Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: OrientalRock

ARTIST/GRUPP: GHP

GENRE: Melodisk Hårdrock

LÅTLÄNGD: ~5min

KOMPOSITÖR: Hobbe, PRODUCENT: HObbe

EV. MEDVERKANDE: Gibbe på sång

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK:

STATUS: slask/demo!

Försöker öva upp min mixning/mastring, tog därför en gammal låt som jag postade här för ett bra tag sen.

Vore tacksam om ni kunde kommentara mixen & ljudbilden. Ni får gärna även kommentera låten.

Här kommer den nya versionen:

Lade på ytterligare två gitarrer, och försökte minska reverbet på melodislingan, blev dock inte så bra tycker jag. Tappade det schyssta soundet som jag hade i första versionen.

MVH,Hb

Redigerat av hobbex2004
Annons
Postat

Helt ok! Några grejer jag tänkte på med mixen var gitarrerna. Jag tycker att så gott som alla gitarrer i den här låten skulle må bra av att få "komma fram", längre fram i ljudbilden. Leadgitarren som spelar melodierna t ex låter som att den har väldigt mycket (och stort) reverb, jag tror du ska minska lite på det reverbet och möjligtvis också komprimera gitarren lite så den sticker ut mer i mixen (och minska på choruset som ligger på, men det kanske bara är min personliga åsikt).

Rytmgitarrerna känns också lite väl långt bak, tycker jag. Samma där, ligger det mycket reverb på dem så rulla av lite av det (pröva med väldigt korta reverbtider på kompgitarrerna, det brukar kunna ge ett ganska fett sound), och komprimera dem en smula. Jag tror även rytmgitarrerna hade mått bra av att dubbas ett par gånger, (iaf två gitarrer till höger och två till vänster).

Jag upplever också det som att rytmgitarren till höger ligger starkare än den till vänster i så gott som hela låten. Kan vara nåt att kolla, (eftersom man antagligen vill ha två jämnstarka rytmgitarrpaket på vardera "sidan").

Mycket gitarrsnack här... men jag tror att bättre ljudande gitarrer skulle göra ganska mycket för din mix...

Sången känns ganska tillbakahållen (som att han inte vågar sjunga ut riktigt), och är falsk ibland... Kanske värt att ta om? Sången (lead och körer) känns väldigt torr också, du kanske ska testa att experimentera med mer reverb där...

Några tankar bara, hoppas jag inte var taskig...

😏

Postat

Tack så mkt för ditt inlägg..

Helt klart vettiga kommentarer du kommer med, har inte tänkt på att gitarrerna kunde låta så långt bak, eftersom jag hade låst mig på trummorna. Sen satt jag med låten i många timmar, så jag var bara urless på den på kvällen.

Ska låta hjärnan vila sig lite från den här låten, och ge det ett nytt försök under veckan. Om jag tänker efter har jag nmästan ingen reverb på gitarrerna, ingen delay eller chorus heller för den delen, så undrar varför det låter som för mkt reverb..!??Att den är starkare i ena kanalen är ngt jag får kolla över, så ska det INTE vara.

Slasksång så den kommer definitivt att läggas om i mån av tid/ork...

Hur låter trummorna då? och basen?

Skulle även vara kul med kommentarer om mixen i helhet, jag brukar få höra att mina låtar saknar bas, så den här gången tog jag i lite extra med basgitarren och EQ på de lägre frekvenserna

Tack ännu en gång för dina kommentarer... och Nej du var inte alls taskig, inte mot mig iaf. Vad sångaren tycker är nog en annan sak dock 😄

Postat

Ljudbilden är lite sprucken, men basen och trummorna funkar riktigt bra ihop. Gitarrerna lämnar en del till övers; de är lite... torra och tråkiga? Lägg på en eller två gitarrer till och experimentera med extrema eq-inställningar. Tror att den rena gitarren (som plockar) har för mycket reverb, och den låter liksom så långt bak och borta.

Men jäkligt sjysst låt!

Postat
Ljudbilden är lite sprucken, men basen och trummorna funkar riktigt bra ihop. Gitarrerna lämnar en del till övers; de är lite... torra och tråkiga? Lägg på en eller två gitarrer till och experimentera med extrema eq-inställningar. Tror att den rena gitarren (som plockar) har för mycket reverb, och den låter liksom så långt bak och borta.

Men jäkligt sjysst låt!

Fan va kul att du gillade låten.. 🙂

Skönt åxå att ngn berkräftade att trummor&basen fungerar, det är dem jag lade mest krut på. Gitarrerna vet jag är väldigt bristfälliga, men eftersom jag själv är gitarrist så är de enklast att få till. 2 extra gitarrer finns i planerna inför nästa version, likaså ett gitarrsolo o en brygga.

Men vad menar du med att ljudbilden är sprucken?

Postat

Sprucken så tillvida att de olika instrumenten inte spelar "tillsammans" utan mer "bara på samma gång". Men lägger du på fler slangbellor så ordnar det sig säkert. 😆

Postat
Sprucken så tillvida att de olika instrumenten inte spelar "tillsammans" utan mer "bara på samma gång". Men lägger du på fler slangbellor så ordnar det sig säkert. :rolleyes:

Du har nog rätt... nu när det gått några dagar sen jag lyssnade mig trött på låtfan, så känner jag att det inte känns homogent. Kanske för att gitarrerna är "tunna", eller att trummorna är för höga.

"slangbellor"? är det slang för gitarrer?? rolig liknelse isf, den har jag aldrig hört förut... :rolleyes:

Nån mer som har synpunkter på låten/mixningen/mastringen?

Postat
Sprucken så tillvida att de olika instrumenten inte spelar "tillsammans" utan mer "bara på samma gång". Men lägger du på fler slangbellor så ordnar det sig säkert. 🙁

Du har nog rätt... nu när det gått några dagar sen jag lyssnade mig trött på låtfan, så känner jag att det inte känns homogent. Kanske för att gitarrerna är "tunna", eller att trummorna är för höga.

"slangbellor"? är det slang för gitarrer?? rolig liknelse isf, den har jag aldrig hört förut... 😛

Slangbella är gitarr, visst är det. Har aldrig själv förstått varför, men det fastnar.. 🙂

Postat
Sprucken så tillvida att de olika instrumenten inte spelar "tillsammans" utan mer "bara på samma gång". Men lägger du på fler slangbellor så ordnar det sig säkert. 😆

"slangbellor"? är det slang för gitarrer?? rolig liknelse isf, den har jag aldrig hört förut... 😳

Slangbella är gitarr, visst är det. Har aldrig själv förstått varför, men det fastnar.. 😄

Så. Nu finns en ny version.... (Länk längst upp)

Lade till fler gitarrer samt ändrade nivåerna lite utefter era tips.

Vart det bättre?

Postat

Höj gurorna,damn it;)

Postat
Höj gurorna,damn it;)

Höjja dem ännu mer? Jag tyckte de var jävligt höga redan 😄

Det är inte så att trummorna är lite för höga?

Postat
Näe, gitarrerna ska träda fram. Låter mycket bättre!

hehe, okej. Får väl peta lite mer på Gitarrkanalsregeln då....

Kul att du tyckte det lät bättre iaf, det går åt rätt håll iaf..

Ngt annat att anmärka på, eller är låten fulländad efter höjningen av gurorna??😉

Postat

Har lyssnat på mix 2.

Det låter ok. Gitarrerna låter gött men....

Alltid det där förbaskade men....

Trummorna låter väldigt midi och jag tycker även att gitarrerna (de distade, ej clean) ligger för långt bak mot trummorna.

Sen har vi sången - jag tror att du inte ska hålla tillbaka. De partier där du sjunger med mindre styrka blir det väldigt många "blå toner". Där du tar i låter det ruggigt bra (reffen där du tar ut tonerna mer). Sen tror jag du skulle tjäna på att slipa lite mer på uttalet.

Men som sagt överlag låter det bra. Har inte lyssnat på inspelning 1 så jag vet inte om det är en förbättring.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.