musik (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hej! Brozzan som är ett musikaliskt geni köpte en tvärflöjt och kan spela på den som ett rinnande vatten helt omgående. Han hanterar vilket instrument som helst. Själv satt jag i ett par timmar med den, men fick fasen inte ut en enda ton ur instrumentet. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag tyckte jag gjorde precis som naturbegåvningen själv. Hur svårt är det att spela tvärflöjt på en skala? 😆 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Fråga din bror! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Fråga din bror! Heh... han skulle säga 2 av 10. Men han spelar ju både piano, synthar, bas, flöjt, klarinett, spansk gitarr, trummor m.m. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 (redigerat) Tjena Spelar själv lite tvärflöjt, och det kan bli hur svårt man vill att det ska bli. För att spela lite enkla melodier skulle jag nog säga ca 3,5 av 10. För att snabt kunna drilla runt rent på det höga ljusa tonerna så är det betydligt svårare. Det handlar mycket om blåsteknik när du spelar för att kunna få rena fina toner. // Klas Redigerat 29 augusti 2006 av Magnetic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Coffeemidget Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur är det med blåstekniken då? Jag har två blockflöjtar av tvivelaktig kvalité och dom oktavar och skär sig direkt om man tar i en milli-bit för mycket när man blåser. Speciellt på de lägsta tonerna. Är det samma med tvärflöjt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Jag tar nog i för mycket, det är likadant med klarinett. Jag är helt kass... Munspel funkar att få ljud ur, men det är svinsvårt anser jag, flytta tungan upp och ned och hålla på. Tacka vet jag gitarr och piano... 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Coffeemidget Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Jag tar nog i för mycket, det är likadant med klarinett. Jag är helt kass...Munspel funkar att få ljud ur, men det är svinsvårt anser jag, flytta tungan upp och ned och hålla på. Tacka vet jag gitarr och piano... 😕 Bongo's och marackas-ägg med. Uckelele's också... lest we forget! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 TRIANGEL!!! ...Gudrun... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 😱 ...Mungiga är jag rätt bra på numera. Är det ett blåsinstrument?? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Coffeemidget Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Crack! skulle ju vilja ha en sådan. får jag skriva upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Fråga din bror! Heh... han skulle säga 2 av 10. Men han spelar ju både piano, synthar, bas, flöjt, klarinett, spansk gitarr, trummor m.m. Nä, jag menar fråga vad du gör för fel! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.Barbeque Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur är det med blåstekniken då? Jag har två blockflöjtar av tvivelaktig kvalité och dom oktavar och skär sig direkt om man tar i en milli-bit för mycket när man blåser. Speciellt på de lägsta tonerna. Är det samma med tvärflöjt? Mjo sånt händer med blockflöjter, men de är helt annorlunda än tvärflöjter. Jag spelar själv blockflöjt, och de kräver att man är betydligt försiktigare med luften än med de flesta andra blåsinstrument.. </offto.> Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Fråga din bror! Heh... han skulle säga 2 av 10. Men han spelar ju både piano, synthar, bas, flöjt, klarinett, spansk gitarr, trummor m.m. Nä, jag menar fråga vad du gör för fel! 😱 😆 Han kollade när jag försökte och hur jag formade läpparna, avstånd och allt. Men han hittade inget fel. Ungefär som när jag skulle lära mig simma och lärarna inte hittade något fel. Ändå sjönk jag som en sten. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur svårt är det att spela tvärflöjt på en skala? lagom. har man inte lirat på en förrut kan det var lite problematiskt, och är man ingen blåsare själv så är det ännu svårare med alla tangenter o klaffar o shit. jag har en hos mina föräldrar. kanske skall hämta hem den. hur som helst är det snyggt som fan med tväris! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur är det med blåstekniken då? Jag har två blockflöjtar av tvivelaktig kvalité och dom oktavar och skär sig direkt om man tar i en milli-bit för mycket när man blåser. Speciellt på de lägsta tonerna. Är det samma med tvärflöjt? Mjo sånt händer med blockflöjter, men de är helt annorlunda än tvärflöjter. Jag spelar själv blockflöjt, och de kräver att man är betydligt försiktigare med luften än med de flesta andra blåsinstrument.. </offto.> det är inte riktigt samma grej.. med en blockflöjt är det bara att sätta munnen emot.. det är därför det är vanligare med blockis än tväris bland småknaddar på lågstadiet. en tvärflöjt måste man forma läpparna fult som satan för o kunna lira.. nästan som att visslam, fast med mer öppen mun!!! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Fråga din bror! Heh... han skulle säga 2 av 10. Men han spelar ju både piano, synthar, bas, flöjt, klarinett, spansk gitarr, trummor m.m. Nä, jag menar fråga vad du gör för fel! 😱 😄 Han kollade när jag försökte och hur jag formade läpparna, avstånd och allt. Men han hittade inget fel. Ungefär som när jag skulle lära mig simma och lärarna inte hittade något fel. Ändå sjönk jag som en sten. 😕 Aha. Du är ett sånt där typiskt hopplöst fall. Ge upp. Du är icke ämnad att traktera instrumentet. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.Barbeque Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur är det med blåstekniken då? Jag har två blockflöjtar av tvivelaktig kvalité och dom oktavar och skär sig direkt om man tar i en milli-bit för mycket när man blåser. Speciellt på de lägsta tonerna. Är det samma med tvärflöjt? Mjo sånt händer med blockflöjter, men de är helt annorlunda än tvärflöjter. Jag spelar själv blockflöjt, och de kräver att man är betydligt försiktigare med luften än med de flesta andra blåsinstrument.. </offto.> det är inte riktigt samma grej.. med en blockflöjt är det bara att sätta munnen emot.. det är därför det är vanligare med blockis än tväris bland småknaddar på lågstadiet. en tvärflöjt måste man forma läpparna fult som satan för o kunna lira.. nästan som att visslam, fast med mer öppen mun!!! 😆 jo tyvärr har blockflöjt fått status nybörjarinstrument.. just för att det finns för mycket lågstadiepersoner som lirar och för lite fullt utvecklade musiker. Tidigare spelade jag i ett band där vi lirade allt från världsmusik till metal och där passade det utmärkt med blockflöjt 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur är det med blåstekniken då? Jag har två blockflöjtar av tvivelaktig kvalité och dom oktavar och skär sig direkt om man tar i en milli-bit för mycket när man blåser. Speciellt på de lägsta tonerna. Är det samma med tvärflöjt? Mjo sånt händer med blockflöjter, men de är helt annorlunda än tvärflöjter. Jag spelar själv blockflöjt, och de kräver att man är betydligt försiktigare med luften än med de flesta andra blåsinstrument.. </offto.> det är inte riktigt samma grej.. med en blockflöjt är det bara att sätta munnen emot.. det är därför det är vanligare med blockis än tväris bland småknaddar på lågstadiet. en tvärflöjt måste man forma läpparna fult som satan för o kunna lira.. nästan som att visslam, fast med mer öppen mun!!! 😆 jo tyvärr har blockflöjt fått status nybörjarinstrument.. just för att det finns för mycket lågstadiepersoner som lirar och för lite fullt utvecklade musiker. Tidigare spelade jag i ett band där vi lirade allt från världsmusik till metal och där passade det utmärkt med blockflöjt 😛 hehe jag säger inte att blockflöjt är fult, bara att det är "lättare" att lära sig. därför passar det ypperligt i musikundervisning för barn. tycker att blockis är snyggt som fan, och det kräver bara lite träning för att det ska låta bra!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur är det med blåstekniken då? Jag har två blockflöjtar av tvivelaktig kvalité och dom oktavar och skär sig direkt om man tar i en milli-bit för mycket när man blåser. Speciellt på de lägsta tonerna. Är det samma med tvärflöjt? Liknande på tvärflöjt... Blåser man för hårt på de låga tonerna så skär det sig lätt. På de höga ska man ta i men inte för mycket, då skriker det bara till. Man ska puffa till när man blåser "igång" och sen lätta på lufttrycket så att säga... Kul att diskutera lite flöjt 😳 "flöjtigt" // Klas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.