Linus Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 I december lanseras sidan Spiral Frog i USA och Kanada. Än så länge har ett partneravtal träffats med Universal, vars katalog kommer finnas för gratis nedladdning från sidan. Betalningen för musiken sker nämligen med hjälp av sidans annonspengar! SpiralFrog's target audience - people between the ages of 13 and 34 - is an advertiser's dream Källa: Expressen och dinapengar.se www.spiralfrog.com
Thimmie Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 (redigerat) // slog ihop två nyhetstips till en tråd, se nedanstående som tillägg /admin Universal ger sig in i kampen om nedladdarna! http://www.spiralfrog.com/press_release.aspx Sammanfattning: http://www.spiralfrog.com/socialmedia/spir...sal29aug06.html Redigerat 30 augusti 2006 av Olsberg
Linus Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Postat 30 augusti 2006 Jäkla Linus, två timmar för mig... 😛
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Det här är ju helt fel. Man kan inte sälja musik så här. Musik skall säljas på CD-skivor. Man kan bara inte ge bort musik utan att nån betalar. Utan att den som lyssnar betalar. Omöjligt. Jag behöver nåt lugnande nu. Oerhört.
Nexustwins Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Läste samma sak på bbc hemsida, verkar vara en bra tjänst men jag vet inte om man skulle våga lägga upp sin musik som man vill ha betalt för där. 😛
rainydays Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Låt mig gissa att nedladdningarna kommer vara DRM-skyddade WMA-filer. Nåväl, det är ju kul att de fattar grejen 8 år senare.
Linus Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Postat 30 augusti 2006 Låt mig gissa att nedladdningarna kommer vara DRM-skyddade WMA-filer. DRM-skyddade? Ja. WMA-filer? Troligen. Vore trevligare med AAC, men det känns tråkigt nog som om AAC håller på att förbli iTunes planhalva.
rainydays Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Låt mig gissa att nedladdningarna kommer vara DRM-skyddade WMA-filer. DRM-skyddade? Ja. WMA-filer? Troligen. Vore trevligare med AAC, men det känns tråkigt nog som om AAC håller på att förbli iTunes planhalva. Mmm, vi andra får fortsätta med Soulseek och skivsköp med andra ord.
surikatmamma Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Den här idén har ju jag haft skitlänge, fast utan drm då.
tbruce Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Eh. Hur sjukt mycket reklam måste de proppa in för att få in typ 10 spänn mellan varje låt jag laddar ner? Hum. 😏 Kan man inte ha produktplacering direkt i musiken istället? 🙁
Linus Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Postat 30 augusti 2006 Eh. Hur sjukt mycket reklam måste de proppa in för att få in typ 10 spänn mellan varje låt jag laddar ner? Hum. 😎 Först, hos amerikanska iTunes kostar en låt 6:50- Jämförelsevis kan man tänka att det priset har närmare till femkronan än tiokronan. För det andra blir säkerligen ersättningen till både skivbolag & artist på andra nivåer än de som förhandlats för den traditionella försäljningen. Och reklamen kan vara dyr hos Spiral Frog, inte nödvändigtvis att det blir en stor mängd reklam. Den som lever får se...
Gain Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Det verkar som användaren kommer att "tvingas" in i en åkning på sajten bland en massa reklam innan download kan ske. I och med att kraven att hamna snabbt och rätt i val av tjänst (i det här fallet val av låt eller album) på en sajt ökar hela tiden, så kan nog betalningsviljan vid ett sånt scenario öka för att slippa undan reklamen på andra ställen - T ex där flatrate erbjuds för rätt pengar?!
Gote Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 SpiralFrog's target audience - people between the ages of 13 and 34 - is an advertiser's dream Lanseras i december. Gote fyller 35 i februari. 😄
rainydays Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Eh. Hur sjukt mycket reklam måste de proppa in för att få in typ 10 spänn mellan varje låt jag laddar ner? Hum. 😎 Kan man inte ha produktplacering direkt i musiken istället? 🙂 Du får ju tänka på att det förmodligen är fler som laddar ner än som köper, och produktionskostnaden är fortfarande densamma, distributionskostnaden höjs marginellt. Så visserligen blir det mindre pengar per låt, men om tjänsten blir populär så blir det ju mer pengar totalt än om de sålt musiken. Och som Gain var inne på så hinner de ju exponera en väldig massa reklam innan man hittat musiken man vill ladda ner.
dede Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Verkar ju inte oväntat finnas en och annan hake. Att man måste gå in på siten en gång i månaden för att ens nedladdningar ska fortsätta fungera etc. Trots allt ett steg i rätt riktning.
tbruce Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Och som Gain var inne på så hinner de ju exponera en väldig massa reklam innan man hittat musiken man vill ladda ner. Det borde ju betyda att de tjänar mer pengar påa tt göra tjänsten krånglig att använda... ju längre man stannar på sidan, ju fler klick etc, desto mer reklam får man se...? 😄
MrDweeb Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Det borde ju betyda att de tjänar mer pengar påa tt göra tjänsten krånglig att använda... ju längre man stannar på sidan, ju fler klick etc, desto mer reklam får man se...? 😄 Nej, inte med tanke på hur otåliga människor är idag. Tar det för lång tid och man måste klicka överallt överger man det direkt för att tanka från bättre ställen. Frågan jag ställer mig är om man försöker rädda bolagen eller artisten?
Signert Postat 7 september 2006 Postat 7 september 2006 Även EMI har tecknat avtal med Spiralfrog: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2...ousRenderType=3
Linus Postat 7 september 2006 Trådstartare Postat 7 september 2006 Även EMI har tecknat avtal med Spiralfrog: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2...ousRenderType=3 Det blir ju bättre och bättre! Nu fattas bara en lansering utanför Nordamerika också.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.