Jump to content
Annons

PANIK...det har crashat?


Skalmannen (oregistrerad)

Recommended Posts

Skalmannen (oregistrerad)

Tjena tjena,

Lite ny här...eller...jag är ny på det sättet att jag reggat mig. Man har ju smygit runt här som osynlig en tid.

äsch...strunt i det nu och till det väsentliga antar jag. Det är så här att jag sitter och pular med musik till en film...hmm...en riktigt porris skulle man kunna säga. (sorry om detta väcker obehag hos vissa...men jag tycker det är helt ok med porr...mysigt nästan 😆 )

Ah ja...i alla fall...nu är det så här att mitt Cubase har crashat nåt så infernaliskt. Varje gång jag drar igång ett av alstrerna (t ex Doggy_2b) så hänger sig hela skiten. 😆😎😎 Vet inte vad jag ska ta mig till, har ju nästan all musik till filmen klar...

Kör SX3 på PC AMD ATHLON X2 4800 med XP

Minne: 4gb

Ljudkort: RME HDSP 9632

Snälla nån som har nån ide?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hahahaha...

Ja jösses, man får hoppas att du får färdigt filmen så att man nån gång får uppleva konstverket. 😎

---

Tips, testa att flytta på pluggarna från VST-Plugins mappen tillfälligt och starta projektet. Kanske är det någon enstaka plugg som ställer till det, i såna fall kan du starta om i omgångar och lägg till några nya pluggar varje gång. Du kan också testa sådant som att byta ljudkortsdrivrutiner till DirectX Asio istället för RME Asio och se om det gör någon skillnad.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
Hahahaha...

Ja jösses, man får hoppas att du får färdigt filmen så att man nån gång får uppleva konstverket. :rolleyes:

---

Tips, testa att flytta på pluggarna från VST-Plugins mappen tillfälligt och starta projektet. Kanske är det någon enstaka plugg som ställer till det, i såna fall kan du starta om i omgångar och lägg till några nya pluggar varje gång. Du kan också testa sådant som att byta ljudkortsdrivrutiner till DirectX Asio istället för RME Asio och se om det gör någon skillnad.

/Majken

Hehe...menar du musiken eller filmen som helhet? Det kommer bli internet release på den här så det finns nog möjlighet att du kan kika in...om du törs.

Tack för svar! Jag har testat det där med drivisarna, men det här med att flytta pluggar från VST mappen är nytt. Jag testar detta och ser om det hjälper. återkommer med rapport. Schysst forum det här alltså..hyvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
Hahahaha...

Ja jösses, man får hoppas att du får färdigt filmen så att man nån gång får uppleva konstverket. :rolleyes:

---

Tips, testa att flytta på pluggarna från VST-Plugins mappen tillfälligt och starta projektet. Kanske är det någon enstaka plugg som ställer till det, i såna fall kan du starta om i omgångar och lägg till några nya pluggar varje gång. Du kan också testa sådant som att byta ljudkortsdrivrutiner till DirectX Asio istället för RME Asio och se om det gör någon skillnad.

/Majken

Hehe...menar du musiken eller filmen som helhet? Det kommer bli internet release på den här så det finns nog möjlighet att du kan kika in...om du törs.

Tack för svar! Jag har testat det där med drivisarna, men det här med att flytta pluggar från VST mappen är nytt. Jag testar detta och ser om det hjälper. återkommer med rapport. Schysst forum det här alltså..hyvens.

Ja alltså...jag har nu flyttat runt lite i mapparn och det löser inte problemet riktigt. Jag får ju självklart massa popup som säger att den inte kan hitta pluggarna som används i projektet. När jag väl är inne så har det blivit en förbättring som så att det inte hänger sig men det hackar nåt så helvetiskt?

Jag har en ganska powerful dator och gediget med minne, tycker ju inte att det ska hacka och ha sig? Vad kan det vara? Orolig nu... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
Det kan vara någon form av virus, använder ni skydd?

På film inspelningen så används inte skydd vad jag vet.

I datorn så används inte heller skydd då det är en dedikerad musik dator som aldrig kommer i kontakt med webben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla processorbelastningen, om det utan pluggar ligger på hög belastning så kan man misstänka att något annat är fel. Vilket format har videofilmerna? Kanske det är dags att installera om eventuella videocodecar.

Om det skulle råka vara Quicktime filmer så kan du gå in i Devices, Device Setup och under fliken Video stänga av stödet för Quicktime. Den bör då klaga på att den inte kan öppna filmen. Men kanske är det videouppspelningen som havererat och inte själva Cubase?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
Kolla processorbelastningen, om det utan pluggar ligger på hög belastning så kan man misstänka att något annat är fel. Vilket format har videofilmerna? Kanske det är dags att installera om eventuella videocodecar.

Om det skulle råka vara Quicktime filmer så kan du gå in i Devices, Device Setup och under fliken Video stänga av stödet för Quicktime. Den bör då klaga på att den inte kan öppna filmen. Men kanske är det videouppspelningen som havererat och inte själva Cubase?

/Majken

Hmmm...intressant. Film filerna är i mpeg, men jag har inte kommit så långt att jag jobbar mot filmen. (Tror inte jag skulle palla det heller...kolla samma porr scen om och om igen... :rolleyes: ) Jag jobbar med spår som är lika långa som scenerna som sedan kommer läggas på filmen. Så jag antar att det inte kan vara detta som spökar då?

Men om jag nu jobbar med mpeg lönar det sig då stänga av quicktime stödet, tjänar man på det? Som en parallel fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag nu jobbar med mpeg lönar det sig då stänga av quicktime stödet, tjänar man på det? Som en parallel fråga.

Med din dator bör du tjäna ungefär en sekund på uppstartningstiden av Cubase 😕

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
Men om jag nu jobbar med mpeg lönar det sig då stänga av quicktime stödet, tjänar man på det? Som en parallel fråga.

Med din dator bör du tjäna ungefär en sekund på uppstartningstiden av Cubase 😕

/Majken

4 sekunder hade ju varit bättre! 😳 Ja ja...man får hanka sig fram. Vet bara inte riktigt vad jag ska ta mig till. Ominstallering kanske...tar ju en stund men det är ju fredag. Vi får se hur det går... du får gärna kommer med fler ideer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...