins det gottom på nätet, gratis såklart. Om du behöver fler går det att köpa massor. Du vill även spelain sång till dina beats. Det bästa är ju om du har ett bra ljudkort och en "pre-amp", men en taskig mic kopplad direkt till ditt ljudkort går ju, men kan inte räkna med att det låter bra. För insplingen fins gratis program som tex Audacity (som även fins på "skum" svenska). Som andra sagt skulle även jag rekomendera Propellerheads "Reason" och/eller Ableton Live / Cubase. I Ableton och Cubase kan du andvända såkallade "VSTi", alltså virtuella instrument. Alla dessa tre program går att synka och styra med varandra via något som kallas "Rewire" så möjligheterna är nästan obegränsade. Dessa program är väldigt dyra, men värda sina pengar. Det fins ett par st program som är gratis med stöd för VST, harförmig att ett av dom heter "Buzz" eller något sådant. Det är väldigt simpla program men som gör rätt avancerade saker. Om du nu bestämmer dig för något av dessa program kommer du snart vilja göra dina egna melodier och slingor, och då behöver du ett MIDI klaviatur (som en synth utan några ljud), för du kommer bli galen av att klickaut alla MIDIsnuttar med musen. På thomann.de fins det två st bra startpaket som inhåller ett Ljudkort samt ett klaviatur för runt tusenlappen. Har inte testat detta paket men det borde vara en bra start (ocj troligen följer detmed någon "Lite" version av något musikprogram. Lyckatill och välkommen hit! Word. Kolla Lådan's tips. Men som sagt, det är inte programmet som gör ett tight beat, det är du, och det tar långt tid att bemästra och hitta sin egen style. Acid är ett bra och enkelt program för att komma igång, lättjobbat, snabbt och med automatisk stretching, som du helt klart behöver i början. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.