Jump to content
Annons

Kris! dator stendöd


Spectre (oregistrerad)

Recommended Posts

Spectre (oregistrerad)

Halloj.

Plötsligt en morgon startade inte min dator, stendöd!...hade funkat några timmar tidigare. Vad sjutton kan det vara?. Trodde att det var eldosan (PSU'n) så jag provade med en anna från en annan dator...ingenting. Den gröna LED lyser som indikerar att moderkortet får ström men inget händer när jag trycker på dator. Finns det någon säkring eller liknande som kan ha gått på moderkortet (Asus P4PE)?, skulle processorn, hårddiskarna eller något annat ha pajjat under natten(?) så skulle väl i alla fall datorn starta (med massa felmeddelanden i BIOS förvisso).

Jag har även kollat så att kontakterna från power-knappen sitter i ordentligt, har även provat powerknappen via ett annat chassi, men det hjälper inte. För övrigt, måste alla kontakterna sitta i som går via chassit?, alltså reset, speaker osv? - har provat med alla i och även med bara powerkontakten..hjälp.

jättetacksam för svar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat att plocka bort batteriet och på så vis nollställa bios? Kanske kan vara värt ett försök. Ta också en runda och försäkra dig om att alla kort och kontakter verkligen sitter på plats.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

förra gången någon hade ett sådant fel här var det floppyn som hade gett upp, så när du provat att reseta bios så kan du ju eventuellt prova att koppla loss cd-spelare, floppy, hårddiskar och sånt som inte behövs. Om det inte funkar ändå kan du ju prova att plocka bort grafikkort och höra om du kommer längre (borde väl pipa isåfall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade ut för precis samma ska förut! Stängde av datorn som vanligt och sedan när jag kopplade på den igen dagen efter så hände ingenting! Man hörde visaserligen att fläktarna gick igång och ström fanns det ju! Men skärmen var helt svart och inget enda felmeddelande kom upp. Inte ens det där pipet som visar att datorn sätter igång fanns. Prövade en massa grejer, som att t ex byta grafikkort men inget funkade! Jag fick lämna in den och det var processorn OCH moderkortet som hade pajat! Kostade 3000 spänn 😳

Du får nog helt enkelt ta och lämna in den. Det är ju så mycket som kan vara trasigt att det tar grymt lång tid att pröva att byta ut allt.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Spectre (oregistrerad)

tack för tipsen, har prövat allt nu, koppla loss alla enheter, och sätta tillbaks en och en...fortfarande inte ett knyst!, då återstår väl bara moderkortet antar jag. Men hur sjutton kan en dator/moderkort bara "gå sönder" av att stå avstängd under en natt...det övergår mitt förstånd, såvida ingen i huset håller på och experimenterar med en EMP för det verkar ju vara den enda vettiga förklaringen:-) tänkte ju köpa ny dator men knappast under dessa omständigheter, den är ju bara dryga två år...man blir så trött alltså. 😱 Finns det NÅGOT mer jag kan testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen, har prövat allt nu, koppla loss alla enheter, och sätta tillbaks en och en...fortfarande inte ett knyst!, då återstår väl bara moderkortet antar jag. Men hur sjutton kan en dator/moderkort bara "gå sönder" av att stå avstängd under en natt...det övergår mitt förstånd, såvida ingen i huset håller på och experimenterar med en EMP för det verkar ju vara den enda vettiga förklaringen:-) tänkte ju köpa ny dator men knappast under dessa omständigheter, den är ju bara dryga två år...man blir så trött alltså. 😄 Finns det NÅGOT mer jag kan testa?

Att det går sönder så här gör så att såna som jag har jobb 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är extremt ovanligt att CPU:n går sönder - men moderkort är ju inte så ovanligt. Det kan också vara någon minneskrets som inte är riktigt frisk.

Prova att starta maskinen när inga extra kort utom grafikkortet är inkopplat - hårddiskar, CD-brännare och allt annat ska också vara bortkopplat från moderkortet. Prova sedan att bara ha en av minnesmodulerna insatt - och om det fortfarande inte funkar, så sätter du in den andra och testar (under förutsättning att du har två minnesmoduler förstås... 😱 ).

PSU har du testat från en annan dator redan. Tänkte du på att även koppla in AUX Power...? Hur är det med CPU och minnen? Kan du testa dem också genom att byta mellan burkarna? Till slut misstänker jag att du på detta sätt kommer att ringa in moderkortet - och i så fall är det ju bara att köpa ett nytt - för sådana repareras aldrig. Risken finns förstås att det inte finns samma modell, utan att du kanske behöver göra en större uppgradering eftersom både CPU, minne och grafikkort inte är kompatibla med de moderkort som finns i dag... 😄 Det är den störiga biten med att det är snabb utveckling...

Att det går sönder "över natten" är inget konstigt egentligen. Det går ju inte sönder förrän vid strömrusningen som uppstår när du startar datorn nästa dag... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

det är transformatorn, garanterat, har bytt ett gäng med sådana där just de symptomen uppstått, moderkortet kan få ström ändå till vissa funktioner som små LED:ar men huvudspänningsmatningen har stuckit nånstans, så en ny bra kostar inte många hundringar och se till att du tar en med rejäl matning av spänningen typ minst 300w å uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectre (oregistrerad)

Har provat allt nu, även att ta bort batteriet men den vill helt enkelt inte. Ja det är väl bara att börja beställa nya delar, vilket jag iofs ändå hade tänkt göra men det är ju lite jobbigt att vara utan dator. Det kan mycket väl vara så att även min andra PSU också är defekt, visst kan ju köpa endast en ny sån men lika bra att ta tillfället att köpa nytt vilket annars kanske inte blivit av alls - tack för hjälpen ändå! - återkommer när min nya dator gått sönder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...