Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det sägs ju ofta i mixsammanhang att man ska fokusera på det viktigaste området i varje instrument och framhäva det, och pussla ihop olika instrument på det sättet... har nyligen upptäckt det vackra i bandpassfilter, gillar soundet och funderar på om inte det är ett bra sätt att ha kvar bara det viktigaste av ett instrument? Eller är det för extremt att skära bort helt (mer eller mindre) över och under?

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat
Det sägs ju ofta i mixsammanhang att man ska fokusera på det viktigaste området i varje instrument och framhäva det, och pussla ihop olika instrument på det sättet... har nyligen upptäckt det vackra i bandpassfilter, gillar soundet och funderar på om inte det är ett bra sätt att ha kvar bara det viktigaste av ett instrument? Eller är det för extremt att skära bort helt (mer eller mindre) över och under?

Vissa saker fungerar det på, andra inte. Så är det alltid, lyssna dig fram. 😉

Om det är något som du inte tycker behövs, skär bort det!

Postat

vissa gillar att mejsla ut instrumenten kliniskt, jag gör det inte-vill behålla så mycket som möjligt av den naturliga klangen men är givetvis tvungen att skära lite här och där för att allt inte skall gröta ihop såklart men jag är väldigt konservativ på den punkten, har väl med min ideal-ljudbild att göra som kommer från förr... 😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Eller är det för extremt att skära bort helt (mer eller mindre) över och under?

Med ett bandpassfilter är det ju ganska relativ huruvida du skär helt eller inte. Med en -3dB slope på t.ex 2kHz har du ju en hel del material med ännu både i höga och låga registret. Och det är fortfarande ett BP-filter. Om du sen tar i med -24dB filter, kan det vara att dina instrument tappar viktiga delar av sin karaktär.

Själv använde jag inte BP, utan oftast ett skilt HP och LP på spåret. I princip är det ju ett BP, men med mera valmöjligheter. T.ex kan jag skära nedre registret med -12dB och det höga med -3dB. Så gör jag ofta med basen. Brummet bort med brant kurva, noiset bort med en försiktigare kurva så jag inte tappar bort basens karaktär.

Detta gäller ju igen riktiga instrument. Eftersträvar man en viss effekt, eller har bara syntetiska orealistiska ljud, är ju filterexperiment alltid rätt.

Postat

Jag tycker det känns som en bra metod för allt utom typ trummor, bas och sång... dvs på ackordinstrument, melodiinstrument etc. Känns på nåt sätt som att det blir lättare att hålla isär sakerna om man gör just så... Jag använder ju mest syntetiska ljud.

Ofta när man gör massa finjusteringar med EQ tycker jag att man ändrar karaktären mer än om man bara lägger på ett (ganska brutalt) bandpassfilter... Bandpassfiltret gör liksom sin grej, skär över och under en viss punkt, vilket kanske gör det lättare för örat/hjärnan att förstå hur ljudet "egentligen" låter, än om man använder en EQ och verkligen påverkar hur övertonerna är fördelade? Bara en teori.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jaja, helt bra teori. Poängen ligger ju i att först och främst ha tillräckligt med teorier i sin verktygsback. Och sen tillhörande erfarenhet för att kunna applicera sina teorier, verktyg, på rätt ställe, på rätt sätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.