Jump to content
Annons

Planerar köpa mycket nytt - massa frågor!

tbruce

Recommended Posts

Tjo, jag har i ca ett och ett halvt år suttit med Logic Express på en eMac, 1.25 Ghz G4, vilket säkert var och en kan räkna ut är en smärtsam upplevelse. Eller, så länge jag kör Logic ensamt så funkar det ganska bra att skissa och börja bygga upp låtar, men så småningom så blir det så segt att man gråter. 😆 Eh, nåja. 😕 Frustrerande är det iaf.

SÅ, jag har ett bra tag tänkt på att köpa en ny dator för enbart musikproduktion och fortsätta använda den här till "resten" (dvs mest casual surf och en del annat skräp). Sen tänkte jag lite till och kom fram till att eftersom det här med musiken är mer än bara en hobby vilken som helst, utan något som jag satsar på att hålla på med i framtiden, så är det värt en lite större investering än "bara" ny dator.

Alltså ska jag i princip skaffa mej ett helt hemmastudiopaket på en gång. 😳

Dvs minst

• Dator
  • Intel-uppgradering för Logic Express
  • Monitorer
  • Externt ljudkort
  • Diverse kablage

och mindre prioriterat

• Mick (+ puffskydd och stativ)
  • Nån sorts midi-controller

Budgeten är inte satt i sten men jag tänker mej nånstans kring 25 000, inte över 30 000.

Datorn måste vara en Mac, såklart. Nån av iMacarna känns närmast till hands, vet dock inte vilken. Förmodligen får det bli den mindre varianten, annars spricker nog budgeten. Men isåfall måste jag nog köpa till mer minne och hårddisk - priset för den blir då 14.535, enligt Apple store. EDIT: Nästan en tusenlapp billigare med studentrabatt

Uppdateringen av Logic kostar inte mycket, 300 ungefär, och kablar som behövs går också att räkna i motsvarande summor, så då har vi i runda slängar kvar 10 000 att röra oss med. Tyvärr är sådant som ljudkort och monitorer grejer som jag har ungefär noll koll på, alltså behöver jag hjälp att bestämma prisklass här. Kan man få hyfsade monitorer för 3 000? Kan man få ett bra ljudkort för motsvarande summa? Eller blir man snart besviken isåfall och ändå tvungen att köpa nytt så fort man lärt sig begränsningarna i det man får?

Jag gissar att det går och fortsätter glatt kalkylen med runt 4 000 kvar. Kan jag få plats med både en hyfsad kondensatormick och en midikontrollyta som känns åtminstone okej? Vill mest ha en liten låda med några reglar och rattar på för att kunna automatisera live och för att typ kunna dra i flera grejer samtidigt, klaviatur har jag redan i form av en gammal dålig keyboard men som har motsvarande kvalité som de flesta billiga midiklaviatur jag haft med att göra. Verkar dock som att det vanligaste är att man köper klaviatur med ett par rattar...

Hmm, jo en sista sak, som spräcker kalkylen fullständigt och därför inte ens fick vara med på listan; funderar på att skaffa Logic Pro. Förskräckt över priset så har jag googlat lite på crackade versioner, men det verkar helt enkelt inte finnas - enligt någon sida så är Logic Pro bland de mest svårcrackade programmen som finns.

Men - tio papp är lite mäktigt. Särskilt som skillnaderna mot Express inte verkar vara allt för gigantiska. Men Sculpture, Ultrabeat, Pitchcorrectionpluggen, vocodern och fullversionen av EX24, är några av grejerna som jag är riktigt sugen på...

Hmm. Synpunkter/erfarenheter/idéer/svar/osv tack!

Redigerat av tbruce
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vid närmare eftertanke - de fem saker jag nämnde ang Logic Pro (och som är största anledningen till att jag vill ha det) - är de verkligen värda typ 2 000 var, som det skulle bli isåfall?

Finns det nåt motsvarande som gratis VST? Dvs pitchkorrektion (autotune), vocoder, avancerad trumsynth, mm? Isåfall kanske man skulle kunna lägga en tusenlapp på FXpansions VST-AU-adapter, och tanka gratis VST... bra idé?

Dela på andra sajter

En sak till - ang utökad hårddisk - kanske tjänar jag på att köpa det separat? Säkrare med två skilda och nog borde man kunna få en extern ca 160 GB hårddisk för drygt en tusenlapp?

Dela på andra sajter

Om du känner någon som studerar så kan du väl be henne/honom köpa Logic Pro åt dig med studenrabatt.. Då kostar det 'bara' 5000:- 🙂

Uåj, jag studerar ju nu i höst. 😄

Vad dum du är, nu måste jag ju fundera över det på riktigt. 😕😆

Ytterligare två saker poppade upp i huvudet på mej:

1. Ska man kanske köra på 2GB ram istället för bara 1? Är det värt det?

2. BEGAGNAT såklart, vad kan jag köpa begagnat? Monitorer t ex, borde väl vara en sån sak som inte slits så mycket vid vanlig användning? 😳 Midikontroll kanske också?

Dela på andra sajter

Om du känner någon som studerar så kan du väl be henne/honom köpa Logic Pro åt dig med studenrabatt.. Då kostar det 'bara' 5000:- 🙂

Uåj, jag studerar ju nu i höst. 😄

Vad dum du är, nu måste jag ju fundera över det på riktigt. 😕😆

Ytterligare två saker poppade upp i huvudet på mej:

1. Ska man kanske köra på 2GB ram istället för bara 1? Är det värt det?

2. BEGAGNAT såklart, vad kan jag köpa begagnat? Monitorer t ex, borde väl vara en sån sak som inte slits så mycket vid vanlig användning? 😳 Midikontroll kanske också?

Borde inte ngn G5quad säljas rätt billigt vid det här laget... kolla in 99mac.se och macotekets (och liknande butikers) lagerrensning.

Logic pro har ett program som heter pitchkcorrection, har lekt med det lite, och jag tycker det funkar ok, har själv aldrig pillat med antares "original", men jag tror att Logic´s är konkurrenskraftigt. Du får ju förresten 10% rabatt på apples hårdvara också då du är student... fixa bara ditt giltiga studentkort så fort som möjligt. =)

Dela på andra sajter

2 gig ram är mycket bra att ha. 1 gig är ok, 2 gig så slipper du oroa dig nästan vad du än kör. det handlar ju om hur mycket du tror att du kommer köra i tung sampleväg etc. Jag upplever det som skönt att inte var begränsad av att datorn inte orkar.

Dela på andra sajter

Borde inte ngn G5quad säljas rätt billigt vid det här laget... kolla in 99mac.se och macotekets (och liknande butikers) lagerrensning.

Logic pro har ett program som heter pitchkcorrection, har lekt med det lite, och jag tycker det funkar ok, har själv aldrig pillat med antares "original", men jag tror att Logic´s är konkurrenskraftigt. Du får ju förresten 10% rabatt på apples hårdvara också då du är student... fixa bara ditt giltiga studentkort så fort som möjligt. =)

G5'orna har inte riktigt börjat droppa i pris ännu. Såg en Quad på blocket för 30 loppor... och en dual 2.0 får man ge strax under 20'000 för... men dom kommer väl droppa så småningom... För jag tänker iaf köpa G5'an 😕

Dela på andra sajter

Hittar inte något studentpris på 5 000 för Logic Pro, däremot 6 500. Finns det för 5 000 nånstans eller var det bara på ett ungefär som du kom ihåg?

Däremot blev datorn en tusenlapp billigare för student. 😕

Dela på andra sajter

2 gig ram är mycket bra att ha. 1 gig är ok, 2 gig så slipper du oroa dig nästan vad du än kör. det handlar ju om hur mycket du tror att du kommer köra i tung sampleväg etc. Jag upplever det som skönt att inte var begränsad av att datorn inte orkar.

Är samplingsbaserat jobbigare? Använder inte så himla mycket samplingsbaserad syntes - för trummor, något enstaka instrument ibland. Annars mest oscillatorbaserat och inspelade audiospår.

Tycker trots allt 512 som jag har nu "funkar" fram tills projekten börjar bli komplexa nog att ändå närma sig färdiga. Alltså borde en fördubbling (kombinerat med betydligt snabbare processor) göra mej tillräckligt glad... eller?

Dela på andra sajter

Hittar inte något studentpris på 5 000 för Logic Pro, däremot 6 500. Finns det för 5 000 nånstans eller var det bara på ett ungefär som du kom ihåg?

Däremot blev datorn en tusenlapp billigare för student. 😕

Jag såg också det... men köpte precis logic pro med studentrabatt (till den andra datorn) och då gick det på strax under 5000SEK. Kolla om du inte kan köpa uppgraderingen från logicexpress med studentrabatt... ring till applestore direkt så kanske de kan fixa det, det är trevliga snubbar.

Dela på andra sajter

Däremot blev datorn en tusenlapp billigare för student.  😳

Jag såg också det... men köpte precis logic pro med studentrabatt (till den andra datorn) och då gick det på strax under 5000SEK. Kolla om du inte kan köpa uppgraderingen från logicexpress med studentrabatt... ring till applestore direkt så kanske de kan fixa det, det är trevliga snubbar.

Attans! De har precis höjt alltså? 😕

Dela på andra sajter

Däremot blev datorn en tusenlapp billigare för student.  😳

Attans! De har precis höjt alltså? 😕

jag tror inte det, men det kan ju vara så, jag har för mig att det står fel på hemsidan faktiskt, har för mig att det gjorde det då jag beställde också. Kolla med dem imorrn.

Gällande mängd ram, det beror ju på hur stora projekt du skall köra, men jag skulle nog föreslå att du minst skall ha två gig... vad har iMacarna för begränsning? Är inte det 2Gig? Eller jag vet inte, kanske rainydays har rätt, kanske är bättre att uppgradera då du har behovet.

Dela på andra sajter

Okej, kan jag få Logic Pro för 5 000 så är kör jag nog på det. 😕 Ska höra med dom first thing imorrn.

Tror iMacarna har två minnesplatser, och om man väljer 1 gb så kan få det antingen som 2x512 eller 1x1024... isåfall kan man ju senare köpa till mer om det känns motiverat, verkar som att de kostar ca 1000 spänn per 0,5 gb.

Samma sak med hårddisk, tar väl åtminstone ett par månader innan man fyller 160 gb, så det kanske räcker nu, det med...

Dela på andra sajter

Okej, kan jag få Logic Pro för 5 000 så är kör jag nog på det. 😕 Ska höra med dom first thing imorrn.

Tror iMacarna har två minnesplatser, och om man väljer 1 gb så kan få det antingen som 2x512 eller 1x1024... isåfall kan man ju senare köpa till mer om det känns motiverat, verkar som att de kostar ca 1000 spänn per 0,5 gb.

Samma sak med hårddisk, tar väl åtminstone ett par månader innan man fyller 160 gb, så det kanske räcker nu, det med...

Om du ska köpa Logic Pro för 5000:- måste du gå via CSN-kortets hemsida (www.csn-kortet.se) och därifrån klicka dig vidare till Apple Mecenat Store... eller vad det nu heter... Du måste alltså ha ett gilltigt CSN-kort.

Lycka till!

Dela på andra sajter

Om du ska köpa Logic Pro för 5000:- måste du gå via CSN-kortets hemsida (www.csn-kortet.se) och därifrån klicka dig vidare till Apple Mecenat Store... eller vad det nu heter... Du måste alltså ha ett gilltigt CSN-kort.

Lycka till!

Ah okej, har inte fått kortet än...

Dela på andra sajter

Okej min tanke för tillfället ser ut såhär, ungefärliga priser med studentrabatt inräknat:

• billigare imacen, standardutförande men med 1 gb ram ca 13 000
  • logic pro ca 5 000
  • monitorer ca 3 000?
  • ljudkort ca 2 000?
  • mick ca 2 000
  • övrigt, sladdar, kontakter, adaptrar etc ca 500

Hamnar på en lagom summa.

Verkar det rimligt?

Dela på andra sajter

Om du köper monitorer och ljudkort begagnat så. 3000kr är väldigt lite för ett par nya aktiva monitorer.

Om du köper kablar från thomann så kan du nog komma undan med 500kr, men det blir nog lite snålt om du ska köpa i sverige med hyffsad kvalité. Jag vet inte vad du har för kablar i nuläget visserligen.

Dela på andra sajter

Kollat runt lite på musikaffärerna här i stan idag, framför allt efter ljudkort och högtalare eftersom det är det jag känner att jag har sämst koll på... i princip så har jag frågat vad de rekommenderar om jag vill få monitorer, ljudkort och mick för ca 7-8 000 sammanlagt...

På f.d. Andreassons numera 4Sound så förslogs jag sånna där vitkonade Yamahamonitorer som jag vet att vissa hatar passionerat, 3 500:- tror jag. Det påstås att om man lyckas få en mix att låta bra i dem så låter den bra överallt - well, jag håller fortfarande på att lära mej mixa så det kanske inte är det bästa isåfall? Dom är dock sjukt snygga 😄 men det är kanske inte det man ska kolla på. 😉 (egentligen inte sjukt snygga, bara i jämförelse... de flesta monitorer som finns är ju helt sinnesjukt fula, känns som att all ambition att försöka göra skapa något med ett estetiskt värde försvinner om man sitter i samma rum som dom... 😏 )

Jag blev även rekommenderad ett firewireljudkort som jag nu inte minns vad det hette. 😳 Men det verkade rätt schysst, ska vid tillfälle återvända med papper och penna... pratade också om en Rødemick.

Gick även till Jam men snubben som "hjälpte" mej där kändes inte ett dugg seriös och verkade inte ha en aning om vad han snackade om, så jag har inte brytt mej om att lägga det på minnet heller.

Så till slut Musikbörsen, där kändes det som att han ville lura på mej diverse saker som jag inte tror jag behöver, hans resonemang verkade inte riktigt hålla ihop... han tyckte absolut jag skulle köpa en mixer men han kunde inte förklara varför (iaf inte på nåt sätt som övertygade mej). Hursomhelst så hade dom ett par Event ETTR6 (tror jag), för specialpris just nu, typ fyra istället för sexochetthalvt tusen... dock måste jag köpa dem typ denna veckan isåfall, vilket jag inte tror att jag kan/vill.

Han föreslog också en AKG perception-mick, förmodligen modellen perception 100.

Ska återvända till alla tre med en skiva med lite låtar så man faktiskt kan provlyssna monitorerna också... 🙂 Helst någon musik som ligger hyfsat nära det jag vill göra och som jag lyssnat tillräckligt mycket på i lite olika anläggningar för att veta ungefär hur det "ska" låta, eller? Jag är lessen att allt här ovanför är så väldigt vagt, men det är sjukt svårt att få en överblick när det gäller grejer som man inte har nån koll sen tidigare så det är lite för många modellbeteckningar, funktioner mm för att hålla i huvudet...

Just nu känner jag att jag vill ha the most bang for the buck (liksom duh), alltså det är ju ingen mening att ha asgrymma A/D-omvandlare och sen värdelösa monitorer så man ändå omöjligt hör skillnaden, t ex... jag inbillar mej att just ljudkort är den delen där varje krona gör minst skillnad, dvs det handlar om mkt mindre nyanser än i monitorer t ex... Nu menar jag rent kvalitetsmässigt, klart det kostar mer om man vill ha fler in/ut.

Några tankar? Ni är många här som kan mycket mer om detta än jag, jag är verkligen grymt tacksam för all hjälp jag kan få (och har fått hittills, tack!)... 25 000 är inte så mycket pengar i det här sammanhanget men det är ändå mycket pengar, liksom.

Dela på andra sajter

Imac Intel Core Duo 12 415 kr med 1 GB RAM och 10% studentrabatt. (13315 med 2 GB RAM)

Logic Pro 5000 kr

Presonus Firebox 3500 kr

Studio Projects B1 1000 kr (väldigt bra stormembranare, fick 10/10 av Studio)

Behringer Truth 2031 Truth 3500 kr (prisvärda monitorer)

Behringer BCR2000 1400 kr (finns en med faders också för nån femhundring till)

Kablar, stativ och övrigt 500 kr

Totalt cirka 26000 kr (med 1 GB minne)

Redigerat av Phobos
Dela på andra sajter

Jag skulle valt Event TR6 över Yamaha anyday. Och speciellt med det priset. Men det är ju dumt med tidspressen.

Men lyssnade du på monitorerna? Du måste ju ha några du känner att du kan leva med ett antal år framöver. Och visst får man vara lite ytlig, det är ju som sagt inte så inspirerande med prylar man inte tycker är snygga.

Och jo ljudkortet är faktiskt ganska viktigt. Framförallt A/D-convertern. Det beror lite på vad man spelar in, men gitarr(framförallt distad) och bas låter oftast ganska illa med en dålig ADC.

Presonus Inspire kanske kan vara något? Kanske var det du blev rekommenderad tillåmed? Det är nog det enda jag skulle rekommendera i den lägre prisklassen. Den enda nackdelen med det är att det inte finns några fysiska volymrattar och att det är RCA på line in/out. Men något måste de ju spara in på.

Dela på andra sajter

Imac Intel Core Duo 12 415 kr med 1 GB RAM och 10% studentrabatt. (13315 med 2 GB RAM)

Logic Pro 5000 kr

Presonus Firebox 3500 kr

Studio Projects B1 1000 kr (väldigt bra stormembranare, fick 10/10 av Studio)

Behringer Truth 2031 Truth 3500 kr (prisvärda monitorer)

Behringer BCR2000 1400 kr (finns en med faders också för nån femhundring till)

Kablar, stativ och övrigt 500 kr

Totalt cirka 26000 kr (med 1 GB minne)

Tackar, intressant... får det visserligen till snarare 27-28, men ändå...

Funderar på om det inte var en Firebox dom föreslog på 4Sound. Den har alltså två xlr mick in, 2 line in, 6 (!) line ut (fasen ska jag med det till?) plus hörlur, 1 Midi in/ut (båda i samma?)? Känns som nästan vad jag vill ha, midi är bra, hade gärna haft två iofs... Jag vill ha: Två mick in, nån form av midiinterface, två eller kanske fyra line in... Två eller fyra ut räcker, plus hörlurar då... Dvs nästan precis den där. Tackar för länken.

B1an har jag funderat över, hört så himla mycket bra om den här. Killen på Musikbörsen gillade den tydligen inte så himla mkt, var det bara för han ville sälja en annan till mej eller (dom hade den inte inne tror jag... 😆 )?

Behringer Truth har jag läst lite om innan, men ska som sagt ge mej ut och lyssna i affärerna nån gång snart... Hör mycket skit om Behringer, är det motiverat eller beror det bara på prisklassen?

Kontrollern där ser riktigt fin ut, men är som sagt minst prioriterad nu, och utan den ser din skiss ut att hamna på ganska precis 25 så jag tror jag skippar den biten for now.

rainydays:

Är Eventmonitorerna bra? Nej lyssnade inte idag, kikade mest runt...

Är inte mycket elbas och elgitarr som ska spelas in, utan mest lajnade synthar och sång, samt eventuellt nån akgitarr, lite rytminstrument osv... Blir det elgitarr nån gång i framtiden så kommer jag nog ändå köra mjukvarustärkare.

Kikade på inspire, verkar bra fast saknar midi vilket är rätt dumt. Brist på fysiska rattar är väl ingen jättestor förlust tycker jag.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.