Claes Holmerup Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 B1an har jag funderat över, hört så himla mycket bra om den här. Killen på Musikbörsen gillade den tydligen inte så himla mkt, var det bara för han ville sälja en annan till mej eller (dom hade den inte inne tror jag... 😛 )? Det är nog symptomatiskt. 🙂 Nåja - B1:an har varit slut alldeles för länge nu (det rör sig nog om nästan 2 månader, så det är nog utfiskat från alla butiker vid det här laget...), så det är samtidigt inte konstigt att han ville styra över dig till något annat. Ett preliminärt besked är att det ska komma en laddning till Sverige under första halvan av september, så vi får verkligen hoppas på det... 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 29 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 29 augusti 2006 Aha, är det så! Du Claes du verkar ha rätt bra koll på mickar, är B1 det du rekommenderar i den prisklassen eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Aha, är det så! Du Claes du verkar ha rätt bra koll på mickar, är B1 det du rekommenderar i den prisklassen eller? Tveklöst! 🙂 Den som väntar på något gott... 😛 Sedan är det ju inte säkert att du tycker likadant som jag - så för säkerhets skull kan du hämta smakprov på några olika micar som du tror kan vara intressanta, från min testsite och jämföra soundet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 29 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 29 augusti 2006 Japp, definitivt, har redan varit inne och lyssnat lite... superbra sida. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Är Eventmonitorerna bra? Nej lyssnade inte idag, kikade mest runt... Är inte mycket elbas och elgitarr som ska spelas in, utan mest lajnade synthar och sång, samt eventuellt nån akgitarr, lite rytminstrument osv... Blir det elgitarr nån gång i framtiden så kommer jag nog ändå köra mjukvarustärkare. Kikade på inspire, verkar bra fast saknar midi vilket är rätt dumt. Brist på fysiska rattar är väl ingen jättestor förlust tycker jag. Ja Event TR och KRK RP tycker jag är bland de bättre i den prisklassen. Men som jag sa innan det är väldigt individuellt vad man gillar för monitorer. Jag var sugen på Yamaha-monitorerna men efter en provlyssning så tycker jag faktiskt riktigt illa om dem. Men det är subjektivt som sagt. Jo inspire är ju lite nedbantad. Men om du kan tänka dig att lägga 3500kr på ett ljudkort så är det som både jag och Phobos rekommenderat ett bra alternativ. Fireboxen låter väldigt bra för sitt pris tycker jag. Dessutom har den bra macstöd. Och där borde finnas allt du behöver väl. Angående Behringermonitorerna (som jag också tipsade om i mitt första inlägg) så tycker jag att de låter väldigt bra för sitt pris, men det är lite mer hi-fi högtalare över dem (eq-kurvan ler lite för mycket). Det största problemet med alla Behringerprylar är ju deras kvalitétskontroll och byggkvalité som är väldigt ojämn. Det är lite som att spela på lotto. Men man får ju vad man betalar för. För det priset låter de väldigt bra iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Hur har du kunnat undgå vad Claes rekommenderar för mic så länge som du hängt här? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2006 Har inte undgått att Claes gillar den, tänkte bara om det fanns något annat han rekommenderade vid sidan av. 😏 Lite läskigt med lotterimonitorer... men det finns väl iofs öppet köp... Iaf här kommer ytterligare ett par frågor, nu vad gäller ljudkort... Vad är skillnaden på ljudkort och audio interface, egentligen? Är det bara olika namn eller även olika funktioner? Tycker de verkar vara typ samma sak? Hittade ett läskigt billigt firewireljudkort på Thomann, Hercules FW 16/12, med 10! line in, 2 kombinerad xlr/line in, 8 line ut, en hörlur ut, 2 midi in, 2 midi ut, med budgetversioner av Live och Cubase för 2 600 plus frakt... hur kan den vara så billig, låter den skräp? Låter den åtminstone hyfsat bra så skulle det ju vara rätt fantastiskt. http://www.thomann.de/thoiw5_hercules_fw16...e_prodinfo.html Skulle man annars kunna köpa t ex Presonus Inspire och sedan separat firewirekeyboard med extra midiuttag så man kan koppla in annat i den? Eller skulle det bara bli dyrare än motsvarande kombinerat? Tackar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 augusti 2006 Dela Postat 30 augusti 2006 Har inte undgått att Claes gillar den, tänkte bara om det fanns något annat han rekommenderade vid sidan av. 😉 Det finns många andra jag gärna rekommenderar - men i den prisklassen är B1:an den klarast lysande stjärnan enligt min mening... 😏 Vad är skillnaden på ljudkort och audio interface, egentligen? Är det bara olika namn eller även olika funktioner? Tycker de verkar vara typ samma sak? Det är ju egentligen samma sak - kärt barn har många namn - men man brukar väl benämna Firewire och USB-enheter för audiointerface, medan ljudkort är sådana som man monterar i datorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2006 (redigerat) Vad är skillnaden på ljudkort och audio interface, egentligen? Är det bara olika namn eller även olika funktioner? Tycker de verkar vara typ samma sak? Det är ju egentligen samma sak - kärt barn har många namn - men man brukar väl benämna Firewire och USB-enheter för audiointerface, medan ljudkort är sådana som man monterar i datorn. Ah. Alltså är jag då egentligen ute efter ett audiointerface... Ingen som hade nåt att säga om Hercules? Måste ju vara dåligt skräp som jag inte ska köpa, eller? 🙂 EDIT: Mer info om det på tilvlerkarens hemsida här: http://www.hercules.com/showpage.php?p=91 EDIT: I get it. Gammal modell som reas ut... och den saknar drivrutiner för intelmacar. 🙂 Redigerat 30 augusti 2006 av tbruce Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 augusti 2006 Dela Postat 30 augusti 2006 Det har förekommit i några trådar tidigare, upptäckte jag när jag använde sökfunktionen i forumet... 😆 Här är en av trådarna - och det finns länkar till fler trådar där: https://www.studio.se/index.php?showtopic=131 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2006 Äh, sökfunktionen är för mesar. 😆 Sorry. Vi kan lämna den diskussionen i den här tråden... ...och fortsätta den här. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Om det är ett par Yamaha NS-10 du menar som vitkonade monitorer så är dess inte aktiva!!! Då äker du på ett bra slutsteg där till! Kastade bar in en liten notis om detta för att förhindra eventuella trubbel när det ska kopplas. Kan lätt säga att jag hade valt dessa Yamaha över allt annat i den prisklassen. Finns nog ingen monitor som ger dig en så väl placerad rak höger i nyllet om du mixar fel. Gitarrbaserad musik är en dröm att krana i dess fyrkantiga lådor. Men dom kommer alltid kännas tunna i botten!!!! Take care! /Cruncharn' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Om det är ett par Yamaha NS-10 du menar som vitkonade monitorer så är dess inte aktiva!!!Då äker du på ett bra slutsteg där till! Kastade bar in en liten notis om detta för att förhindra eventuella trubbel när det ska kopplas. Kan lätt säga att jag hade valt dessa Yamaha över allt annat i den prisklassen. Finns nog ingen monitor som ger dig en så väl placerad rak höger i nyllet om du mixar fel. Gitarrbaserad musik är en dröm att krana i dess fyrkantiga lådor. Men dom kommer alltid kännas tunna i botten!!!! Take care! /Cruncharn' Nej det är den nya HS-serien (förmodar jag). De är aktiva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Har inte kört HS-serien. Kan dock tänka mig att de är lika ilskna som de gamla NS!? Yamaha vill garanterat behålla sina gamla kunder. Såg även att de gör en SUB till detta system. Kan ju vara av intresse! Håll i vilket fall som helst reda på om det är HS eller NS! Take care! /Cruncharn' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Dom där vitkonade yamaha-monitorerna har lååångt ifrån rak frekvenskurva, bara så du vet. allt kommer låta skitbra typ 😆 Det där är skitsnack, ursäkta uttrycket. Dessa monitorer fungerar mycket bra för sitt pris... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Dom där vitkonade yamaha-monitorerna har lååångt ifrån rak frekvenskurva, bara så du vet. allt kommer låta skitbra typ 🙂 Det där är skitsnack, ursäkta uttrycket. Dessa monitorer fungerar mycket bra för sitt pris... Det kan väl vem som helst höra att de inte har en rak frekvenskurva. Men det kan man å andra sidan inte hitta i den prisklassen ändå. Om man sen gillar ljudet eller inte är ju en smakfråga. Jag tycker inte om det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 7 september 2006 Trådstartare Dela Postat 7 september 2006 Jäklar. Har jag tur eller vad? 😉 PRECIS innan jag tänkt köpa en iMac sänks priset rejält, och jag kan nu få dubbelt så mkt ram, 100 gb mer hårddisk och intel core 2 duo istället för intel core duo (vad är skillnaden?) och tillochmed lite högre klockfrekvens (2ghz ist för 1.88) för SAMMA PRIS. 😄😄 och genast börjar jag såklart sukta efter 20"-varianten istället... 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 7 september 2006 Trådstartare Dela Postat 7 september 2006 Vafan, kan ju få 20"-varianten för samma pris, men då 1 gb ram ist för 2... Vad är bäst - 20"skärm/1gb ram eller 17"skärm/2gb ram? Eller 20"skärm/2gb ram... 😉 Jag kommer bli så fattig. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Vafan, kan ju få 20"-varianten för samma pris, men då 1 gb ram ist för 2... Vad är bäst - 20"skärm/1gb ram eller 17"skärm/2gb ram? Eller 20"skärm/2gb ram... 😉 Jag kommer bli så fattig. 😎 20" versionen rekommenderas helt klart, den ökade skärmytan lär du inte ångra, mer RAM kan du ju alltid sätta in senare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 7 september 2006 Trådstartare Dela Postat 7 september 2006 (redigerat) Nej den har bara två ram-slottar och 1 gb går bara att få som 2x512mb... 😱 blir nog 17tummaren iaf, med 2 gb ram och trådlöst tngbord/mus... EDIT: Hur mkt användning har jag av extra skärmutrymme i Logic? Handlar alltså om 1440 x 900 vs 1680 x 1050... ingen gigantisk skillnad... dessutom är ju framförallt på höjden man behöver mycket utrymme tycker jag, för att få plats med både arrfönster och mixer (va fan ska de ha widescreen för)... och där skiljer det bara (i pixlar) typ 15 procent... knappast värt två tusen spänn extra väl? 😉 Redigerat 7 september 2006 av tbruce Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 september 2006 Dela Postat 7 september 2006 Nej den har bara två ram-slottar och 1 gb går bara att få som 2x512mb... 😱 blir nog 17tummaren iaf, med 2 gb ram och trådlöst tngbord/mus... EDIT: Hur mkt användning har jag av extra skärmutrymme i Logic? Handlar alltså om 1440 x 900 vs 1680 x 1050... ingen gigantisk skillnad... dessutom är ju framförallt på höjden man behöver mycket utrymme tycker jag, för att få plats med både arrfönster och mixer (va fan ska de ha widescreen för)... och där skiljer det bara (i pixlar) typ 15 procent... knappast värt två tusen spänn extra väl? 😉 Du kan ju sälja de båda 512MB minnena och köpa 2 st. 1GB minnen. Ungefär 30% mer skärmyta inte fel. Speciellt om du vill ha pluggar och dylikt framme. Fast du kanske skulle satsa på en 24" istället.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 8 september 2006 Trådstartare Dela Postat 8 september 2006 Inte så lätt att sälja dom tror jag tyvärr... jag menar vem vill köpa ett 512mb minne till en dator som alltid levereras med minst två av dem? Skulle vara nån väldigt korkade person... Nej, lägger isåfall hellre pengarna på datorkraft nu, och om man absolut vill ha mer skärmyta senare så fårman väl helt enkelt köpa till en extra skärm... verkar inte vara så farligt dyrt. Fast isåfall kanske man behöver nåt speciellt grafikkort? 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 (redigerat) Det finns många korkade personer där ute... iMacen kommer med mini DVIport, så med en adapter till DVI eller VGA (kostar 220kr) så är det bara att koppla till en andra skärm. I logic tycker iaf jag att två skärmar är mycket bättre än en stor. 30" skärmen är liksom inte heller bra för logic då interfacen i syntharna inte är gjorda för att ses på sånt avstånd som man gärna sitter på när man kör 30". Redigerat 8 september 2006 av Elof Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 8 september 2006 Trådstartare Dela Postat 8 september 2006 30" cinema är tyvärr inte riktigt aktuellt. 🙂 Det skulle ju vara smått fantastiskt om jag kunde använda min eMac som extraskärm (när jag inte använder den till annat), men det går inte va? 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Dom där vitkonade yamaha-monitorerna har lååångt ifrån rak frekvenskurva, bara så du vet. allt kommer låta skitbra typ 🙂 Hmm...jag kör HS80M (de vitkonade Yamaha, 8") och deras frekvenskurva är ganska rak efter 60-70hz enligt manualen. Deras frekvens börjar på 42hz- Manual PDF Eller ska de vara perfekt raka? Jag är nybörjare, och det gäller bara att lära sig mixa bas i dem, allt annat är ju rakt. Eller har jag missuppfattat?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 30" cinema är tyvärr inte riktigt aktuellt. 😱 Det skulle ju vara smått fantastiskt om jag kunde använda min eMac som extraskärm (när jag inte använder den till annat), men det går inte va? 🙂 Nej, det går inte, om du inte plockar isär skiten och gör nån diy-grej, men det kanske inte är värt det. Då måste du ha en del kunskaper inom elektronik också. Sälj den istället 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 8 september 2006 Trådstartare Dela Postat 8 september 2006 Nej ska inte sälja den, tänker ha kvar den... så den nya datorn kommer jag bara använda till musikproduktion, inget annat (utom möjligtvis backup för viktiga filer på eMacen). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Med den budgeten hade nog jag satsat lite mer på monitorerna än "bara" ~4000kr.... Lyssningen är inte grejen man ska spara in på IMHO. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Leslie Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Eller så gör du som jag gjorde och betalar av monitorerna på avbetalning. Kanske inte helt kul men är man fattig så... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 8 september 2006 Dela Postat 8 september 2006 Eller så gör du som jag gjorde och betalar av monitorerna på avbetalning. Kanske inte helt kul men är man fattig så... Avbetalning is the shit! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.