Jump to content
Annons

Om att avaktivera ett ljudkort

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har ett E-mu 1616, ifall nån har glömt det... 🙂

Hursomhelst, det rekommenderades att jag skulle avaktivera mitt inbyggda ljudkort i laptopen varje gång innan jag gjorde inspelningar med mitt externa E-mu 1616. En del har skrivit till forum, både här och emus eget forum, och sagt att det visat sig vara bäst för dem att helt enkelt avinstallera det inbyggda ljudkortet i deras pc, för att undvika konflikt mellan de bägge ljudkorten.

I musikaffären jag köpte ljudkortet så sa de till mig att jag skulle börja med att avaktivera det inbyggda ljudkortet och om inte det räckte så var jag tvungen att avinstallera det. Men att jag måste göra något, att det annars inte kommer att funka, för datorn vet inte vilket ljudkort som ska jobba.

Häromda'n glömde jag att avaktivera det inbyggda ljudkortet (och för den sakens skull även att avaktivera virusskyddet, avaktivera Quick time, M Messenger och Adobe Downloader). Hade inte heller en tanke på att defragmentera hdd:n som sägs vara bra.

Men det gick hur bra som helst ändå. Varför är det så? Behöver inte jag avaktivera mitt inbyggda ljudkort innan varje jam session?

🙂

:musik

Annons
Postat

Hej!

Jag kör med både inbyggt och externt (Yamaha 01x) aktiverat samtidigt.

Jag har i och för sig gjort en extra mskinvaruprofil utan nätverk, internt ljudkort som jag anvönder när jag skall spela in lite tyngre projekt. Men det fungerar utmärkt med det interna igång för lättare projekt.

/Morten

Postat
Jag har ett E-mu 1616, ifall nån har glömt det...  😉
Nädå, och vi minns även din HP Pavilion ZD8000 vars RAM du har byggt ut. 😛
I musikaffären jag köpte ljudkortet så sa de till mig att jag skulle börja med att avaktivera det inbyggda ljudkortet och om inte det räckte så var jag tvungen att avinstallera det. Men att jag måste göra något, att det annars inte kommer att funka, för datorn vet inte vilket ljudkort som ska jobba.
Nej, du måste inte avaktivera/avinstallera. Det gör du enbart ifall det uppstår krockar (IRQ, minnesintervall osv.) mellan det interna kortet och ditt E-MU 1616.

Uppenbarligen är det inga problem att ha båda ljudkorten i din dator... 😛

Jaså, vet inte datorn vilket ljudkort som ska jobba? Hälsa den där affären att ljudkortsval för Windows görs i Kontrollpanelen>Ljud och ljudenheter, och att ljudkortsval för musikprogrammen görs i inställningarna för respektive musikprogram.

Postat

Jag har kört med dubbla ljudkort ända sedan jag började göra musik på PC - och det fungerar mycket bättre så, än om man bara har ett kort. Alla Windows-ljud hanteras ju då av det inbyggda - medan det seriösa ljudet hanteras av audiokortet. Risken är ju annars att Windows vill spela upp något systemljud medan du sitter och mixar eller spelar in - och hur kul är det då om Windows får för sig att spela upp ljud med en annan samplingsfrekvens än den du kör med...? Som sagt, mycket smidigare med två ljudkort. 😉

musik (oregistrerad)
Postat
Jag har kört med dubbla ljudkort ända sedan jag började göra musik på PC - och det fungerar mycket bättre så, än om man bara har ett kort. Alla Windows-ljud hanteras ju då av det inbyggda - medan det seriösa ljudet hanteras av audiokortet. Risken är ju annars att Windows vill spela upp något systemljud medan du sitter och mixar eller spelar in - och hur kul är det då om Windows får för sig att spela upp ljud med en annan samplingsfrekvens än den du kör med...? Som sagt, mycket smidigare med två ljudkort. 🙁

Jag TROR jag förstår vad Du menar, Claes.

Jag har nog aldrig haft det så att Windows gett ifrån sig något systemljud medan jag spelat in. Men så är jag ju aldrig uppkopplad på Nätet samtidigt så att den vill ha nån liten uppdatering eller koll av sådan av något litet program, eller har på AntiVirusprograms schemalagda kontroller t.ex. Vad annars kan vara ljudorsak här?

Förresten, Linus, i musikaffären menade man att risken är stor att jag inte spelar in med rätt ljudkort om jag har båda aktiverade. "Hur stor vits är det att köpa ett ljudkort för 4 och 1/2, om du ändå kör på inbyggda Conextant AC97, och hur kan du veta vilket?", sa de. Ja, jag vet... de har fel. 😉😄😉

🙂

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.