Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Logic Pro har ju en funktion för att koppla ihop flera datorer, så man slipper ha all power i en monsterdator. Skulle det gå att göra det över höghastighetsinternet, istället för ethernet? Isåfall skulle man ju kunna vara ett antal personer som är ihopkopplade och kan använda de andras datorkraft när de själva inte behöver den? 😉

Man skulle kunna ha ett litet program på datorn som kollade hur mycket man själv bidragit med, och bara ger en access motsvarande vad man låtit andra ta från en själv, så inte nån snyltar... Hmm? Skulle det vara möjligt? Eller är dagens höghastighetsinternet fortfarande på tok för långsamt för att det ska vara meningsfullt?

Skulle naturligtvis kunna utvecklas för andra program än Logic också...

Annons
Postat

Jag är för lite insatt i tekniska under... jag skulle vilja förstå vilka sorts moment som skulle kunna underlättas av detta, kan väl enbart vara skickande av midi-signaler och liknande som skulle funka som det är idag... eller vad är snabbaste bredbandet som finns på marknaden?

Postat
Eller är dagens höghastighetsinternet fortfarande på tok för långsamt för att det ska vara meningsfullt?

Kort sagt, ja. För realtidsprocessering iaf. Att rendera saker är en annan femma.

Postat

Attans. Om tio år då? 😉 Fast då kommer ändå random budgetlaptop vara tillräckligt kraftfull för att köra vilket jävla musikprojekt som helst... 😆

Postat

10/100 Mbit? Njae.

Gigabit? Javisst.

Okej... Alla som har 1Gbps internetuppkoppling räcker upp en hand!!

Postat

En 100Mbit/s uppkoppling skulle räcka riktigt långt. Ett stereoljudspår ligger på omkring 1.5 Mbit/s. Problemet är istället fördröjningen som skulle behöva vara omkring 50-100ms som minst. Det skulle alltså fungera bra för att mixa men inte i realtid. Sedan får man komma ihåg att nätverkstrafik stjäl en hel del resurser.

/Majken

Postat (redigerat)
En 100Mbit/s uppkoppling skulle räcka riktigt långt. Ett stereoljudspår ligger på omkring 1.5 Mbit/s. Problemet är istället fördröjningen som skulle behöva vara omkring 50-100ms som minst. Det skulle alltså fungera bra för att mixa men inte i realtid. Sedan får man komma ihåg att nätverkstrafik stjäl en hel del resurser.

/Majken

För att inte tala om utifall nån part skulle lagga ordentligt eller rent av dö innan man fått informationen som efterfrågats. Man skulle ju behöva buffra ganska friskt för att inte risker att det skiter sig isåfall. Kul att vänta 30 sek varje gång man trycker på play 😱

Redigerat av rainydays
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Idén kanske skulle funka bättre för typ långsam 3drendering och liknande

Det här kallas distributed computing och den här "nya idén" implementerades på 70-talet för bl.a väderprognoser och annat. Typiskt är att skickandet av datan som processerar upptar en pytteliten andel av den tiden det tar att processera datan.

Andra implementationer kan ju nämnas Seti@Home -programmet, vilket lär vara ett av de mest omfattande distributed computing -grejerna någonsin.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.