Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2006 del 4


Pazo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Overkill

    2266

  • Micke H

    2034

  • Pazo

    1934

  • Christofer

    1150

Postat mest i detta ämne

Chroma! Du har inte lust att hjälpa mig lite mer med Javascript å formulärvalidering? 😄

Du behöver inte om du inte vill... 😕

Tala...

function korrektPrsNummer(form) {
var passed = false;
if (form.prsNummer.value.indexOf("-") == -1) {
 alert("Bindestreck skall användas!");
}
else if (form.prsNummer.length !== 11) {
 alert("Tio siffror skall användas!")
}
else {
passed = true;
}
return passed;
}

Min funktion. För det första, längden på inputen verkar inte fungera. Om längden inte är 11, ska rutan "Tio siffror skall användas!" komma upp. Men den verkar göra det i alla fall, oavsett vad... 😕

Dessutom vill jag lägga in en if-funktion, som kollar om nummer 3-4 som man skriver in är inom ett visst värde. Eftersom det är personnumret man skriver in, ska nummer 3-4 vara inom 01-12...hur skriver man en sådan if-funktion? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Chroma, jag kom på vad som inte fungerade i koden. Jag glömde sätta in ett value...

Då återstår bara frågan: hur tar jag det tredje och fjärde numret i det inskrivna personnumret och kollar om dessa två nummer är inom ett visst intervall? (01-12 i detta fall...)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Chroma, jag kom på vad som inte fungerade i koden. Jag glömde sätta in ett value...

Då återstår bara frågan: hur tar jag det tredje och fjärde numret i det inskrivna personnumret och kollar om dessa två nummer är inom ett visst intervall? (01-12 i detta fall...)

😄

det är väl parseInt du vill använda tillsammans med inStr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...