Jump to content
Annons

Får man lägga up sin egna version av ett original?


Accolade

Recommended Posts

tjo, hittade inget under "sök" men jag undrar om man får lägga upp en Cover? såg att nån skrev att det är "förbjudet"? tråkigt isåfall..gjorde en plankning på E.T Temat som jag gärna hade lagt upp...men får man inte så......??

/ Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Cleff (oregistrerad)

Det står att man inte får göra det, men har upphovsmannen sagt att man får sprida på nätet så borde det väl vara ok. Syftar på många låtar från Janardana till exempel, som skriver till Kate Lesing osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär står det på första "nitade" posten... "...När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover på någon utgiven låt. Anledningen är att coverlåtar ska "Stimmas". Alla eventuella samplingar som används måste vara "clearade" (friköpta) för att få göras offentligt, vilket gör att vi även generellt sett säger nej till remixer. Detta oavsett om det ligger på forumets egen server, eller länkas till från andra servers..."

Så svaret borde bli "Nej"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Majken skriver såhär i en annan tråd: "Låten ligger på Perrra's server vilket innebär att det är han som sprider den, inte forumet." (https://www.studio.se/index.php?showtopic=30066)

Dubbelmoral/hyckleri eller bara särbehandling. Jag vet inte men vad forumet tillåter verkar vara lite godtyckligt (så gör covers på rätt låtar, dvs de som är icke-omtyckta av allmänheten) så kanske det går bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, det kan vara jag som har fel. Jag har för mig att det varit uppe förut. I detta fall handlade det dock om en parodi och då bör reglerna vara lite annorlunda. Skicka ett PM till Björn, han vet helt säkert vad som gäller.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står att man inte får göra det, men har upphovsmannen sagt att man får sprida på nätet så borde det väl vara ok. Syftar på många låtar från Janardana till exempel, som skriver till Kate Lesing osv.

Det handlar inte om det min vän! 🙂

ALLA får göra covers på vilka låtar det vill så länge låten i frågan har ett offentligt framförande (vilket E.T-temat verkligen har).

"Problemet" är att om du gör en cover på E.T och lägger den på Studio forums server så måste de betala STIM. Björn & co vill såklart att du har en cover på egen server för då får DU betala STIM (eftersom att studio forum är ett offentligt forum). Det som är intressant med hela kråksången är att om jag lägger upp en låt här (som jag gjort) som jag registrerat hos STIM så bör studio forum betala. Men det skiter vi i nu. Jag bryr mig iaf inte. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...