Jump to content
Annons

lägga till på inspelat spår


Cat (oregistrerad)

Recommended Posts

Cat (oregistrerad)

hej hej ..

hur lägger man in på ett redan inspelat spår förutom att öppna ett nytt spår?---ex om man spelar in nånting och sen vill man lägga till lite smågrejer på samma spår utan att spela över det gamla?? e det nån som förstår mig kanske lite grann?? jag har cubasesx3...nån inställning kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det lite smågrejjor som du vill dubba över ett gammalt spår så tror jag inte att det går att göra om vi pratar ljudspår. Då måste du nästan lägga det på ett eget spår. Om det däremot är tyst på det stället du vill lägga till så kan du ju bara göra en inspelning på detta stället genom att placera start och slut-markörerna där du vill börja och sluta den nya inspelningen, och sedan aktivera punch in och punch out och köra igång din inspelning.

Ursäkta min lite suddiga beskrivning. Det är ju fredagskväll.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl spela in på ett nytt spår och sedan spela in det gamla och nya spåret på ett tredje....om man absolut måste ha en massa på samma spår förstås.

Bäst är väl att ha saker och ting på separat spår?

Edit: Kör man med SX3 så kan man ha hur många spår man vill, nästan 😳

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. som bebopkeys säger är väl det mest flexibla: Att använda en sjuherrans massa spår och sedan klippa o klistra tills man tycker det låter vackert.. sen bounce'ar man ner alla småbitar och får på så sätt en (1) färdig, perfekt ljudfil.

Ett bra sätt är att köra i stacked mode under inspelning och låta sequencern loopa, då kommer ett nytt spår skapas varje gång sequencern börjar om från början, men inget av de tidigare tagningarna skrivs över.

Sen kan man "explodera" spåret och får då fram alla tagningar i fallande ordning.

Jag gjorde så med en tajt sångerska för några år sen... det slutade med att jag använde 7 dubbar av 9 i den färdiga låten.. saudan va fett det lät.. men såg rätt sjukt ut när man tittade på det, grafiskt sett 🥰

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...