Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sökt forumet utan att hitta exakt svar.

Ska införskaffa en ny dator för musikinspelning och skulle vara tacksam för lite råd. Hade tänkt mig en Macbook (1.83 Ghz 512mb-1Gb Ram) men har möjlighet att köpa en ibook G4(1-1.33Ghz 512mb el. 1Gb Ram) till ett avsevärt lägre pris. Hur stor nytta har jag av MacBookens Intelprocessor och hur mycket processorkraft och Ram minne behöver jag egentligen?

Kommer använda mig av Mbox/PT och arbeta med ca 8-10 kanaler (max 12-14) kanaler samtidigt och måttligt med effekter. Har även några Native Instruments program som jag vill kunna använda.

Vad behöver jag?

Annons
Postat

En iBook kommer säkert funka för det du vill göra, men ska du jämföra med en MacBook så får du komma ihåg att den har DUBBLA kärnor i processorn. För att jämföra med iBooken så är det som att ha dubbla G4or i den. Nu har du ju "bara" en G4 i iBooken.

Sen är det ju nyare, snyggare, bättre med en ny dator jämfört med en begagnad.

Vad får du för iBooken? Själv skulle jag inte betala mer än 6 eller 7000:- beroende på skick och spec för en iBook idag, med tanke på vad en Macbook kostar.

Postat (redigerat)

Tack för svaret. En ibook med 1.33Ghz processor och 1Gb ram skulle kosta mig runt 6000:-.

Vad menas med Dubbla kärnor i proceessorn? Har Macbook en processorkraft på 2*1.83Ghz? Har tänkt att det är lika bra att köpa Macbooken för att senare inte stå där med skägget i brevlådan, men vill inte heller betala extra för något jag inte behöver.

Redigerat av mowcheeba
drloop (oregistrerad)
Postat
Tack för svaret. En ibook med 1.33Ghz processor och 1Gb ram skulle kosta mig runt 6000:-.

Vad menas med Dubbla kärnor i proceessorn? Har Macbook en processorkraft på 2*1.83Ghz? Har tänkt att det är lika bra att köpa Macbooken för att senare inte stå där med skägget i brevlådan, men vill inte heller betala extra för något jag inte behöver.

En sak är säker, man har aldrig tillräckligt med processorkraft.

Alltid nåt projekt som blir större än man tänkt sig, nya pluggar etc etc.

Postat

6000:- låter väl rätt ok för det du beskriver och det skulle funka utmärkt. Men du får också komma ihåg astt modellen släpptes antingen i oktober 2004 eller i juli 2005 vilket gör att den redan har minst ett år på nacken. Macbooken är fortfarande ny.

Det betyder att en iBook kommer hålla kortare tid än vad en Macbook gör (prestanda + hållbarhet).

Macbooken blir ju dubbelt så dyr, men jag skulle påstå att den är dubbelt så bra. Minst.

Det du har beskrivit kommer funka på en iBook, men vad händer om du vill göra mer? Eller det lanseras en ny plugin som kräver mer? Eller ännu värre, en plugin eller mjukvarusynth som inte funkar på en G4 utan bara på en Intel-CPU?

Själv beställde jag en Macbook i förrgår för att ersätta min gamla Powerbook som nu är 5 år gammal och sjunger på sista refrängen.

Läs om Intel Core Duo här.

Apple säger själv att den ska vara 5 ggr snabbare än gamla iBook.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.