Tokas Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Jag har precis köpt en ny dator, från: AMD 1.2 ghz 256 DDR Delta 1010LT (kommer inte ihåg moderkortet) till: P4 2.8 ghz 512 DDR Delta 1010LT Shuttle AV49PN Inspelningarna funkade hur bra som helst på den gamla datorn, förutom att det blev jäkligt segt när man satte in effekter. Men nu på den nya datorn så blir det någon underligt knaster när man spelar in. Någon som vet vad felet kan vara?
Pinnen Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Det kan ha många orsaker. Tex: *) ljudkortet delar IRQ med någon annan enhet i maskinen. *) en del enheter har högre prioritet på PCI-bussen, sk. PCI-latency. Det går att ställa om med ett program som heter PowerStrip. *) moderkortet är uppbyggt kring VIA-chipset, i så fall är den enda lösningen att köpa ett nytt moderkort. Köp i så fall ett moderkort med Intel-chipset.
Tokas Postat 6 juli 2004 Trådstartare Postat 6 juli 2004 Om det skulle vara någon av de två första felen, hur löser man det då? Tack för svar. =)
Les Paul Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Låter som för lågt lagd latency. Testa att gå in på Delta kortets kontrollpanel och ändra DMA buffer size till lite högre siffra.
Tokas Postat 6 juli 2004 Trådstartare Postat 6 juli 2004 Okej, jag ska testa det också. Jag ska ska inte till studion fören imorron, så fler tips är välkomna. Tack för svaren hittills. =)
Pinnen Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 För att ändra IRQ: *) flytta kortet från en PCI-plats till en annan, läs i moderkortsmanualen för att hitta en plats som inte är förinställd på delning. eller *) reservera en IRQ till ljudkortets PCI-plats i BIOS, men då måste du antagligen stänga av en funktion i BIOS som brukar heta "Plug n Play OS" som gör att operativsystemet kan styra om alla IRQ-er på eget bevåg, BIOS-reservationer till trots. För att ändra PCI-latency: *) Ladda hem PowerStrip, www.entechtaiwan.com/ps.htm Det man ställer in där är egentligen varje PCI-enhets "vilja" att släppa PCI-bussen till förmån för en annan enhet. ...men prova för säkerhets skull audiobufferinställningarna som Les Paul nämnde, så kanske du slipper alla dessa doktorshatt-manövrer. Lycka till.
Tokas Postat 6 juli 2004 Trådstartare Postat 6 juli 2004 Tack så mycket, jag ska testa detta imorron. Alla andra tips är mycket välkomna. =)
Lundin Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 så kanske du slipper alla dessa doktorshatt-manövrer. Lycka till. Doktors-hatt är väl nästan obligatoriskt i PC-världen... min har turligt nog stått i garderoben rätt länge nu.. *knackar i träbordet*.. ..misstänker att den åker på vid nästa ljudkort/datoruppgradering.. Tokas: Eftersom du troligtvis har installerat ljudkortet på nytt, så är det väl en del inställningar som du inte gjort i den nya burken som gjort att du fått en massa knaster.. ovanstående hjälp borde lösa ditt problem. Just latency'n brukar vara ett stående problem när det knastrar.. om ditt ljudkort "defaultar" till högsta upplösningen+samplerate har du nog felet där. Lycka till
Pär Ekberg Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Det sura är att Shuttle Barebone burkarna alltid har PCI slotten och AGP porten på samma IRQ. Går inte att välja bort i bios. Tyvärr är dessa burkar inte bra i musiksamanhang. XP kan dock placera PCI.slotten på en virtuell IRQ, och då kan det funka ibland. men klockren audioburk..tyvärr inte!
Tokas Postat 6 juli 2004 Trådstartare Postat 6 juli 2004 Det sura är att Shuttle Barebone burkarna alltid har PCI slotten och AGP porten på samma IRQ. Går inte att välja bort i bios. Tyvärr är dessa burkar inte bra i musiksamanhang. XP kan dock placera PCI.slotten på en virtuell IRQ, och då kan det funka ibland. men klockren audioburk..tyvärr inte! Så du tror att det är moderkortet som gör det?
Tokas Postat 7 juli 2004 Trådstartare Postat 7 juli 2004 Jag testade alla era tips, men ingenting funkade. Men sen installerade jag Sonar 3 som man fick med på skivan i senaste nummret, och där funkade allting klockrent. Vad kan det bero på tro?
Lundin Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Kör du med WDM-drivrutinerna ihop med Sonar? ASIO 1 eller ASIO 2 Det kanske är drivrutinerna som spökar.
Tokas Postat 20 juli 2004 Trådstartare Postat 20 juli 2004 Nu funkar det inte heller med Sonar. Samma knaster även där, men bara ibland. Helt knas. =P
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.