Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen skaffat logic express 7.2 och undrar hur man gör gruppspår.

Med det menar jag hur man gör om man t.ex. vill att 4 gitarrspår ska

skickas till ett spår, så man styr volymen med en regel och kan lägga

samma effekt på alla gitarrerna, samt skicka till bussarna.

Jag har hittils gjort så att jag skickat spåren till en och samma buss,

men dels är antalet bussar väldigt begränsat, och jag kan inte från en buss,

skicka till en annan buss. T.ex. om jag vill lägga på lite reverb på alla instrument

i bussen så går det inte genom att skicka min instrument buss till en effekt buss.

nåt tips?

Annons
Postat

Max antalet bussar i Logic Express är 8 stycken. Så man får jobba med dom man har tyvärr.

Och vill du lägga reverb på en buss så får du lägga det som insert. Om du inte redan innan, på själva audiospåren, skickat iväg signal via send till en annan buss med reverb förståss. Men jag brukar lägga på ett reverb som insert på en buss där jag har till exempel ett kör-paket.

Postat

Om du har AUX kanaler i Express så kan du skicka alla gitarrer till en Bus.

Sätta den på No Output , hamta bussen från en Aux Kanal.

I Aux kanalen kan du sedan skicka vidare signalen till bussarna med reverb och delay eller vad du nu vill ha på dom.

Postat

a fasen...så man är begränsad av bussarna där. Hade tänkt bus 1 med reverb, sen bus 2 delay, sen bus 3 gitarr, bus 4 trummor och med lite mer effekter och instrument, så kan det lätt bli så att busarna inte räcker till. Har för mig att man i typ cubase och pro tools kan göra hur många gruppspår som helst, eller?

iaf, tack för hjälpen

Postat
a fasen...så man är begränsad av bussarna där. Hade tänkt bus 1 med reverb, sen bus 2 delay, sen bus 3 gitarr, bus 4 trummor och med lite mer effekter och instrument, så kan det lätt bli så att busarna inte räcker till. Har för mig att man i typ cubase och pro tools kan göra hur många gruppspår som helst, eller?

iaf, tack för hjälpen

i Logic Pro finns det väl ingen begränsning... eller om det är max 64 bussar eller nåt sånt...

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Notera rubriken: "Logic express 7.2"

Antar att ni av misstag syftar på pro, för jag känner inte igen de värdena...

Nä, men du jämför med Cubase och ProTools, o tänker säkert där på de stora versionerna. Vill du ha mer får du kliva upp ett snäpp, eller tänka om i din hantering.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)
Om du har AUX kanaler i Express så kan du skicka alla gitarrer till en Bus.

Sätta den på No Output , hamta bussen från en Aux Kanal.

I Aux kanalen kan du sedan skicka vidare signalen till bussarna med reverb och delay eller vad du nu vill ha på dom.

Om man använder Logic Pro, går det att konfigurera bussarna så att man kan tappa signal från en buss till en annan utan att gå via en aux?

Edit: tog bort lite...

Redigerat av joachime
Postat
Upp till 255 stereospår

64 bussar

64 aux

15 inserts per kanal

8 sends per kanal

Det handlar definitivt om Pro 7 och inte express. Om du är student så har du 50% off på logic pro. Vet inte hur det är funtat med uppgradering från express till pro. Att slippa bussbegränsningar etc är otroligt skönt.

Som Phil skrev, antingen så lär du dig hanskas med begränsningarna, eller byter upp dig.

Postat
Om man använder Logic Pro, går det att konfigurera bussarna så att man kan tappa signal från en buss till en annan utan att gå via en aux?

Ioch med att du inte kan använda bussar som inserts på bussar så går det tyvärr inte

Däremot kan du ju tappa in bussar i aux-kanaler genom att hämta dom som inserts och sedan skicka vidare till master kanal eller Mixbuss beroende på hu du jobbar.

Du kan Tex hamta Bus 1 100 % som är en ren virvel och bus 2 som är ett reverb till tex Aux 1 och blanda i auxkanalen hur mycket reverb du vill ha på virveln sedan justera volymen och skicka den till tex Masterkanalen.

Ioch med att du kan EQ:a Aux kanalen annorlunda eller sätta på enveloper tex kan du justera hur mycket attack ( Snärt ) du vill ha på virveln.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.