Jump to content
Annons

Ljudet förändras när man gör mp3


MarAfrem

Recommended Posts

Jag märker att ljudkvaliteten försämras när jag exporterar till wav och mp3.

Ljudet blir lite vassare, typ.

Finns det något sätt att förutse den här förändringen så att man kan ta hänsyn till det redan när man mixar? Typ vilka frekvenser förändras etc

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag märker att ljudkvaliteten försämras när jag exporterar till wav och mp3

Om du får ljudskillnad när du exporterar till .wav så är det nåt som knasar för dig. Wav är ett okomprimerat format som inte påverkar ljudet.

Mp3 är en annan femma. Den använder nåt som heter destruktiv komprimering, vilket innebär att viss information (den som är "minst viktig" för ljudupplevelsen) kastas bort för att man ska kunna minska filstorleken.

Med rätt inställningar i (och rätt) mp3-kodare så blir dock skillnaden så minimal att du inte ska behöva störa dig på det. Kolla t ex tråden: Mp3-kodning igen: Cubase vs. Lame

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att ljudkvaliteten försämras när jag exporterar till wav och mp3.

Ljudet blir lite vassare, typ.

Finns det något sätt att förutse den här förändringen så att man kan ta hänsyn till det redan när man mixar? Typ vilka frekvenser förändras etc

😎

http://www.iis.fraunhofer.de/amm/techinf/layer3/ står lite enkelt om mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Klart att det blir skillnad när man komprimerar filerna, men det kanske är svårt att säga generellt vad som tas bort.

En annan sak jag undrar är varför mina mp3:or låter svagare än sådana jag laddar ner från nätet. Innan jag mixar ner ser jag till att mastervolymen ligger så högt det går, utan att överskrida 0dB för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

En annan sak jag undrar är varför mina mp3:or låter svagare än sådana jag laddar ner från nätet. Innan jag mixar ner ser jag till att mastervolymen ligger så högt det går, utan att överskrida 0dB för mycket.

Det där är en klassiker (Finns säkert trådar om det här på forumet), men det kan förklaras ungefär såhär:

Det har länge pågått ett nivåkrig i den kommersiella musiken. Högst vinner, typ. Oftast är det bolaget och inte mastringsteknikern som tjatar och vill ha högre och högre.

Tekniskt går det till så att man minskar på dynamiken i musiken för att kunna pressa upp medelnivån ännu högre. Det gör man med hjälp av kompressor/limiter.

I din musik har du helt enkelt större dynamik, så när du lägger dina starkaste partier strax under nollan så ligger medelnivån lägre än den "köpta" musiken.

EDIT: stavning

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Allrighty then, inget att göra förrän man fått ut musiken via ett bolag då...

Tycker man borde kunna göra det lika bra själv, men det krävs väl ett proffsigt rattande med exklusiv compressor för att inte döda hela produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jämför inte äpplen och mockasiner. vill du veta vad mp3-formatet gör med din musik har det inget att göra med "volymkriget" och hur din musik låter. jämför din okomprimerade ljudfil (wav) med komprimerade (mp3). Är det wav som låter dåligt har det inget med mp3 att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allrighty then, inget att göra förrän man fått ut musiken via ett bolag då...

Tycker man borde kunna göra det lika bra själv, men det krävs väl ett proffsigt rattande med exklusiv compressor för att inte döda hela produktionen.

Jo för tusan. Klart du kan göra det själv! Antingen hänger du på kompressor och limiter på masterkanalen, eller så mixar du ner musiken utan sånt, och gör en enkel mastring efteråt där du lägger på dom.

Det jag försökte säga var att det det oftast är dumt att försöka tävla med köpta plattor i nivå eftersom de ofta numera är helt sönderkomprimerade och till och med klipper ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allrighty then, inget att göra förrän man fått ut musiken via ett bolag då...

Tycker man borde kunna göra det lika bra själv, men det krävs väl ett proffsigt rattande med exklusiv compressor för att inte döda hela produktionen.

Jo för tusan. Klart du kan göra det själv! Antingen hänger du på kompressor och limiter på masterkanalen, eller så mixar du ner musiken utan sånt, och gör en enkel mastring efteråt där du lägger på dom.

Det jag försökte säga var att det det oftast är dumt att försöka tävla med köpta plattor i nivå eftersom de ofta numera är helt sönderkomprimerade och till och med klipper ibland.

Inte bara de, dom är förbannat skickliga också.

Visst är det ofta sönderkomprimerat men det låter samtidigt överjävligt bra... för att vara sönderkomprimerat vill säga 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att ljudkvaliteten försämras när jag exporterar till wav och mp3.

Ljudet blir lite vassare, typ.

Finns det något sätt att förutse den här förändringen så att man kan ta hänsyn till det redan när man mixar? Typ vilka frekvenser förändras etc

🙂

Ja, alltså, det beror ju på en massa saker:

*Vad du använder för codec.

*Hur många kbps.

*Om det är vbr eller cbr.

*Perceptuell kodning.

Osv... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en EP ute med nätbolaget THE ORCHARD och jag märkte att mina låtar är mycket mer komprimerade och har mycket högre output än när jag skickade iväg dom.

På sätt och vis låter det ju bättre, men eftersom allt låter starkare framträder också reverbet mycket mer.

Jag tror dom har mastrat lite mer än bara limiter/kompressor.

Bob Dylan har väl uttalat sig om modern music - det var bättre förr när det var sämre, typ

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag undrar är varför mina mp3:or låter svagare än sådana jag laddar ner från nätet. Innan jag mixar ner ser jag till att mastervolymen ligger så högt det går, utan att överskrida 0dB för mycket.

Jag vet iaf att Cubase 0dB verkar ligga 3-6dB lägre än den "normala" nollnivån (minns inte exakt).

Det är därför man får ut lägre volym trots att man tryckt upp nivåerna till 0dB.

Detta har diskuterats oändligt antal ggr, testa och sök på forumet.

Ang mp3: du har inte kodat med en låg bitrate? Kör du med 128 eller lägre (cbr) så kan du räkna med att höra en rejäl skillnad.

Vilken Codec du använder gör också en rejäl skillnad på kvaliten (så var det för 10år sen iaf).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...